کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

عدم حمایت کنگره آمریکا از توافق احتمالی اتمی

13:37 - 29 مهر 1393

کوردستان میدیا: یکی از سناتورهای کنگره آمریکا از عدم حمایت کنگره آمریکا از توافق هستەای احتمالی آمریکا با ایران خبر داد.

به گزارش صدای آمریکا، شامگاه دوشنبه ٢٨ مهرماه سال ١٣٩٣، مارک کِرک سناتور جمهوری‌خواه آمریکا از ایالت ایلینوی، طی بیانیەای نسبت به توافق احتمالی اتمی ایران و آمریکا واکنش نشان داد.

روز یکشنبه، ٢٧ مهرماه سال جاری، کاخ سفید تصمیم گرفتە بود که باراک اوباما از تمامی اختیاراتش استفاده کند تا تصویب این توافق احتمالی ملزم به تصویب کنگره نباشد.

مارک کرک این بیانیە را در پاسخ به دولت آمریکا مبنی بر عدم لزوم تصویب توافق اتمی از سوی کنگره آمریکا، منتشر نمود.

این سناتور جمهوری‌خواه از اتحاد و همصدایی کنگره آمریکا براثر دور زدن کنگره از سوی دولت آمریکا خبر دادە و در این رابطه آمده است: ما از توافقی میان اوباما ــ خامنه‌ای حمایت نمی‌کنیم که کودکان ما را محتوم به داشتن آینده‌ای کند که در آن خاورمیانه آکنده از سلاح اتمی باشد.

در همین ارتباط، خبرگزاری مهر که از خبرگزاری‌های نزدیک به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می‌باشد طی گزارشی سخنان جواد کریمی قدوسی، عضو ارشد هیئت مذاکره‌کننده رژیم ایران که به نقل از عباس عراقچی از پذیرفتەشدن درخواست ٤ هزار سانتریفیوژ روشن توسط دولت آمریکا خبر دادە بود را منتشر کرد.

این درحالیست که پیشتر، آمریکا در مذاکرات نیویورک و وین قبول نمی‌کرد ایران بیش از ۱۳۰۰ سانتریفیوژ روشن داشته باشد.

در همین زمینە، یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل نیز نسبت به توافق بد با رژیم ایران هشدار دادە و عنوان کرده است که اسرائيل به شدت از مسیری که مذاکرات اتمی با ایران می‌پیماید نگران است و جهتی را که گفتگوها طی می‌کنند، به خصوص آنچه به غنی‌سازی اورانیوم برمی‌گردد، اشتباه می‌داند.

وزیر اطلاعات اسرائیل در ادامە نسبت به کاهش برخورد انتقادی جامعه جهانی با برنامه هسته‌ای ایران به خاطر این که جنگ با تروریست‌های داعش در جریان است هشدار دادە و علی‌رغم مهم برشمردن جنگ با داعش تاکید کرده است که این جنگ نباید به قیمت عدم برخورد انتقادی با برنامه هسته‌ای ایران تمام شود.

همچنین، نخست وزیر اسراییل روز یکشنبه ٢٧ مهرماه، از مسیر مذاکرات اتمی بین رژیم ایران و شش قدرت جهانی ابراز نگرانی کرده و اظهار نموده است که ما مقابل خطر یک توافق میان قدرت های جهانی و ایران ایستاده‌ایم که می‌گذارد ایران کشوری باشد که اتمی شود.

چندی پیش نیز، روز دوشنبه هفتم مهرماه سال ١٣٩٣، بینیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران هستەای را خطرناکتر از داعش خواند.

نتانیاهو طی سخنرانی خود در مجمع سازمان ملل متحد، خواستار نابودی کامل ظرفیت‌های تولید سلاح هستەای رژیم ایران شد.

در همین ارتباط، فرانک والتر اشتاین‌مایر٬ وزیر امور خارجه آلمان٬ اواخر شهریورماه گفت ایران دیگر نمی‌تواند برای زمان خریدن بازی کند و مانع پیشرفت مذاکرات شود.

بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی بر این باور هستند که رژیم ایران با تمدید مذاکرات هستەای تنها درصدد خرید زمان بوده و باتوجه به خطوط قرمزی که از سوی رهبر رژیم برای گروه مذاکرەکننده تعیین گریدەاند، احتمال توافق نهایی رژیم اسلامی و شش قدرت جهان بسیار کم می‌باشد.