کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کمترین عارضە ی اجتماعی اعتیاد در زنان، متلاشی شدن خانوادە است (حیدە حمدی)

13:34 - 16 بهمن 1392

حیدە حمدی

زنان هموارە نخستین قربانیان بسیاری، از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی‌اند . کە اعتیاد یکی از مهمترین معضلات و آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی، درجامعە است و در بررسی‌های انجام شدە از وضعیت اعتیاد در زنان، حاکی از سیر صعودی آمار گرایش بە مصرف مواد اعتیاد‌آور در میان زنان است و روز بە روز آمار زنان معتاد بە مواد مخدر افزایش می‌یابد و بدیهی است گسترش این روند تیشە بر ریشەی بنیادهای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی یک جامعە می‌زند و در نهایت آن را بە انحطاط می‌کشاند .
مسئلە اعتیاد یک مشکل بسیار بزرگ اجتماعی است کە علاوە بر عوارض روانی و جسمی، سلامت جامعە را از هر جهت تهدید می‌کند . در واقع خطر وعواقب زنان معتاد در جامعە بە مراتب بیشتر از مردان است؛ زیرا زنان بە طور مستقیم با خانوادە در ارتباط هستند و سهم بسیار بیشتری در تربیت فرزندان خود دارند و عدم توجە بە آن‌ها باعث مشکلات اجتماعی فراوان می‌شود.

براساس آمار جهانی اعلام شدە، پروسەی زمانی اولین تجربە مصرف مواد ،تا تزریق مواد در زنان بطور متوسط دو سال طول می‌کشد . در حالی کە این زمان در مردان حدود هشت سال است. بنابراین زنان شش سال زوتر از مردان بە ورطە وابستگی شدید و منجلاب کشاندە می‌شوند و مرگ در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در میان زنان بیشتر است و زنان در موارد بیشتری دست بە خودکشی می‌زنند و میزان مرگ ناشی از تصادف هم در میان زنان معتاد بیشتر است.

در واقع اعتیاد شالودەی اصلی یک خانوادە را متلاشی می‌کند. آمار طلاق و فرار از خانە ، فحشا در زنان معتاد درصد قابل توجەی را بە خود اختصاص دادە است.

گرایش بە مصرف مواد مخدر در میان فرزند کسانی کە معتاد هستند خیلی بیشتر است و فرزندان آنها تجربیات بسیار تلخی را تجربە می‌کنند و در خانوادە اثرات عمقی و تلخی را بە جا می‌گذارد و باعث بروز مشکلات اجتماعی فراوانی می‌شود.

الگوپذیری دختران از مادران معتاد بە مواد مخدر ، افزایش آمار طلاق ، فرار از خانە ،بە دنیا آوردن بچە های کە بە حال خود رها می‌شوند، از مشکلات عمدەی ناشی از اعتیاد در میان زنان است.

عوامل زیادی در بە اعتیاد کشاندن زنان، بە مواد مخدر وجود دارد کە عبارتند از:

ــ نبودن آزادی و امنیت
ــ عدم وجود امکانات آموزشی و تربیتی بە شکل صحیح بدور ازهر گونە دخالت اسلام سیاسی در آن

ــ نبود مراکز مشاورەای در بیشتر شهرستان‌ها

ــ نبودن امید بە آیندە

ــ از هم پاشیدن خانوادە

ــ نبودن امکانات مناسب برای گذراندن اوقات فراقت

ــ شکاف بین نسل‌ها

ــ بیکاری و وابستگی اقتصادی

ــ اختلالات روحی و روانی

ــ خشونت و بی‌اعتمادی در خانوادە

ــ داشتن همسر معتاد

کە در واقع می‌توان گفت نیمی ‌از زنان از طریق همسران معتاد خود، معتاد می‌شوند و مردی کە معتاد است بە خاطر این کە زنش بە او اعتراض نکند او را بە هر شیوە‌ای شدە معتاد می‌کند.

طبق پژوهش‌های انجام شدە زنان معتاد نسبت بە مردان از نظر فیزیولوژیکی هم آسیب پذیرترند و آسیب مغزی بیشتری می‌بینند واز طرف نزدیکان و بستگانشان هم طرد می‌شوند . چون بە اعتیاد زن بە عنوان یک بیماری نگریستە نمی‌شود بلکە بە عنوان یک مسئلە اخلاقی نگریستە می‌شود. زنان معتاد برای خرید مواد مخدر بە دلیل نداشتن استقلال مادی بە انحرافات دیگری هم کشیدە می‌شوند . مانند تن فروشی یا خرید و فروش مواد و جرائمی‌دیگر از قبیل دزدی کە باعث می‌شود آنها بە زندان بیفتند.
در زندان هم بە دلیل نداشتن فضای سالم ، و دسترسی بە مواد مخدر از طریق تزریق با سرنگ های آلودە، آنها بە بیماریهای ازقبیل ایدز و هپاتیت مبتلا می‌شوند.

کە در واقع مسئلە اعتیاد در جمهوری اسلامی، از یک معضل اجتماعی تبدیل بە یک سیاست شدە است. زیرا سپاە پاسداران و وزارت اطلاعات ایران بزرگترین تولید کنندە و توزیع کنندە ی مواد مخدردر میان مردم بخصوص در مناطق کردنشین هستند.

قبلاً مواد مخدر از کشورهای افغانستان و دیگر کشورها وارد ایران می‌شد. اما حالا در خود آزمایشگاە های داخل ایران بە شکل صنعتی تولید و توزیع می‌شوند مانند کراک و شیشە کە متاسفانە بە عمد و بە شکلی آشکارا، در شهرستانهایی مانند سردشت ساختە می‌شوند و در میان جوانان کرد توزیع می‌شود .کە از همە دردناکتر اینکە، دانش آموزان راهنمایی هم وارد این هرم شدەاند و این باعث می‌شود نیروی فعال و با نشاط و آیندە سازمملکت روز بە روز از فعالیت و تلاش برای ساختن آیندەای بهتر فاصلە بگیرند و بە افرادی افسردە و بی تفاوت بە اوضاع جامعە تبدیل شوند همان هدفی کە رژیم آخوندی بە دنبال آن است.

جمهوری اسلامی‌تصمیم گرفتە برای بە سکوت کشاندن موج اعتراضات مردمیبە هر شیوەای کە برایش مقدورباشد جامعە را بە ورطە ی نابودی بکشد . کە توزیع مواد مخدردر میان مردم و بە اعتیاد کشیدن آنها یکی از آن راههاست . در کل می‌توان گفت رژیم آخوندی با باندهای فساد و مافیایی خود در تاراج سرمایە های ملّی ما با هم رقابت می‌کنند . و در این راە هم از هیچ چیزی فروگذار نمی‌باشند و سرمایە های ما را نە تنها روز بە روز از راههای مختلف و اختلاسهای کلان بە جیب خودشان می‌ریزند بلکە در این وسط زنان ما را هم قربانی باندهای فساد خود می‌کنند تا سود بیشتری بە جیب بزنند.

و هر چە درجەی اعتیاد افراد یک جامعە بیشتر باشد آن جامعە از حالت فعالیت و مبارزە خارج شدە و آنها می‌توانند مدت بیشتری حکومت کنند.

در واقع جمهوری اسلامی‌،ازایران، زندانی بزرگ ساختە وآزادی بیان واندیشە وجود ندارد و هر گونە فعالیت سیاسی و مدنی ممنوع است و خلاصە مردم از داشتن حقوق انسانی محرومند.

و مردم بە خاطر این کە از این همە مشکلات فرار کنند بە راهی کشیدە می‌شوند کە جمهوری اسلامی‌برای آنها باز گذاشتە . آن هم مصرف مواد مخدر بە فراوانی و با کمترین قیمت.

اما نباید دست روی دست گذاشت و تسلیم این شرایط شد.
زنان جامعە ی ما در طول تاریخ هموارە دوش بە دوش مردان در تمام مراحل اجتماعی و سیاسی مبارزە کردە اند و هیچگاە تسلیم نشدە اند و حالا هم نباید برای فرار از مشکلات در دام اعتیاد بیفتند . بلکە باید برای داشتن یک زندگی سالم و بی دغدغە مبارزە کنند.

محتویات این مقالە منعکس کننده دیدگاه و نظرات وب‌سایت کوردستان‌میدیا نمی‌باشد