کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیانیه‌ی دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به مناسبت پایان پلینوم ششم کمیته‌‏ی مرکزی

14:39 - 17 بهمن 1392

کوردستان میدیا: دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران، بیانیەی پایانی پلینوم ششم حزب دمکرات را صادر نمود.

متن کامل این بیانیە در پی می‌آید:

طی روزهای ١٢ ــ ١٤ بهمن‌ماه ١٣٩٢ خورشیدی (١ـ٣ فوریه‌ی ٢٠١٤ میلادی) پلینوم ششم کمیته‌ی مرکزی منتخب کنگره‌ی پانزدهم حزب دمکرات کردستان ایران با شرکت اعضای رهبری و نماینده‌ی کمیته‌ی امور خارجی حزب برگزار شد.

پلینوم با یک دقیقه سکوت به یاد شهیدان کردستان آغاز به کار نمود. سپس آقای مصطفی هجری، دبیرکل حزب دستورکار پلینوم را به حاضران ابلاغ نمود. پس از تصویب دستورکار، گزارش سیاسی ارائه گردید. در این گزارش تحولات منطقه‌ی خاورمیانه و بخش‌های مختلف کردستان و همچنین وضعیت حکومت‌هایی که کردستان میان آنان تقسیم شده است، در حدفاصل دو پلینوم اخیر مورد بحث قرار گرفت که پس از بحث مفصلی از سوی شرکت‌کنندگان پلینوم به تصویب رسید.

در رابطه با تحولات خاورمیانه، گزارش به بررسی بی‌ثباتی در برخی از کشورهای منطقه پس از تحولات موسوم به بهار عربی پرداخته بود که در کشورهایی همچون سوریه و چند کشور آفریقایی به اشکال متفاوتی در جریان بوده و برقراری مجدد ثبات در این کشورها نیازمند گذشت زمان است، در گزارش مزبور از این مدت به عنوان دوران گذار یاد شده بود.

گزارش بر آن بود که دو رژیم سوریه و ایران بازیگران اصلی در تنش‌های سیاسی منطقه هستند.

سوریه پس از دو سال کشتار و ویرانی همچنان مرکز تنش و تأثیرگذاری بر تحولات سیاسی منطقه، به ویژه در کشورهای همسایه است. گرچه در آغاز تنش‌ها و اعتراضات مردم این کشور و کشتار ناراضیان و ویران نمودن کشور به دستور بشار اسد، جامعه‌ی بین‌المللی و بخشی از کشورهای منطقه به ویژه ترکیه و عربستان سعودی خواهان کناره‌گیری بشار اسد از قدرت بودند و برای نیل به این مقصود، هر کدام به نحوی به اپوزیسیون سوریه کمک می‌کردند، لیکن با طولانی شدن این روند و دخالت ایران در تنش‌های این کشور و کمک‌رسانی همه‌جانبه و جدی آن به حکومت بشار اسد از یک سو و تجمع شمار زیادی از اعضا و هواداران القاعده در سوریه و جنگیدن آنان علیه ارتش سوریه و حتی علیه ارتش آزاد سبب ایجاد تردید نسبت به آینده‌ی سوریه گردید و بر اثر این تحولات، کمک‌های غرب به اپوزیسیون کاهش یافت و دست بشار اسد برای سرکوب و ویرانی باز گذاشته شد. این وضعیت عامل دگرگونی در سیاست اغلب کشورهایی بود که برای برکناری بشار اسد از قدرت برنامه‌ریزی کرده بودند.
از سوی دیگر، جمهوری اسلامی پس از ٣٥ سال فعالیت در رابطه با غنی‌سازی اورانیوم با هدف دستیابی به سلاح اتمی و علیرغم هزینه نمودن صدها میلیون دلار از درآمد مردم در این راستا، نهایتا در برابر تحریم‌های آمریکا و جامعه‌ی بین‌المللی زانو زده و روز ٢٤ نوامبر ٢٠١٣ میلادی در ژنو ناگزیر به امضای توافقنامه‌ای تن داد که تمامی اهداف و خواسته‌های جامعه‌ی بین‌المللی را شامل می‌شد و در برابر این زانو زدن، صرفا امتیازات ناچیزی دریافت نموده بود. بدین ترتیب، تغییراتی در سیاست‌های برخی کشورها حاصل گردید که روابط خود را با رژیم ایران کاهش داده بودند.

در رابطه با اوضاع داخلی ایران، گزارش به این واقعیت اشاره نموده بود که در مدت 5 تا 6 ماه گذشته سرکوب، ارعاب و حاکم شدن فضای امنیتی، بیکاری، نقض حقوق بشر، فقر عمومی، گرانی و معضلات اجتماعی ناشی از سیاست‌های رژیم همچنان در حال گسترش بود. آمار اعدامها افزایش یافته بود، روند تحولات برخلاف وعده‌های انتخاباتی روحانی، جریان دارد. به طورخلاصه، تسلیم شدن جمهوری اسلامی در برابر غرب به بهای سرکوب و فلاکت بیشتر مردم در داخل کشور تمام شده است.

گزارش به بحث از تشدید اعدام و حبس فعالان و حق‌طلبان ملت کرد در کردستان ایران پرداخته و این واقعیت را یکبار دیگر مطرح نموده بود که ملت کرد و سایر ملیت‌های حق‌طلب در برابر این سرکوب و ارعاب، روحیه‌ی خود را نباخته‌اند و مبارزات آنان علیه رژیم برای دستیابی به حقوق مشروعشان همچنان ادامه دارد.

در بخش دیگری از گزارش، مسأله‌ی کرد و آخرین تحولات در بخش‌های مختلف کردستان مورد بحث قرار گرفته و گزارش بر این باور بود که:

در کردستان سوریه، فرصت و موقعیت مناسبی ایجاد شده است که اگر مردم کرد در این بخش از کردستان، هوشیارانه و با اتحاد و همبستگی از این فرصت و موقعیت ایجاد شده به بهترین شیوه استفاده نمایند و برنامه‎ی مناسبی را برای آن طرح‎ریزی نمایند، می‎توانند آینده‎ای بسیار مطلوب برای این بخش از کردستان تأمین نمایند. در رابطه با اعلام کانتون‎های آن بخش از کردستان به منظور اداره‎ی امور خویش، پلینوم بر این بود که:
ـ سپردن اداره‎ی امور و مدیریت هر کدام از بخش‎های کردستان به مردم بومی از طریق برگزاری انتخاباتی آزاد، برابر و یکسان و دمکراتیک و کوتاه نمودن دست ظلم و جور دیکتاتورها از کردستان، خواسته‎ی مشروع و دمکراتیک مردم می‎باشد و حزب دمکرات از آن حمایت می‎نماید. در عین حال: در همین رابطه، مراتب نگرانی خویش را درباره‎ی هرگونه تکروی و تحمیل خویش از سوی هر گروه و حزبی اعلام می‎دارد، زیرا اینگونه اقدامات در جهت منافع مردم نیست و باعث از دست رفتن فرصت‎ها می‎شود.

علاوه بر موارد فوق، در اداره و معرفی این کانتون‎ها، هیچ‎گونه نماد و نشان کردستانی و ملی مشاهده نمی‎شود. به همین دلیل، پلینوم امیدوار است که برادران و خواهرانمان در آن بخش از کردستان با روحیه‎ای دمکراتیک و به دور از هرگونه انحصارطلبی و برجسته نمودن منافع حزبی در برابر منافع ملی گام بردارند و از این موقعیت به شیوه‎ای مطلوب، به بهترین نحو استفاده نمایند. در کردستان عراق علیرغم اینکه انتخاباتی مطلوب و قابل قبول برای تعیین نمایندگان پارلمان در مدت اخیر با موفقیت برگزار شد، اما تأخیر در تشکیل کابینه موجب نگرانی ساکنان این بخش از کردستان و همه‎ی دلسوزان ملت کرد شده است.

اما آنچه که بسیار موجب نگرانی پلینوم بود، دخالت‎های جمهوری اسلامی در این بخش از کردستان و در میان برخی احزاب و گروه‎ها بود که در این برهه به صورت بسیار واضح خود را می‎نمایاند. برای حزب دمکرات کردستان ایران با توجه به تجربه‎‎ی 35 ساله‎ای که در رابطه با جمهوری اسلامی دارد، بسیار واضح است که این رژیم مخالف ملت کرد است و صلح و آشتی و ثبات را برای کردستان نمی‎خواهد و دخالت‎های این رژیم به منظور ایجاد آشوب، نفاق و اخلال در وضعیتی است که اکنون در کردستان عراق وجود دارد و مانند خاری در چشمان آنان می‎باشد و به انحاء گوناگون علیه آن توطئه‎پردازی می‎کند، لذا پلینوم امیدوار است که حکومت اقلیم کردستان و احزاب این بخش از کردستان با هوشیاری و دقت بسیار جمهوری اسلامی و اقدامات و عملکردهایش را در این بخش از کردستان رصد نمایند.

پلینوم درباره‎ی کردستان ترکیه بر این باور بود که فرایند صلح و آشتی که قریب به یک سال پیش میان دولت ترکیه و pkk آغاز شده است، همانگونه که پیشتر نیز حزب دمکرات نگرانی خود را اعلام نموده بود، اکنون نیز بسیار کند پیش می‎رود و امیدواریم که روند آشتی و صلح در این بخش از کردستان به سوی تحقق حقوق ملی و سیاسی ملت کرد پیش برود.

پلینوم امیدوار است که طرفین این فرایند و بویژه حکومت ترکیه، گام‎هایی جدی در راستای حل این مسأله بردارند.

در بخش دیگری از برنامه‎ی کاری پلینوم، طرح‎های حزب و رفقای پیشین درباره‎ی اتحاد مجدد حزب دمکرات با آنان مورد بحث قرار گرفت و پس از بررسی آن، پلینوم ششم به این نتیجه رسید که:

حزب دمکرات آماده است که گفتگوهایش را با رفقای پیشین به منظور اتحاد مجدد حزب دمکرات کردستان ایران با رفقای پیشین بر اساس مبانی زیر ادامه دهد:

ــ اتحاد مجدد حزب دمکرات کردستان ایران با رفقای پیشین بر اساس مصوبات کنگره‎ی سیزدهم ـ آخرین کنگره‎ی قبل از انشعاب ـ که با رأی همه‎ی اعضای کنگره به تصویب رسیده‎اند. این مصوبات، نام، آرم و هر آنچه را که معرف حزب است، در بر می‎گیرد که در آن زمان به تصویب رسیده‎اند.

ــ سایر جزئیاتی که برای تقویت اتحاد و همبستگی حزب ضروری می‎باشند، همچنین ضروری می‎نماید که قبل از کنگره در رابطه با چگونگی برگزاری کنگره‎ی مشترک، توافق صورت گیرد و کنگره‎ی آینده بنا بر روال عادی و به منظور مشخص نمودن سیاست کلی که در گزارش سیاسی به کنگره ارائه و به رأی گذاشته می‎شود و نیز تصویب برنامه و اساسنامه‎ی داخلی و انتخاب اعضای رهبری برگزار می‎شود و همه‎ی اعضا به مصوبات و تصمیمات کنگره پایبند خواهند بود.

در پایان کار پلینوم، مجموعه‎ای از نکات تشکیلاتی و ارگانی حزب بر اساس پیشنهاد دفتر سیاسی مورد بحث قرار گرفتند و تصمیمات لازم در این رابطه اتخاذ گردید.

حزب دمکرات کردستان ایران
دفتر سیاسی
پانزدهم بهمن‌ماه سال ١٣٩٢خورشیدی
چهارم فوریه ٢٠١٤میلادی