کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دیدار نماینده حزب دمکرات در وزارت امور خارجه‌ی نروژ

12:40 - 28 مهر 1393

کوردستان میدیا: عظیم الیاسی مسئول بخش روابط حزب دمکرات کردستان ایران در نروژ از وزارت خارجه‌ی این کشور ملاقات کرد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز جمعه ٢٥ مهرماه ١٣٩٣ مسئول بخش روابط حزب دمکرات از سوی هیات سه‌نفره‌ی بخش خاورمیانه‌ی وزارت خارجه‌ی نروژ با سرپرستی آنته نابلسن مورد استقبال قرار گرفت.

در این دیدار مباحث مختلفی در ارتباط با مسئله‌ی کُرد، منطقه و سیاست‌های حزب دمکرات کردستان ایران از جمله وضعیت کُرد در هر چهار بخش، سیاست کشورهای منطقه در قبال مسئله‌ی کُرد من جمله ایران و ترکیه، مشارکت کُردها در مقابله با داعش در منطقه و ضرورت حمایت غرب از ملت کُرد مطرح شدند.

وضعیت ملیت‌های ایران و سیاست‌های فریب‌کارانه‌ی رژیم اسلامی، کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدرال و سیاست این کنگره برای حل سیاسی مشکلات، نروژ و کمک‌های انسانی به کُرد و روابط حدکا و وزارت خارجه‌ی نروژ در آینده از جمله دیگر مباحثی بودند که پیرامون آن‌ها،تبادل نظر گردید.

مسئول روابط حزب دمکرات در این دیدار بر این مسئله تاکید کرد که کمک یک میلیارد کرونی کشور نروژ باید از کانال‌های متعرف و شفاف و به دور از دسترسی مقامات حکومت‌های مرکزی به دست آوارگان کُرد سوریه و عراق برسد.

در ادامه تقاضای کشور نروژ از حکومت مرکزی عراق برای پرداخت بودجه‌ی اقیم کُردستان و دیدار وزیر امور خارجه‌ی نروژ در اربیل مطر حشد.

هیات نروژی در این دیدار بر اشراف خود بر دیدگاه سرکوبگرانه‌ی رژیم ایران در مرود مسئله‌ی کُرد مطالبی ارائه داده و تاکید کردند که اظهارات رییس اقلیم کُردستان مبنی بر این که رژیم ایران نخستین جریانی بوده که به اقلیم کردستان یاری رسانده است، تنها جنبه‌ی دیپلوماسی داشته است.

در ادامه دو طرف از اعتراض حکومت اقلیم کردستان به عدم کمک‌رسانی ترکیه به این حکومت، نقش ایران در هدایت حملات داعش و سیاست ترکیه برای تضعیف خودمدیریتی محلی کُرد در سوریه به به بحث و رایزنی پرداختند.

طرف نروژی در این دیدار نسبت به سیاست‌های داخلی و خارجی رژیم ایران اعلام کردند که با وجود این که تغییرات محسوسی در رفتار رزیم ایران به وجود نیامده است اما سیاست‌های معمول این رژیم به نوعی فروکش کرده است.

در این دیدار مسئول روابط حزب دمکرات کردستان ایران در مورد سیاست نظامی رژیم ایران گفت: رژیم ایران در ابتدا درصدد صدور ایدئولوژی خود در منطقه بود که بعد از ناکامی در اجرای هم‌اکنون به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه من جمله عراق، سوریه، یمن، لبنان و دیگر کشورها روی آورده است.