کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

برگزاری سمینار با موضوعیت مسألەی ملیت‌های ایران در نروژ

15:41 - 14 مهر 1393

کوردستان میدیا: حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کار نروژ، یک سمینار مشترک در رابطه با مسألەی ملیت‌های تحت حاکمیت رژیم ایران برگزار کردند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز شنبه دوازدهم مهرماه سال ١٣٩٣، حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کار نروژ یک سمینار ویژە مرتبط با وضعیت ملیت‌های ایران در شهر اسلو برگزار نمودند.

در بخش نخست این سمینار، ماریت نیباک، معاون رئیس پارلمان نروژ و عضو رهبری حزب کار نروژ ضمن خیرمقدم گفتن به شرکت‌کنندگان، مطالبی پیرامون اهمیت موضوع ملیت‌های ایران برای حزب کار ارائه کرد.

سپس، لقمان احمدی، عضو کمیتەی مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران و مسئول روابط خارج از کشور این حزب، مباحثی در رابطه با وضعیت کنونی ملیت‌های ایران تقدیم کرده و دیدگاه حزب دمکرات در مورد نقش منفی و مخرب رژیم ایران در جهان و بەویژە منطقەی خاورمیانە را ارائه داد.

لقمان احمدی در رابطه با نقش مخرب رژیم ایران در منطقە گفت: دخالت‌های رژیم اسلامی ایران در امور داخلی کشورهای منطقە باعث شدە است که پیروان اهل تسنن در کشورهای همسایه همچون سوریه و عراق به منظور روبروشدن با رژیم ایران ناخواسته با گروه‌های تندرو اسلامی متحد شوند.

این عضو کمیتەی مرکزی حزب دمکرات در ادامه افزود که این اقدامات رژیم ایران باعث شدە است که کشورهای منطقەی خاورمیانه از ترس رژیم ایران از هر گروهی حمایت و پشتیبانی کنند و این نیز کاملأ به سیاست‌های رژیم ایران برمی‌گردد.

احمدی عنوان کرد: اقدامات ضدبشری گروه تروریستی داعش سالیانیست که از سوی رژیم ایران در کردستان انجام می‌شود.

مسئول روابط خارج از کشور حزب دمکرات کردستان ایران سپس در ارتباط با اهداف کنگرەی ملیت‌های فدرال ایران اظهار نمود که به نظر حزب دمکرات و همچنین کنگرەی ملیت‌های ایران فدرال تنها راه‌‌حل مناسب برای استقرار و ثبات سیاسی در منطقە و برای ملیت‌های ساکن ایران، تغییر حاکمیت و تاسیس سیستمی دمکراتیک و فدرال در ایران می‌باشد.

سپس، ناصر بلیدەای از حزب مردم بلوچستان، مباعثی پیرامون وضعیت کنونی بلوچستان ارائه نمود.

بخش بعدی سمینار به مطرح نمودن سیاست‌های حزب کار نروژ در قبال ملیت‌های ساکن ایران از سوی نیباک، معاون رئیس پارلمان نروژ اختصاص دادەشدە بود.

نیباک در سخنان خود با تاکید بر غیردمکراتیک بودن رژیم ایران و نقض حقوق ملیت‌های ساکن ایران و اقشار مختلف جامعه از سوی رژیم حاکم گفت که ما به عنوان حزب کار نروژ از تمامی دمکراسی‌خواهان جهان حمایت خواهیم کرد.

در پایان این سمینار، ماری ویست، مسئول روابط خارجی حزب کار نروژ مباحثی مرتبط با این بخش ارائه دادە و در این رابطه همکاری حزب کار نروژ و حزب دمکرات کردستان ایران را بااهمیت وصف کرده و گفت: حزب کار نروژ در سازمان پروگریسو و انترناسیونال سوسیالیست با حزب دمکرات به شیوەای دوجانبه همکاری داشته است و این همکاری در آینده نیز ادامە خواهد داشت.