کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

نتانیاهو: در مقابل خطر یک توافق ایستاده‌ایم که می‌گذارد ایران اتمی شود

19:56 - 28 مهر 1393

کوردستان میدیا: در حالی که مقامات رژیم ایران به ویژه محـمد جواد ظریف و حسن روحانی با قاطعیت از امکان دستیابی به توافق هستەای سخن می‌گویند، نتانیاهو این توافق احتمالی را تهدیدی جهانی توصیف می‌کند.

به گزارش جروزالم پست، روز یکشنبه نخست وزیر اسراییل، از مسیر مذاکرات اتمی بین رژیم ایران و شش قدرت جهانی ابراز نگرانی کرده و اظهار نموده است که ما مقابل خطر یک توافق میان قدرت های جهانی و ایران ایستاده‌ایم که می‌گذارد ایران کشوری باشد که اتمی شود.

در همین ارتباط و طبق گزارشی که رویترز چندی پیش منتشر کرده بود، هیچ‌کدام از دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی از اصرار بر این دو موضوع کوتاه نیامدند که رژیم ایران می‌بایست بیش از ٩٤٠٠ سانتریفیوژ فعال خود را برای غنی‌سازی اورانیوم نگه دارد و همچنین راکتور تقریبا کامل شده‌ی اراک را که می‌تواند در آینده پلوتونیوم تولید کند، حفظ کند.

چندی پیش نیز، روز دوشنبه هفتم مهرماه سال ١٣٩٣، بینیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران هستەای را خطرناکتر از داعش خواند.

نتانیاهو طی سخنرانی خود در مجمع سازمان ملل متحد، خواستار نابودی کامل ظرفیت‌های تولید سلاح هستەای رژیم ایران شد.

در همین ارتباط، سال گذشته نیز، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در مجمع عمومی، ایران مسلح به تسلیحات هسته‌ای را بزرگ‌ترین تهدید برای آینده جهان دانست و خواستار ترسیم خطوط قرمز روشن در برابر جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی شد.

بنیامین نتانیاهو، در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل، با تشریح پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، بار دیگر تاکید کرد که جامعه جهانی باید در برابر خطوط قرمز مشخص برای ایران در نظر بگیرد و این خط قرمز باید غنی‌سازی در ایران باشد.

هم‌اکنون و پس از گذشت یک سال، نتانیاهو اعلام کردە است که رژیم ایران شعارهای ضد غربی آتش افروز خود را ملایم کرده و در مسائلی که اهمیت کمتری دارند تا حدی انعطاف نشان داده است، اما ما نباید فریب این ژست‌ها را بخوریم. رئیس جمهور اوباما باید پای حرف خود بایستد که نرسیدن به توافق بهتر از رسیدن به یک توافق بد با ایران است.

مهلت شش ماهه گفتگوهای اتمی با ایران روز ۲۹ تیر ماه به پایان می‌رسید و دو روز مانده به آن، طرفین با اذعان به باقی ماندن شکاف‌های عمیق، توافق کردند گفتگوها را برای یک دوره چهار ماهه دیگر، یعنی تا ۳ آذر ۱۳۹۳ و سالگرد توافق موقت هسته‌ای ژنو، تمدید کنند.