کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سمیناری بە مناسبت زبان مادری در ایتالیا برگزار شد

20:16 - 5 اسفند 1392

کوردستان میدیا: تشکیلات حزب دمکرات کردستان ایران _ ایتالیا، اقدام به برگزاری سمینار ویژه‌ی روز جهانی زبان مادری نمود.
به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، تشکیلات حزب دمکرات کردستان ایران در کشور ایتالیا با همکاری چند نهاد حکومتی آن کشور، سمیناری را تحت عنوان تحصیل و تربیت به زبان مادری، ابتدایی‌ترین حقوق هر انسانی است در سالن شهرداری شهر بلزانو برگزار کردند.
این سمینار با هدف ارج نهادن به روز جهانی زبان مادری و با مشارکت اکراد مقیم کشور ایتالیا در مورخه‌ی ٢ اسفند با تمهید محـمد ویسی مسئول تشکیلات حزب دمکرات در ایتالیا برگزار شد.
محـمد ویسی بعنوان مدیر اجرایی سمینار، مطالبی را در باب مبارزه رستگاری‌طلبانه‌ی ملت کُرد و محرومیت ٤٠ میلیون نفری این ملت از نظر آموزش و پرورش به زبان مادری‌شان ارائه کرد.
سپس میرزا لاتیگول روزنامه‌نگار و نماینده‌ی سازمان فرهنگی بنگلادش راجع به چند و چون فراگیر شدن پدیده‌ی زبان مادری و پیدایش اعتراضات دانشجویان بنگلادشی و جهانی شدن این مفهوم، مباحثی را ارائه نمود.

در بخش بعدی ویسته مائور دی نویسنده و متخصص در زمینه‌ی مبارزات و رویدادهای خلق کُرد، مطالبی را در مورد تاریخ و فرهنگ کُرد و زبان این ملت تقدیم به حاضرین کرد.
در بخش بعدی سمینار بیان قادریان به نمایندگی از کردهای مقیم ایتالیا، دسته گلی را به قربانیان اعتراضات دانشجویان کشور بنگلادش، تقدیم کرد.
بخش پایانی سمینار به نمایش محتوای چندین اثر مکتوب در باب تاریخ و فرهنگ ملت کُرد بە زبان ایتالیایی توسط هیأت اجرایی اختصاص داده شده بود.
این سمینار تحت پوشش خبری ده‌ها خبرنگار و کانال تلویزیونی برگزار شده است.