کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

پیشمرگ و عقلانیت مدرن (کیهان یوسفی)

13:36 - 25 آذر 1392

کیهان یوسفی


به مناسبت ٢٦ آذرماه
بدون شک دموکراسی و حقوق ملی، به عنوان دستاوردهای مدرنیته شناخته می‌شوند. اصطلاحات و خواست‌هایی نو که فرد مدرن و مسلح به اندیشه مدرن در صدد دستیبابی به آن بوده و می‌باشد.


مدرنیته یا جهان‌نگری مدرن، شیوه نگرش انسان نو به جهان اطلاق می‌شود. بنیادهای این جهان‌بینی خردگرایی و انسان‌باوری است.
انسان مدرن با تکیه بر عقل سنجشگر در نگرش به جهان، از بند جزم‌ها و بت‌های ذهنی و مراجع اقتدارات کهن رهایی می‌یاید. او دیگر ناچار به تقلید متعبدانه نیست. منابع قدرت سنتی را به چالش می‌کشد و محوریت قدرت نزد او خود انسان می‌گردد.
انسان مدرن چنان به قدرت خود آگاه است که انسان را به عنوان محور تمامی تحولات اجتماعی و سیاسی می‌شناسد. این فرد ارزش و واقعیت را از هم تفکیک می‌کند. او در دام ارزش نمی‌ماند و قادر به تشخیص واقعیت است. بر همین اساس با تکیه بر تشخیص واقعیت، دست به انتخاب می‌زند و این انتخاب باعث رویارویی او با هرآنچه می‌گردد که او انتخاب نکرده است. مبارزه از این زمان آغاز می‌شود. زمانی که فرد انتخاب می‌کند و انتخاب مقوله‌ای ابدی است و به قول ماکس وبر ابدی است چونکه هیچ وسیله‌ای برای نابودی کامل آن به نظر نمی‌رسد.


پیشمرگ، فردی است که نخستین گام را برداشته است. فردی انتخابگر که در تلاش برای گذار از وضع موجود است. او انتخاب نموده است و این انتخاب او را وادار به مبارزه می‌کند. مبارزه با آنانی که او را از انتخاب نمودن باز می‌داشتند. سنت و فرهنگ و هنجارها و قانونی که وضعیت موجود را برای او وضعیتی ایده آل تعریف نموده بود. ولی او خود را خردمند و سنجشگر می‌داند وضعیت مطلوب را به چالش می‌کشد. در برابر مراجع اقتدارات کهن، افکار منجمد لاتغییر می‌ایستد و خود را از قید بند جزم‌ها و بت‌های ذهنی می‌رهاند.


پیشمرگ انتخاب می‌کند و این انتخاب او سبب می‌گردد که به مبارزه بر می‌خیزد تا که تغییر بیافریند و تغییر آفرینی سبب می‌گردد که او تصویر جدیدی از زندگی را برای خود و برای جامعه‌اش ترسیم کند.
اگر انتخاب و تلاش برای خلق تغییر روزی از پیشمرگ گرفته شود، بی شک او رسالت خویش به عنوان فردی مدرن را از دست خواهد داد و آن زمان است که او پیشاهنگی خویش را از خود سلب می‌کند.


او آن را می‌خواهد که حاکیمت از دادن آن خودداری می‌کند، او مسئول تحقق خواسته‌ها و آرزوهایی ملتی است که درک کرده است که زنجیرها و بند اسارت و زیردستی را بگسلد و رها شود.


این فرد مدرن، مطالبات و تقاضاهایی مدرن دارد. دمکراسی‌خواه است چونکه پاسدار کرامت و شرافت انسانی است. فرد را محترم می‌شمرد، چونکه انسان برای او کنشگر اصلی زندگی و محور اصلی زیستن است.

محتویات این مقالە منعکس کننده دیدگاه و نظرات وب‌سایت کوردستان‌میدیا نمی‌باشد