کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

چرا آموزش بە زبان مادری؟ (مجید حقی)

13:42 - 3 اسفند 1392

مجید حقی

هر کودکی حق دارد با زبان و فرهنگ مادری خود آشنا شود. زبان مادری اولین زبانی است کە انسان در مواجهه با انسان دیگر یاد میگیرد. کودک همان گونە کە کلمات جدید را در طول زندگیش فرا میگیرد، در انجام کارها و شرایط نو از زبان مادری خود بهره می گیرد.

زبان به افراد نیرو و توانایی کاربری در محیط زیست را میدهد. زبان مادری زبان فکر، احساس و بخشی از هویت کودک است. زبان وسیلە حفظ فرهنگ و توسعە آن است. فراگیری زبان مادری بە دانشآموز کمک میکند تا با محیط زیست خود در تماس و گفتمان باشد. زبان مادری علاوە بر اینکە در خانوادە و زندگی روزمرە و گفتگو بین دوستان لازم است، برای توسعە فردی و تقویت قدرت آموزشی دانش آموز نیز یک ضرورت است. فراگیری زبان مادری همچنین بە کودک کمک میکند تا در دوران جوانی بتواند در زندگی اجتماعی و فرهنگی محیط زیست و جامعە خود شرکت کند و در تولید فرهنگ جغرافیای زبانی ایفای نقش کند. در عصر فناوری اطلاعات دانش زبان مادری موجب میشود تا کودک سریعتر سواد و شیوە رفتار با شبکەهای ارتباطاتی جهانی مانند اینترنت را کسب کند. دانشآموز میتواند از نگاە دیگری مسائل را بررسی کردە و با جهان خارج از کشور خود آشنا شود، بدین ترتیب دامنەی تفکر دانشآموز توسعە میابد. دانشآموز بە زبان مادری خود میتواند مسائل را با زوایای وسیعتر درک کردە و بدین ترتیب دید مستقلی در رابطە با مسائل برای خود بوجود آورد.

از آغاز مدرسە، عدم آموزش با زبان مادری، دانش آموزان غیر فارسی زبان را با دو مشکل اساسی در رابطە با یادگیری مواجە میکند: دانشآموز علاوە بر ناچار شدن بە یادگیری بە زبانی کە تا شش هفت سال پیش برایش ناشناخته بوده، باید نوشتن و مفهوم کلمات و مواد درسی رانیز فراگیرد؛ امری کە موجب کندی فراگیری دانشآموزان غیر فارس زبان میشود. در کشورهای غربی بویژە اسکاندیناوی آموزش زبان مادری بە دانش آموزان و کودکان مهاجر جزء دروس اجباری میباشد. پژوهشها در این کشورها نشان میدهد کسانی کە بە زبان مادریشان آموزش میبینند، قدرت فراگیری زبانهای دیگر را بهتر دارا هستند. کسی کە زبان مادریش را فراگرفتەاست، ذهنش خلاقتر و منعطفتر بودە و فراگیری مواد درسی و موضوعات دیگر برایش آسانتر میباشد.

از نقطە نگاە قدرت سیاسی نیز، فراگیری زبان مادری در مدارس نیروی گریز از مرکز را ضعیفتر کردە و همبستگی و همگرایی ملی را در بین ملیتهای تشکیل دهندە کشور توسعە خواهد داد.

محتویات این مقالە منعکس کننده دیدگاه و نظرات وب‌سایت کوردستان‌میدیا نمی‌باشد