کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

انتقاد شدید اردوغان نسبت به سیاست‌های خامنه‌ای در قبال سوریه

20:09 - 3 آبان 1393

کوردستان میدیا: رییس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی در دانشگاه مرمره استانبول توجیه خامنه‌ای را در حمایت از رژیم بشار اسد مورد انتقاد شدید قرار داد.
به گزارش دویچه‌وله، رجب طیب اردوغان در جریان سخنرانی در دانشگاه مرمره استانبول به گفتگوی اخیر خود با خامنه‌ای پرداخته و اظهار کرد که خامنه‌ای در جواب سوال وی مبنی بر دلیل عدم واکنش ایران به کشتار ٢٥٠ هزار سوری در جریان جنگ داخلی رژیم اسد با مخالفان گفته است تنها کسی که در مقابل اسراییل ایستادگی می‌کند اسد است.

عارف کسگین از مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه در این‌باره می‌گوید: اردوغان با بیان این سخنان تابوی انتقاد از رهبر ایران در ترکیه را شکسته است.

پیشتر امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه‌ی رژیم ایران دولت ترکیه را متهم کرده بود که در تلاش برای ایجاد دوره‌ی عثمانی جدید در منطقه است و در مقابل سخنگوی وزارت خارجه‌ی ترکیه بلافاصله با بیان این که ترکیه در اتخاذ تدابیر مورد نیاز درباره‌ی امنیت ملی و در سایه‌ی قوانین بین‌المللی نیازمند اجازه گرفتن از کسی نیست به سخنان وزارت خارجەی ایران پاسخ دادە بود.

کارشناسان منطقه‌ی خاورمیانه معتقدند، افت حجم مبادلات تجاری ترکیه با رژیم ایران طی مدت اخیر نشان از عمق اختلافات رژیم اسلامی ایران با دولت ترکیه است و این امر تا حد زیادی به مسئله‌ی سوریه و حمایت رژیم اسلامی ایران از بشار است مربوط است.

رژیم ایران تحت رهبری خامنەای، در خلال جنگ داخلی سوریه، از اصلی‌ترین حامیان حکومت بشار اسد محسوب می‌شود و رژیم ایران در سرکوب، بازداشت، شکنجە و کشتار مخالفین رژیم بشار اسد نقش بسزایی ایفا کردە است.

حمایت‌های همەجانبەی رژیم ایران از رژیم سوریه بارها مورد اذعان شخصی بشار اسد نیز قرار گرفته‌است.