کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیانیه‌ی دفتر سیاسی حزب دمکرات به مناسبت برگزاری پلینوم هفتم کمیته‌ی مرکزی

16:34 - 1 مرداد 1393

کوردستان میدیا: دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به مناسبت برگزاری پلینوم هفتم کمیته‌ی مرکزی حزب دمکرات، بیانیەای صادر نمود.

متن کامل این بیانیه عینا در پی می‌آید:

به اطلاع می‌رسانیم که پلینوم هفتم کمیته‌ی مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران منتخب کنگره‌ی پانزدهم، رأس ساعت ٩:٣٠ صبح روز شنبه، ٢٨ تیرماه ١٣٩٣ خورشیدی برابر با ١٩ ژوئیه‌ی ٢٠١٤ میلادی با حضور اعضای اصلی و علی‌البدل کمیته‌ی مرکزی برگزار شد و پس از سه روز کار مداوم، بعداز ظهر روز دوشنبه ٣٠ تیرماه به کار خود پایان داد.

پلینوم هفتم کمیته‌ی مرکزی با یک دقیقه سکوت به احترام یاد و خاطره‌ی شهیدان آغاز به کار نمود. پس از تصویب دستورکار که پیشتر به اطلاع اعضای رهبری حزب رسیده بود، آقای مصطفی هجری، دبیرکل حزب ضمن خیرمقدم به حاضران تحلیلی سیاسی پیرامون تحولات روی داده در فاصله‌‌ی زمانی پلینوم ششم تا هفتم کمیته‌ی مرکزی به شرکت کنندگان پلینوم ارائه نمود.

در تحلیل دبیرکل حزب و در رابطه با ایران به وجود دو حکومت در ایران اشاره شده بود: یکی از آن‌ها دولت رسمی اما فاقد اختیارات و دیگری حکومت غیررسمی اما دارای صلاحیت‌ها و اختیارات نامحدود که ولی فقیه در رأس این حکومت قرار داشته و قوه‌ی قضائیه، سپاه پاسداران و اطلاعات را تحت فرمان دارد. دولت رسمی و رئیس‌جمهور که خود نیز اعتقادی به تغییرات دمکراتیک ندارند، اگر هم بخواهند در برابر افکار عمومی حرفی بزنند یا گام ناچیزی برای اجرای بخش اندکی از وعده‌های انتخاباتی یا برآوردن خواست مردم بردارند، با واکنش حکومت غیررسمی مواجه خواهند شد، همانند آنچه که اخیراً و در رابطه با بازگرداندن شماری از دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها که در دوران احمدی‌نژاد اخراج شده بودند، مشاهده نمودیم که چگونه در برابر آن واکنش نشان دادند و شخص خامنه‌ای در جریان یک سخنرانی وجود گروه‌های سیاسی در دانشگاه را سمی مهلک نامید و از اساتید دانشگاه‌ها خواست تا با قاطعیت در برابر این اقدامات بایستند. مسأله به همین جا نیز ختم نشد، بلکه واکنش نمایندگان اصولگرای مجلس و تعدادی از دیگر افراد شناخته شده‌ی رژیم را نیز به دنبال داشت.

در تحلیل دبیرکل به این مسأله اشاره شده بود که اگر احمدی‌نژاد گاه در برابر خامنه‌ای می‌ایستاد، هر چند که در نهایت سر فرود می‌آورد، روحانی حتی اندک مقاومتی نیز از خود نشان نمی‌دهد. به همین دلیل نیز حکومت غیررسمی به طرز نیرومندتری ظاهر شده و مانعی جدی در برابر خود نمی‌بیند، علاوه بر این از زمان روی کار آمدن روحانی، آمار نقض حقوق بشر، اعدام، بیکاری و فقر در حال افزایش بوده است. اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها توان اقتصادی خانواده‌ها را به میزان ٢٥% کاهش داده و ٣١% از خانواده‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند. با این حال و علیرغم عدم حل اختلافات اتمی با کشورهای خارجی، مداخله در امور داخلی کشورهایی همچون عراق، سوریه؛ لبنان و ... را تشدید نموده و آتش نزاع میان شیعه و سنی را در منطقه شعله‌ورتر می‌سازند. در همین رابطه، به وضعیت اپوزیسیون ایران و ناراضیان داخلی رژیم اشاره شده و جایگاه و موقعیت هر کدام را ارزیابی كرده بود.

در رابطه با وضع کردستان ایران، در تحلیل دبیرکل غیر از افزایش آمار اعدام، زندانی نمودن و بدترشدن وضع معیشت مردم، تفاوت چندانی میان دوران احمدی‌نژاد و روحانی دیده نمی‌شد. همچنین به این نکته اشاره شده بود که از لحاظ اقتصادی و وضعیت رشد و توسعه، چهار استان کردنشین در مقایسه با سایر استان‌ها در پایین‌ترین رتبه‌ها قرار دارند، با این حال و علیرغم فشارهای رژیم نیز، احساسات ملی و مبارزه‌ی حق‌طلبانه‌ی توده‌های مردم کردستان همچنان ادامه دارد. در تحلیل همچنین همفکری و همکاری میان نیروهای سیاسی کردستان ایران در شرایط کنونی به عنوان ضرورتی اساسی ارزیابی شده بود که بایستی پیگیری عملی در رابطه با آن انجام شود.

در تحلیل دبیرکل حزب به وضعیت ترکیه و کردستان ترکیه اشاره شده و فرایند سیاسی در این کشور و مسأله‌ی کرد در این بخش از کردستان و همچنین روند صلح با پ.ک.ک مورد بررسی قرار گرفته بود. همچنین روابط حزب دمکرات کردستان ایران با نیروهای سیاسی این بخش از کردستان را مثبت ارزیابی نموده و در همین رابطه، سیاست ترکیه در قبال اقلیم کردستان و جوانب سیاسی و اقتصادی این روابط را برای هر دو طرف سودمند دانسته بود و پیش‌بینی شده بود که انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری در ترکیه می‌تواند تأثیرات ویژه‌ای بر وضعیت این کشور و فرایند صلح داشته باشد.

تحلیل همچنین به مروری بر وضعیت عراق و بحران‌هایی پرداخته بود که در چند ماه اخیر این کشور را در بر گرفته و زمینه را برای مداخلات سایر کشورها و همسایگان در این کشور فراهم نموده است. تحلیل مزبور، مهم‌ترین عامل این وضعیت را سیاست نادرست و برتری‌جویانه‌ی نخست‌وزیر عراق دانسته بود که عملاً سنی‌های عراقی را به حاشیه رانده و در برابر اقلیم کردستان، رفتاری مغرضانه و به دور از قوانین عراق در پیش گرفته و با عدم اجرای بندهای قانونی و قطع بودجه‌ی کردستان و حقوق کارمندان و عدم حل مشکلات حل‌نشده‌، زمینه را برای گسترش و تشدید اختلافات میان اربیل و بغداد مهیا نموده است. تحلیل همچنین به بررسی سناریوهایی پرداخته بود که در صورت بقا یا عدم بقای مالکی در جایگاه نخست‌وزیری عراق، گریبانگیر عراق خواهند شد و با در نظر گرفتن مجموعه‌ی اختلافات، درگیری‌ها و تنش‌ها در این کشور و به ویژه نفوذ گسترده‌ی جمهوری اسلامی، انتظار نمی‌رود ثباتی فوری و پایدار در این کشور برقرار شود.

تحلیل همچنین توجه ویژه‌ای به وضع اقلیم کردستان و شرایطی نموده بود که برای آن فراهم شده و تهدیداتی را که احتمالاً در این زمینه روی خواهند داد، برشمرده بود. مسئولیت اقلیم کردستان در حفظ دستاوردها و رسیدگی آن به وضعیت معیشت و زندگی جمعیت میلیونی آوارگان سوری، موصلی و آوارگان سایر مناطق، آن هم با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی اقلیم بسیار سنگین و خطیر ارزیابی شده بود، لیکن آنچه که می‌تواند ملت کرد را بر موانع چیره نماید و دستاوردهایش را حفظ نماید و برنامه‌ی رفراندوم و حق تعیین سرنوشت و اجرای هر تصمیمی که در راستای منافع خویش اتخاذ نموده و تبدیل به عملی انجام شده می‌نماید، بسته به اتحاد نیروهای سیاسی و درک وضعیت جدید از سوی توده‌های مردم و دوری گزیدن از تفرقه و پراکندگی است. سیاست و موضع حزب دمکرات کردستان ایران در قبال وضعیت اقلیم کردستان، حمایت از اراده‌ی مردم مبنی بر تصمیم‌گیری درباره‌ی سرنوشت خویش است.

تحلیل دبیرکل حزب در رابطه با سوریه و ملت کرد در این کشور بیانگر آن است که گرچه حمایت مالی، نظامی و لجستیکی دوستان بشار اسد، به ویژه جمهوری اسلامی ایران تاکنون این رژیم را سرپا نگه داشته و از سرنگونی رهایی بخشیده و علیرغم انتخاباتی فرمایشی که بشار اسد برای تداوم حکومت خویش اجرا نمود، جنگ و درگیری به این زودی‌ها خاتمه نخواهد یافت و ملت کرد در این کشور نیز که نه رژیم بشار اسد به حقوق آن اعتراف می‌نماید و نه اپوزیسیون، ضروری است که با اتحاد خویش و اجتناب از سلطه‌گری و منافع تنگ‌نظرانه‌ی سازمانی، از هویت و تأثیرگذاری سزاوار خویش برخوردار گردند. حزب دمکرات کردستان ایران در راستای منافع ملت کرد در سوریه، همچون همیشه از وجود یک حکومت کردی با مشارکت تمامی جریانات این بخش از کردستان حمایت نموده و همصدایی و اشتراک مواضع آنان را تضمینی برای بقا و حفظ هر دستاوردی می‌داند.

دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران، پس از این تحلیل، گزارشی در رابطه با سفر خویش به کشورهای اروپایی، دیدارها و گفتگوهایش، سمینارها، نشست‌ها و محافلی که در آن‌ها شرکت نموده و وضعیت کمیته‌های حزبی در این کشورها به حاضران در پلینوم ارائه نمود.

در بخش دیگری از کار پلینوم هفتم پس از تحلیل گزارش دبیرکل حزب، چند گزارش دیگر نیز با اطلاعات جزئی‌تر و دقیق‌تر در رابطه با وضعیت عراق و اقلیم کردستان، وضعیت داخلی کردستان ایران و وضعیت ترکیه و کردستان ترکیه از سوی تعدادی از رفقای عضو دفتر سیاسی به اطلاع حاضران در پلینوم رسید. شرکت‌کنندگان در پلینوم پس از ارائه‌ی این تحلیل‌ و گزارش‌ها، فعالانه در بحث‌ها شرکت کرده و دیدگاه‌ها و نظرات خویش را در رابطه با کلیه‌ی این موضوعات مطرح نموده و به دقت مورد بحث و بررسی قرار دادند و در نهایت تحلیل دبیرکل را به تصویب رساندند.

بخش دیگری از کار پلینوم عبارت بود از گزارشی در رابطه با چگونگی وضعیت مالی حزب از سوی مسئول این بخش، که بعد از پرسش و پاسخ و شفاف‌تر شدن برنامه‌ی کار مالی، فعالیت‌های آن مورد تصویب قرار گرفت و مسئول این بخش برای ادامه‌ی کار و پیشبرد برنامه‌ی کاری خویش مأمور شد.

در بخش دیگری از کار پلینوم تصمیم به برگزاری سمیناری به منظور بررسی فعالیت‌های حزب در خلال دو سال پس از کنگره‌ی ١٥ حزب گرفته شد و چگونگی برگزاری آن مشخص گردید. پلینوم به این منطور هیئت برگزارکننده‌ای تعیین نمود تا زمینه‌ی برگزاری این سمینار را فراهم نموده و اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد.

بخش دیگری از کار پلینوم به بررسی مسائل داخلی به منظور فعال‌تر نمودن حزب در زمینه‌های مختلف مبارزاتی، به ویژه در شرایط کنونی و با در نظر گرفتن تمامی احتمالات اختصاص یافت و تصمیماتی نیز در این زمینه اتخاذ گردید. علاوه بر این‌ها، پلینوم توصیه‌هایی نیز در رابطه با ارگان‌های حزب داشت تا در جریان کار و فعالیت خویش، آن‌ها را مدنظر قرار دهند.

پلینوم هفتم کمیته‌ی مرکزی با در نظر گرفتن اقدامات و فعالیت‌های گسترده و چشمگیری که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد شالگرد دکتر قاسملو در خارج از کشور، در اقلیم کردستان و در داخل کشور با تلاش و همت اعضا، هوادران و دوستان حزب دمکرات کردستان ایران انجام گرفت، ضروری دانست مراتب سپاس و قدرشناسی خویش را نسبت به تمامی مبارزان حزب در داخل کردستان ایران، اقلیم کردستان، کشورهای اروپایی و همچنین دوستان و شخصیت‌های کرد، ایرانی و اروپایی و مطبوعات و رسانه‌هایی ابراز نماید که در پوشش خبری این فعالیت‌ها زحمت کشیدند.

پلینوم هفتم کمیته‌ی مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران پس از رسیدگی به امور و انجام وظایف خویش در رابطه با دستورکار پلینوم، بعدازظهر روز دوشنبه ٣٠ تیرماه به کار خود پایان داد.

حزب دمکرات کردستان ایران
دفتر سیاسی
١٣٩٢،٤،٣١ خورشیدی
٢٠١٤،٧،٢٢ میلادی