کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

حمایت از کوبانی و واکاوی ابعاد فعل و انفعالات رژیم ایران + مصاحبه

21:01 - 20 مهر 1393

کوردستان میدیا: بعد از ظهر روز سه‌شنبه ١٥ مهرماه کوچه و خیابان‌های شهر مهاباد شاهد حضور شهروندان کُرد بود که با در دست داشتن دست‌نوشته‌‌‌‌‌‌هایی حمایت خود از کُردهای کردستان سوریه را اعلام کردند، این آغازی شد تا جامعه‌ی کردستان ایران مجددا شکل‌گیری جامعه‌‌ای مدنی و مدرن را در این نقطه‌ی خاورمیانه به رخ همگان بکشد.

کرمانشاه، سقز، ارومیه، مریوان، کامیاران، سنندج، دیواندرە، دهگلان، بانه، ربط، سردشت، بوکان، روانسر، جوانرود، پاوه، پیرانشهر از جمله دیگر شهرهای کردستان ایران بودند که در آن‌ها تجمع مسالمت‌آمیز برگزار گردید.

آنچه در این میان رخ می‌نمایاند، واکنش‌های جسته گریخته‌ی نهادهای اداری و امنیتی رژیم در کردستان می‌باشد که بارزترین آن‌ها دعوت استاندار و معاون سیاسی استاندار یکی از استان‌های کردستان ایران از شهرستان‌های تابعه برای حضور در خیابان‌ها و از طرف دیگر بازداشت و ضرب شتم گاه و بی گاه معترضین بود.

برای ورود به مسئله‌چند پرسش اساسی مطرح است، آیا رژیم ایران تغییری در سیاست‌های داخلی خود و به ویژه در برخورد با جامعه‌ی کردستان ایجاد کرده است و اصولا این رژیم با تحرکات مدنی وفق پیدا کرده است؟ آیا همپایی با رقیب منطقه‌ای ایران با توجه به آتش کشیدن پرچم ترکیه در تجمعات، می‌تواند یکی از دلایل کنارآمدن کم و بیش رژیم با برگزاری تجمعات باشد و سوال دیگر اینکه قدرت‌های فرامنطقه‌ای چه تاثیری در وضعیت کنونی دارند؟

11130.jpg
برگزاری تجمع اعتراضی در یکی از سالن‌های اجتماعات در کرناچی کرمانشاه


حال به شیوه‌ی برگزاری تجمع اعتراضی در یکی از سالن‌های اجتماعات در کرناچی کرمانشاه می‌پردازیم که می‌تواند به وضوح خطر انحراف اهداف این تجمعات را به سوی جهت‌گیری‌های رژیم حاکم و برداشت‌های ضد و نقیضی از رویکرد آنی رژیم اسلامی ایران به دست بدهد.

در این سالن که گویا مرکز ثقل حمایت از کوبانی با مجوز و کنترل رژیم در کرمانشاه بود، پرچم واژگون کشور ترکیه در کنار پرچم گروه موسوم به داعش قرار دارد و تصاویر دو دختر مبارز کُرد به چشم می‌خود که در زیر عکس آنها نوشته‌هایی با مضمون مظهر مقاومت و مظهر ایثار دیده می‌شود که این نوشته‌ها بلافاصله‌ی ترمینولوژی رژیم ایران را در ذهن متبادر می‌سازد.
اگرچه این تنها از سیاست پوپولیستی و عوام‌فریبی رژیم سربرآورده است، اما همین امر می‌تواند در فرافکنی اذهان عمومی و هدایت آن موثر باشد. کنار هم قرار دادن نام دولت ترکیه و داعش همانطور که اشاره شد حداقل می‌تواند انگاره‌ی ارتباط رژیم با داعش را برای مدتی هرچند مقطعی در جامعه را کمرنگ جلوه کند و از سوی دیگر بخش عظیمی از مسئله کُرد را به بیرون از مرزهای خود براند، گو این که ترکیه به عنوان یک کشور موظف به حفاظت از کردستان سوریه است.

از سویی دیگر رژیم ایران فرصت را مناسب می‌بیند تا روند صلح در ترکیه را که فرآیندی چند ساله برای ثبات داخلی و احقاق حقوق ملی کُردها که از راه حقوقی صورت می‌گیرد؛ به چالش کشیده و خود را طلایه‌دار تعامل با مسئله کُرد بنماید اگرچه تنها پروژه‌برای کُردهای ایران زبان مادری بود که تقریبا از اذهان عمومی پاک شد.

از سویی دیگر نام نهادن مبارزین کُرد به مظاهر ایثار و مقاومت می‌تواند به نوعی در راستای همپایی با برخاسته‌ی اجتماعی و همدردی با جامعه‌ی کردستان باشد که البته برای برخی از جریانات اصلاح‌طلبی داخلی و جریانات خارج از کردستان ایران کاملا جنبه‌ی ابزاری دارد.

11131.jpg
جمیل کلاهی، فعال سیاسی کُرد

در جهت پاسخگویی همه‌جانبه به این واکنش‌های چندباره‌ی رژیم، سوالاتی در باب ابعاد فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای و مسائل داخلی ایران را با جمیل کلاهی یکی از فعالین سیاسی کُرد مطرح کرده تا به خوانشی دیگر از این جریان دست پیدا کنیم.

کوردستان میدیا: دعوت استاندار و معاون سیاسی وی از شهروندان برای حضور در خیابان‌ها که در مقطع کنونی کاملا سوال‌برانگیز است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جمیل کلاهی: قبل از هر چیز باید بین آمدن ملت کورد بە خیابانها در شهرهای کردستان تحت حاکمیت ایران و دعوت و خواستەهای دستگاە حکومتی ایران فرق گذاشت، در سالهای اخیر مبارزە مدنی در این بخش از کردستان بە طور چشمگیری افزایش یافتە است، از تعطیلی بازار و مراکز تجاری بە خاطر ترور دوکتور قاسملو و اعدام جوانان کرد بە دست رژیم گرفتە تا حرکاتی از قبیل تلاش برای حفظ محیط زیست کردستان و همچنین در ماه‌های اخیر جمع آوری کمک‌های وسیع بشر دوستانە برای مردم آوارە شنگال . این‌ها همە رژیم در این فکر فرو بردە است کە چگونە می‌توان این مبارزە و حرکات نوین را بە خدمت رژیم در آورد و آن را از معنی و اهداف انسانی خود خالی بکند.

جمهوری اسلامی این را می‌داند کە چە رژیم بخواهد یان نە، ملت کورد در شرق کردستان از مردم کوبانی پشتیبانی خواهند کرد، پس چە بهتر کە این پشتیبانی را در راستای اهداف خود قرار دهد، جمهوری اسلامی در این راستا چندین هدف را دنبال می‌کند. عمده‌ترین هدف جمهوری اسلامی این است کە بە دنیای خارج از ایران بگوید کە کردها در سە بخش دیگر کردستان تحت ستم و سرکوب دولتهای حاکم قرار دارند، اما در ایران از چنان آزادیی برخوردارند کە آزادانە و بدون خونریزی بە خیابان‌ها می‌آیند و از کردهای بخشهای دیگر پشتیبانی می‌کنند و مسئلەای بە نام مسئلە کورد در ایران وجود ندارد و جمهوری اسلامی تنها یار و پشتیبان ملت کورد در خاورمیانە است.

هدف دیگر دور زدن احزاب کورد این بخش از کردستان است، بە این معنی کە ملت کرد این احزاب را فراموش کردە و این جمهوری اسلامی است کە مردم کردستان را رهبری می‌کند و بە تجمعات و مبارازات مدنی آنها جهت می‌دهد و جمهور اسلامی از چنان قدرتی برخوردار است کە حتی این عرصە را نیز از احزاب و مبارزین سیاسی کرد گرفتە است.

هدف عمدەی دیگر کە در سر دان شعارهای جهت دار مانند شعار علیە ترکیە و آتش زدن پرچم این کشور خودنمایی می‌کند، می‌تواند بە انحراف کشاندن مبارزات ملی ملت کرد در کردستان تحت حاکمیت ایران باشد، و جا انداختن این کە تنها دشمن ملت کرد، ترکیە است و باید مبارزات ملت کرد در این جهت کانالیزە شود و تقویت آن بخش از جامعە است کە خود را در اردوگاە حزب کارگران کردستان می‌بینند زیرا این بخش از جامعە میدان مبارزاتی و جامعە هدف خود را شمال کردستان و دشمن ملت کرد را ترکیە می‌داند و این بە خودی خود یعنی تضعیف و خنثی سازی جنبش کرد در این بخش از کردستان. اگرنە ی.پ.گ و پ.ک.ک و حدکا و کوملە همە احزاب کرد هستند، چگونە است کە آزادانە می‌گویند زندە باد ی.پ.گ و پ.ک.ک ولی کسی نمی‌تواند از دو حزب دیگر حتی اسمی بیاورد.

مسئلەی دیگر ارضای احساسات ناسیونالیستی مردم از بی دردسرترین و کم خطرترین راه ممکن است، شبیە چیزی کە درمورد مبارزات تماما بدون هزینەی اپوزسیون فارس می‌بینیم. بە خیابان آمدن و شعار دادن برای کردستان اما کردستانی کە جای دیگر است و چیزی از وضعیت موجود کردهای ایران تغییر نمی‌دهد. این نوع راه بازکردن‌ها بە نوعی مانند سوپاپ اطمینانی عمل میکند کە جلوی انفجار انقلابی مردم را گرفتە و انرژی موجود را در جایی کە تهدیدی برای نظام نیست خالی می‌کند.

کوردستان میدیا: با توجه به آنچه در تجمعات اخیر روی داده است آیا رژیم ایران به اهدافی هرچند کوتاه‌مدت دست یافته است؟

کلاهی: در کوتاه مدت شاید، اما در دراز مدت نمی‌تواند چنین باشد. در درازمدت و در مورد وضعیت کردهای ایران این سئوال پیش می‌آید کە اگر واقعا جمهوری اسلامی پشتیبان کرد است و کردها در ایران هیچ مشکلی ندارند، چرا هم اکنون ده‌ها نفر از زندانیان کرد در زندانهای ایران منتظر اجرای حکم اعدام‌شان هستند؟ یا چرا در شهر مریوان وقتی این شعار کە می‌گوید داعش دشمن کرد است، همپیمان تهران است تجمعات را بە هم می‌زنند، یا اینکە چطور است کە رژیم بنیادی‌ترین حقوق ملت کرد در ایران را سلب می‌کند ولی از طرف دیگر از حقوق ملت کرد در بخشهای دیگر کردستان پشتیبانی می‌کند؟ مجموعە این سئوال‌ها و سئوال‌های دیگر رسیدن جمهوری اسلامی بە اهداف خود را با مشکل جدی روبەرو می‌کند.

و اینکە استاندار کردستان در می‌گوید بشر خواب است؟ یا خود را به خواب زده است؟ این همه جنایت را نمی بیند و یا نمی‌خواهد ببیند؟ این همه فریاد را نمی‌شنود یا نمی‌خواهد بشنود؟ وجدان‌ها مرده‌اند یا زیر آوار خود پرستی و زیاده‌خواهی مدفون شده‌اند؟ آی آدم‌ها در همین نزدیکی، در شهری به نام \' کوبانی \'، مردان غرق در خونند، کودکان چونان گل‌های بهاری پرپر می‌شوند... و کوچک‌ترین هدف او از این حرفها بازسازی چهرە تخریب شدە جمهوری اسلامی در کردستان و نشان دادن چهرە انسانی از رژیم است نیز محقق نخواهد شد، چرا کە بە غیر از این سئوال‌ها، بیش از سە دهە سرکوب خونین ملت کرد بە دست رژیم بە آسانی از ذهن مردم پاک نخواهد شد. توهین و تحقیری کە در زمان انتصاب وی بە عنوان استاندار کردستان مبنی بر اینکە در میان کردها شخص لایقی برای استانداری کردستان وجود نداشتە، بە ملت کرد شد به راحتی از ذهن مردم پاک نخواهد شد. بنا براین جمهوری اسلامی بە اهداف سیاسی خود دست نخواهد یافت و نخواهد توانست نقش وجدان بیدار دنیا را بازی بکند.

این تجمعات بدون شک در آیندە بە نفع جمهوری اسلامی تمام نخواهد شد و بە همگرایی و رشد ناسیونالیسم کرد منجر خواهد شد و بعد از این اتمام این دور از تجمعات ملت کرد در کردستان تحت حاکمیت ایران بە این فکر خواهد افتاد کە چطور خود را علیە این رژیم سازماندهی کند و چطور خواستەهای برحق خود را مطرح سازد.

کوردستان میدیا: از دیدگاه شما موضع رژیم ایران در مورد کلیت مسئله کُرد با توجه به تجمعات اخیر در کردستان ایران تغییر کرده است؟

کلاهی: نەخیر نە تنها تغییر نکردە است بلکە همچنان کە گفتم رژیم در صدد این است کە با صدور مجوز برگزاری این تجمعات مسئلە کرد در ایران را منحرف بکند، وقتی تمامی احزاب سیاسی در کردستان هنوز هم ممنوع هستند و زندانهای رژیم مملو از زندنیان سیاسی و عقیدتی کرد هستند، بە هیچ وجە نمی‌توان گفت کە نظر رژیم در مورد مسئلە کورد تغییر کردە است، و اگر از احزاب و گروه‌های دیگر بخشهای کردستان پشتیبانی می‌کند، ناشی از خواست جمهوری اسلامی در حل مسئلە کرد در این بخش‌های کردستان نیست بلکە جمهوری اسلامی دو هدف را در این راستا دنبال می‌کند، یک درست کردن کارت فشار علیە دولت دیگر بە عنوان مثال ترکیە و دوما جلوگیری از بە نتیجە رسیدن مبارزات ملت کرد از طریق احزابی است کە بە مثابە کارت فشار جمهوری اسلامی عمل می‌کنند. اگرنە جمهوری اسلامی بە عنوان خط مقدم مقاومت بە سوریە نگاە می‌کند و بە هیچ وجە ممکن حاضر بە پشتیبانی از اپوزسیون دولت بشار نیست، و بارها از زبان سردمداران این رژیم شنیدیم کە ماحاضریم خوزستان را بدهیم ولی سوریە را نمی‌دهیم، حالا سئوال این است کە چگونە است کە این رژیم آمادە است کە از کوردها کە اپوزسیون خط مقدم مقاومت هستند پشتیبانی بکند؟ بدون شک در این میان معاملاتی صورت گرفتە است و این در آیندە معلوم خواهد شد.

کوردستان میدیا: آیا می‌توان گفت که سوریه و ایران به عنوان هم‌پیمانان منطقه‌ای روسیه در جهت سیاست‌های کلان فرامنطقه‌ای این کشور با موضوع اخیر برخورد کرده‌اند؟

کلاهی: بدون شک روسیە، ایران و سوریە بە عنوان همپیمان، دارای دشمن مشترکی بە اسم غرب هستند. هر سە کشور تحت تحریم اقتصادی غرب هستند، از این گذشتە سوریە برای روسیە و علی الخصوص ایران دارای عمق استراتژیک است و برای انحراف افکار عمومی جهان بر روی حکومت بشار اسد بحرانهای دیگری را می آفرینند تا بدین وسیلە چنان فضایی را برای بشار اسد خلق کنند کە بە راحتی بە سرکوب مردم سوریە بپردازد.