کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اشنویه/ عدم وجود امکانات آموزشی و دریافت اجباری وجه نقد از دانش‌آموزان

14:51 - 1 آبان 1393

کوردستان میدیا: مسئولین آموزش مدارس روستاهای اشنویه ضمن عدم برخورداری از امکانات لازم، به منظور تامین سوخت و وسایل مصرفی مدرسه از دانش‌آموزان اجبارأ پول اخذ می‌کنند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، سریال تکراری وجه اخذ نقد از دانش‌آموزان در مدارس روستایی و شبانە‌روزی استان‌های کردستان ایران با آغاز سال جدید تحصیلی از سر گرفتە شد.

گزارش دریافتی از اشنویه حاکی از فشار مدیران مدارس روستایی این شهرستان به منظور اخذ وجه نقد از دانش‌آموزان به بهانەی تامین هزینەهای مصرفی مدارس می‌باشد.

یکی از ساکنین روستای نرزیوە از توابع اشنویه ضمن تاکید بر نبود امکانات لازم در مدرسه‌ی این روستا به خبرنگار وب‌سایت کردستان میدیا گفت: مدرسه روستای نرزیوە یک کانکس ٣ اتاقە می‌باشد و ٥٧ دانش‌آموز در ٢ اتاق مشغول تحصیل هستند و همچنین این مکان موسوم به مدرسه فاقد سرویس بهداشتی استاندارد، حیاط و راه ارتباطی مناسب می‌باشد.

این شهروند کُرد در ادامه افزود که مدرسەی روستای نرزیوە فاقد هرگونه امکانات آموزشی می‌باشد و هم‌اکنون نیز مدیران مدرسه به منظور تامین سوخت و دیگر وسایل مصرفی مدرسه اقدام به اخذ وجه نقد از دانش‌آموزان کردەاند.

مدیران مدارس چندین روستا از توابع اشنویه با ارسال نامە به اولیای دانش‌آموزان از آن‌ها درخواست کردەاند که به منظور تامین امکانات و هزینەهای مدرسه بایستی به مدرسه وجه نقد پرداخت کنند.

در همین ارتباط، مدیران مدارس شهر شاهین‌دژ و روستاهای تابعەی این شهر به دانش‌آموزان اعلام کردەاند که باید هزینەهای تامین سوخت مدارس را به مدرسه پرداخت کنند.

سال گذشته نیز، بسیاری از مدارس شبانەروزی و مدارس روستایی استان‌های کردستان ایران به منظور تامین سوخت و وسایل و امکانات از دانش‌آموزان وجد نقد اخذ کردە بود.

دلایلی همچون فشار اقتصادی، کمبود درآمد و فقر، بسیاری از خانوادەهای دانش‌آموزان را از پرداخت این وجه نقد عاجز گشذاشته است و از این رو بسیاری از دانش‌آموزان مدارس روستایی مناطق کردنشین ایران با خطر اخراج از مدرسه و محرومیت از تحصیل مواجه هستند.

بر اساس بند یک ماده‌ی ٢٦ اعلامیه جهانی حقوق بشر در رابطه با آموزش و پرورش رایگان و همگانی، همه‌ی افراد جامعه حق دارند از آموزش و پرورش رایگان بهرمند شوند و اداره‌ی آموزش و پرورش حداقل باید آموزش ابتدایی رایگان را برای شهروندان تامین کند.

در بخش الف بند دوم، ماده‌ی ١٣ اعلامیه بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزش و پرورش رایگان که ایران سال ١٣٥٤ مفاد این اعلامیه را امضا کرده آمده است: آموزش و پرورش ابتدایی باید اجباری و رایگان باشد و جامعه به آسانی بتواند از آن بهرمند شود.

همچنین در بند دوم اصل سوم قانون اساسی رژیم ایران آمده است، دولت موظف است کلیه‌ی امکانات آموزش و پرورش را در همه‌ی سطوح و مراحل تحصیلی تامین کند و همچنین در اصل ٣٠ قانون اساسی آمده است: دولت موظف است نیازهای آموزش و پرورش رایگان را برای همه‌ی مردم تا پایان دوره‌ی متوسطه تامین کند و تحصیلات عالی نیز تا سطح خودکفایی کشور به صورت رایگان باشد.

در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی هیچ‌کدام از این قوانین رعایت نمی‌شود و رژیم ایران خود عامل و علت اصلی نقض قوانین بین‌المللی و حتی قوانین داخلی خود نیز می‌باشد.