کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

آلمان/ هیات حزب دمکرات در کنفرانس \"حق حیات و سزای مرگ\" شرکت کرد

15:00 - 3 بهمن 1392

کوردستان میدیا: روزهای ٢٨و ٢٩ دیماه، کنفرانسی تحت عنوان حق حیات و سزای مرگ توسط انجمن پژوهشگران ایران با حضور اکثر قریب به اتفاق احزاب و سازمان‌های ایران و کُردستان و همچنین نهادهای حقوق بشری، برگزار شد.

بر اساس گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، این کنفرانس با استقبال چشمگیر ایرانیان و کُردهای مقیم آلمان همراه بود و کنفرانس با ارائه دیدگاه‌های چندین چهره سرشناس سیاسی در داخل و خارج کشور از طریق سکایپ، برگزار گردید.

هدف از برگزاری این کنفرانس، تلاش در جهت ایجاد هماهنگی و سازماندهی بین تشکل‌های مختلف ایران و مراکز بین‌المللی در راستای محکوم کردن و اعتراض به اعدام‌های گسترده رژیم ایران و جلوگیری از ادامه این روند، اعلام شده است.

در پانل‌های این کنفرانس شماری از کارشناسان و فعالین سیاسی به ایراد سخنان خود پرداختند، از این شخصیت‌ها می‌توان به عبدالرضا کریمی، حسین لاجوردی، مینا احمدی، شبنم معینی پور، امجد حسین پناهی، شهریار نقشبندی و نادر ظاهری، اشاره نمود.

در این کنفرانس هیات حزب دمکرات کردستان ایران، متشکل از عبدالرضا کریمی، نماینده حزب در آلمان و شهریار نقشبندی، مدیر مسئول کمیته حزب دمکرات کردستان ایران در آلمان و چند نفر از اعضای حزب در این کشور، با دعوت مرکز برگزار کننده کنفرانس، حضور یافتند.

در جریان پانل نخست که از ساعت ٣ بعدازظهر تا ١٠ شب ادامه یافت نمایندگان حزب دمکرات با شماری از شخصیت‌ها و نمایندگان احزاب و تشکل‌های ایرانی دیدار کردند.

در پانل نخست روز دوم کنفرانس، عبدالرضا کریمی به ارائه مباحثی برای حاضرین پرداخت، وی با اشاره به اعدام، شکنجه و نقض حقوق بشر در ایران، اظهار کرد: رژیم‌های توتالیتری چون رژیم اسلامی ایران به شیوه کاملا غیرانسانی و با رجوع به احادیث دینی، جان زندانیان را می‌گیرند تا جایی که در تلاش‌اند با استناد به روایات دینی به اقدامات خود شرعیت ببخشند.

کریمی در بخش دیگری از اظهاراتش، گفت: تنها راه جلوگیری از اینگونه اقدامات رژیم اسلامی ایران، فروپاشی و سقوط این رژیم و تاسیس حکومتی دموکراتیک و فدرال است تا بتوان ارزش‌های حقوق بشر را به جامعه ایران، بازگرداند، و برای دستیابی به این هدف، لازم است تمام ملیت‌های ایران و احزاب و سازمان‌های ایرانی بر خلاف گذشته از دامن زدن به اختلافات و عدم اتفاق نظرها، دوری جسته و بر نکات مشترک و همگرا، تاکید ورزند.

در پانل دیگر این کنفرانس، شهریار نقشبندی مسئول کمیته حزب دمکرات، مباحثی را ایراد نمود.

نقشبندی در صحبت‌هایش اظهار کرد که چنانچه در حکومتی، اساس کار بر رعایت مبانی حقوق بشر و تکریم جامعه استوار نباشد، این حکومت رو به دیکتاتوری قدم می‌نهد و در نهایت نیز به غیر از کشت و کشتار و اعدام راه دیگری برای بقا حکومت دیکتاتوری خود، پیش رو نخواهد داشت.

نقشبندی در ادامه گفت: نکته مهم این است که در مقابل این دیکتاتوری، مردم آن کشور مسکوت نمانده و منفعل نشوند، متاسفانه در جمهوری اسلامی که اعدام جوانان بخش بنیادی سیاست لایتغیر این رژیم به خصوص در کردستان بوده است، به ندرت این اتفاق افتاده که تمامی مردم ایران، به این اقدامات اعتراض کرده و از نقض حقوق بشر در این کشورجلوگیری کنند و این مزید بر علت شده تا این رژیم هرچه راحت‌تر به ادامه حیات خود، بپردازد.

وی در ادامه افزود: چنانچه ما انسانی به قضیه نگاه کنیم و رعایت ارزش‌های والای انسانی را سرلوحه کار و فعالیت خود قرار دهیم، به طور قطع در مقابل هرگونه نقض این ارزش‌ها، موضع انسانی خود را ابراز خواهیم کرد، بدون اینکه به هویت انسانی که حقوقش پایمال شده است، فکرکنیم.

نقشبندی در انتهای صحبت خود اشاره کرد: ایران کنونی هم‌چون کشتارگاهیست که انسان‌ها یکی پس از دیگری جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین باید تمام کسانی که به آزادی و حقوق بشر می‌اندیشند و می‌خواهند از سلطه و سیطره این حکومت نجات یابند، باید با هم متحد شوند و با مساعدت و همکاری همدیگر، جامعه‌ای برابر و حکومتی بر اساس مبانی حقوق انسانی، بنیاد نهند.

کنفرانس حق زندگی و سزای مرگ طی مدت دو روز کاری و با اختصاص چندین پانل مختلف، خاتمه یافت.

لازم به ذکراست که این کنفرانس با استقبال گرم ایرانیان و کردهای مقیم کشور آلمان برگزار شد و شرکت‌کنندگان نسبت به برپایی کنفرانس‌های مشابه در آینده، ابراز علاقه و امیدواری کردند.