کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیکاری ٥٥٠ کارگر فصلی \"معدن طلای تکاب\"

16:43 - 27 آبان 1392

کوردستان میدیا: ٥٥٠ کارگر شاغل در معدن طلای زرکان تکاب با آغاز فصل سرما به تدریج بیکار می‌شوند.

به گزارش ایلنا و به نقل از یکی از کارگران شاغل در معدن طلای زرکان تکاب، هر ساله با آغاز فصل سرما نیمی از کارگران این معدن بیکار می‌شوند.

با توجه به گزارشات تا پایان آبان‌ماه، حدود ٢٠ نفر از کارگران و تا اواخر آذرماه حدود ٣٠٠ نفر کارشان را از دست خواهند داد.

بیکاری فصلی کارگران معدن طلای زرکان تکاب در حالی است که معادن دیگری در اطراف این معدن قرار دارند، اما کارگران آن‌ها فصلی نیستند و به صورت چهار فصل کار می‌کنند.

در همین رابطه، چندی پیش خبرگزاری ایلنا منتشر کرده بود که ٣٠٠ ‌کارگر کارخانه استحصال طلای پویا زرکان آق دره تکاب واقع در جنوب ارومیه، به دلیل رعایت‌نشدن اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار، روزانه در معرض مواد آلاینده صنعتی ناشی از فعالیت استخراج و تولید طلا به ویژه جیوه و سیانور قرار دارند.

کارخانه طلای پویا زرکان آق دره تکاب حدود ۸۰۰ کارگر دارد که از این تعداد ۳۰۰ کارگر در بخش استحصال طلا در کارخانه فعال بوده و مابقی ۵۰۰ کارگر در بخش استخراج طلا در معدن روباز مشغول به کار هستند.

کارخانه فرآوری و استحصال طلای آق‌دره، از سال ١٣٨٣ در ٣٠ کیلومتری شهر تکاب در جنوب استان ارومیه، با ظرفیت تولید سالانه ٢.٢ تن طلای ٢٤ عیار فعالیت می‌كند و پس از معدن موته اصفهان، به‌عنوان دومین معدن طلای ایران و یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می‌شود.

چندی پیش نیز، شركت راهسازی جهاد نصر كرمانشاه، ١٦٠ نفر از كارگران خود را اخراج کرده بود و این کارگران با برگزاری چندین تجمع اعتراضی خاستار بازگشت به کار شدەاند.