کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

عضو کنگره آمریکا: توافق هسته‌ای منوط به توقف جاه‌طلبی هسته‌ای رژیم ایران می‌باشد

15:20 - 1 آبان 1393

کوردستان میدیا: نگرانی نمایندگان کنگره آمریکا از توافق هستەای اوباما با رژیم ایران بدون دریافت مجوز از کنگره در حال افزایش می‌باشد.

به گزارش صدای آمریکا، در ادامەی نارضایتی‌های اعضای کنگره آمریکا به اطلاعیەی کاخ سفید مبنی بر عدم دریافت مجوز از کنگره آمریکا برای توافق هستەای با رژیم ایران، الینا رز لتینن، عضو جمهوری‌خواه کنگره‌ی آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما اعلام کرده است که هدف تحریم‌ها علیه رژیم ایران، تنها آوردن این حکومت رژیم به پای میز مذاکره نبوده بلکه دست برداشتن کامل از جاه‌طلبی هسته‌ای خود، توقف غنی‌سازی اورانیوم و بلااستفاده کردن تمامی زیرساخت‌های هسته‌ای بوده است.

رییس کمیته‌ی فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا در کنگره آمریکا، در بخش دیگری از نامه‌ی خود نوشته است که تنها آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و وزارت دفاع آمریکا قادر خواهند بود صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران یا موراد نقض توافق نهایی هسته‌ای را تشخیص دهند.

اد رویس و بات مک‌کئون، رؤسای کمیته‌های روابط خارجی و نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیەای توافق هستەای دولت اوباما با رژیم ایران را تکرار اشتباه توافق با کره شمالی عنوان کردند.

همچنین، مارک کِرک سناتور جمهوری‌خواه آمریکا از ایالت ایلینوی، طی بیانیەای نسبت به توافق احتمالی اتمی ایران و آمریکا واکنش نشان داده و طی بیانیەای در پاسخ به دولت آمریکا مبنی بر عدم لزوم تصویب توافق اتمی از سوی کنگره آمریکا از عدم حمایت کنگره آمریکا از توافق هستەای احتمالی آمریکا با ایران خبر داد.

معاون سخنگوی کاخ سفید و وزیر خارجه‌ی ایالات متحده در روزهای گذشته اخبار منتشره مبنی بر توافق با رژیم ایران را بدون هماهنگی با کنگره‌ی آمریکا رد کرده‌اند، اما نگرانی‌های اعضای کنگره آمریکا همچنان در حال افزایش می‌باشد.