کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیانیه‎ی دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران به مناسبت برگزاری هشتمین پلینوم کمیته‎ی مرکزی

14:33 - 4 آبان 1393

کوردستان میدیا: دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران، به مناسبت برگزاری پلینوم هشتم کمیتەی مرکزی، یک بیانیە صادر نمود.

متن کامل این بیانیە در پی می‌آید:

هشتمین پلینوم کمیته‎ی مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران، منتخب کنگره‎ی پانزدهم حزب رأس ساعت ٩ بامداد روز شنبه ٢٦ مهرماه ١٣٩٣ خورشیدی برابر با ١٨ اکتبر ٢٠١٤ میلادی با حضور اعضای اصلی و علی‎البدل کمیته‎ی مرکزی آغاز شد و پس از 3 روز کار مداوم بعد از ظهر روز دوشنبه ٢٨ مهرماه به کار خود پایان داد.

هشتمین پلینوم کمیته‎ی مرکزی در حالی برگزار شد که چند روز پیشتر در روزهای سه‎شنبه و چهارشنبه ٢١ و ٢٢ مهرماه سمینار ویژه‎ای در رابطه با ارزیابی فعالیت‎ها، سیاست و مواضع حزب طی دو سال اخیر که پیشتر هیأتی برای برگزاری آن تعیین شده بود، با حضور اعضای رهبری و نمایندگان کادرها، پیشمرگان و شماری از شخصیت‎های سیاسی برگزار شده بود، در این سمینار نظرات، دیدگاه‎ها و پیشنهادات شرکت‎کنندگان در سمینار مطرح شده و از سوی هیأت برگزاری سمینار برای بحث و بررسی در پلینوم تدوین گردید.

پلینوم با یک دقیقه سکوت به احترام روان پاک شهیدان کردستان آغاز گردید. پس از تصویب دستور کار پلینوم، آقای مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران تحلیل همه جانبه‎ای در رابطه با مسائل مختلف به پلینوم ارائه نمود. در تحلیل دبیرکل و در رابطه با ایران و جمهوری اسلامی ایران به این مطلب اشاره شده بود که پس از هجوم دولت اسلامی (داعش) به موصل و شکست ارتش عراق در این منطقه و تسخیر بخشی از کشور عراق از سوی دولت اسلامی، جمهوری اسلامی ایران کوشید تا با مشارکت در جنگ در مناطق مخمور و آزادسازی آمرلی و حضور در جبهه‎های نبرد در جلولا و ... نفوذ خود را در عراق بیش از پیش گسترش داده و عملاً بر روند مشکلات و مسائل سیاسی عراق تأثیر بگذارد. در کنار آن نیز برای عادی‎سازی روابط خود با عربستان تلاش نمود و فرصت مناسبتری در اختیار حوثی‎های یمن قرار داد تا در این کشور در قدرت سهیم شوند. با این حال نیز زمانی که ائتلاف بین‎المللی علیه دولت اسلامی (داعش) تشکیل شد تا از اقدامات و رفتارهای ضدبشری و پیشروی‎های افراد مسلح آن جلوگیری نمایند، بخش زیادی از اعضای این ائتلاف مخالفت خود را مشارکت جمهوری اسلامی در آن ابراز نمودند، در میان این طرف‎ها امیرنشین‎‎های حاشیه‎ی خلیج فارس، ترکیه و چند کشور غربی به چشم می‎خورند، در نهایت جمهوری اسلامی اجازه‎ی مشارکت در این ائتلاف را نیافت. این موضع برای جمهوری اسلامی ایران نوعی نادیده‎گرفتن و انزوا به شمار می‎آمد. علاوه بر آن، جمهوری اسلامی ایران با تشکیل دولت متحد فلسطین ریاست محمود عباس که اگر کاملاً به نتیجه برسد، نفوذ جمهوری اسلامی ایران در آن منطقه نیز تضعیف خواهد شد. کنترل بیشتر مرزهای غزه از سوی مصر که فرصت ارسال اسلحه و مواد منفجره از سوی رژیم جمهوری اسلامی به غزه را محدود خواهد نمود، در کنار کاهش سطح روابط سودان با جمهوری اسلامی، نقش این رژیم را در منطقه، برخلاف عراق کاهش خواهد داد.

روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به ویژه پس از موافقت این کشور با حمله به تروریست‌ها و ورود ارتش این کشور به داخل مرزهای عراق و سوریه، پرتنش شده است، به طور خلاصه اگرچه نفوذ جمهوری اسلامی در عراق بیشتر شده، لیکن در سایر مناطق رو به ضعف نهاده است.

در بخش دیگری از تحلیل دبیرکل به مشکلات اتمی جمهوری اسلامی با کشورهای عضو گروه ١+٥ اشاره شده بود که تاکنون و پس از این همه نشست‌ها، هنوز لاینحل باقی مانده است و تردیدها در رابطه با این برنامه همچنان به قوت خود باقی است. تحلیل همچنین به افزایش آمار اعدام‌ها، بازداشت‌ها و فشار بر مردم ایران و شکاف عمیق میان وعده‌ها و اقدامات روحانی به ویژه در رابطه با نقض حقوق بشر، اقتصاد و سختی معیشت مردم پرداخته بود. در زمینه‌ی نقض حقوق بشر در تحلیل، به آخرین گزارش احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و گزارش بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل در این رابطه اشاره شده بود.

در تحلیل دبیرکل به انتخابات ترکیه و پیروزی حزب عدالت و توسعه در این انتخابات اشاره شده و تأثیر این انتخابات مشخص شده بود. همچنین به سیاست، مواضع و شرط‌های ترکیه برای مشارکت در جنگ با داعش اشاره شده بود که تا حدودی باعث نگرانی غربی‌ها شده بود، با این حال ابراز امیدواری شده بود که مشکلات اخیر ترکیه و مسأله‌ی کردستان سوریه تأثیر منفی بر روند صلح و حل مسأله‌ی کرد در این کشور نگذارد.

تحلیل دبیرکل به بحث از اوضاع اقلیم کردستان و جنگی که با آن مواجه شده و مشکلات لاینحلی که از سوی بغداد برای آن فراهم شده و مشکلات مربوط به ٥/١ میلیون آواره پرداخته بود، پلینوم اعلام آمادگی حزب برای جنگ علیه داعش و حمایت از اقلیم کردستان را ستوده و حمایت کم‌نظیر کشورهای غربی از اقلیم کردستان را نقطه‌ی مثبتی برای اقلیم کردستان و کلیت مسأله‌ی کرد ارزیابی نمود.

سوریه و اوضاع ملت کرد در این کشور و به ویژه حمله به کوبانی، بخش دیگری از تحلیل را به خود اختصاص داده بود. در این رابطه پلینوم ضمن اعلام مجدد حمایت خویش از مردم کوبانی، مقاومت مردم و نیروهای مبارز در کوبانی علیه حمله‌‌ی داعش به این منطقه را ستودنی ارزیابی نمود و از آن به عنوان مقاومتی تحسین‌برانگیز یاد کرد و ابراز امیدواری نمود که نیروهای سیاسی کردستان سوریه در این شرایط حساس در تلاش‌هایشان برای اتحاد و همگرایی موفق باشند. تحلیل به طور کلی پس از بحث مفصلی از سوی شرکت‌کنندگان پلینوم غنی‌تر شده و به تصویب رسید.

بخش دیگری از کار پلینوم به بررسی نظرات و پیشنهادات سمینار و همچنین وضع کردستان ایران و فعالیت دو ساله‌ی حزب در تمامی ارگان‌ها اختصاص یافت. در این بخش ضمن اشاره به ادامه‌ی سرکوب‌ها و افزایش آمار اعدام‌ها، سرکوب و فشار بر فعالان مدنی و چگونگی اوضاع و شرایط داخل کشور، فعالیت هر کدام از ارگان‌های حزب به طور جداگانه و با در نظر گرفتن نظرات و دیدگاه‌های سمینار مورد بحث قرار گرفت و کاستی‌ها مشخص گردید و پیشنهاداتی که برای فعال‌تر شدن و تأثیرگذاری بیشتر حزب بر روند جنبش به پلینوم ارائه شده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند، شرکت‌کنندگان پلینوم ضمن قائل شدن اهمیت و اعتبار ویژه‌ای برای این پیشنهادات، راهکارهای درست و مناسبی برای آن‌ها مشخص نمودند.

پلینوم در رابطه با تظاهرات مردم در کردستان ایران برای حمایت از کوبانی و ارسال کمک‌های انسانی برای آوارگان دو بخش از کردستان در عراق و سوریه، این اقدام را قابل تقدیر دانسته و ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و مشارکت مردم، این تظاهرات‌ها را نشانه‌ی ابراز احساسات ملی کُردهای کردستان ایران ارزیابی نمود، به ویژه که علیرغم فشار و تلاش رژیم جهت کانالیزه نمودن اهداف برگزاری این تظاهرات‌ها و هماهنگ نمودن آن‌ها با سیاست‌های خویش، اجازه داده نشد که احساسات پاک و خالصانه‌ی مردم را به بیراهه بکشاند.

پلینوم در بخش دیگری از کار خود به بحث از موضوعات مرتبط با وظایف حزبی و ملی و وضع اپوزیسیون ایران و ضرورت مبارزات مشترک نیروهای سیاسی کردستان ایران پرداخته و با توجه به ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها، توصیه‌های لازم را صادر نمود.

بدین ترتیب پلینوم پس از سه روز کار و اجرای دستورکار پلینوم، بعدازظهر روز دوشنبه ٢٨ مهرماه به کار خود پایان داد.

حزب دمکرات کردستان ایران
دفتر سیاسی
٢٩/٧/١٣٩٣ خورشیدی
٢١/١٠/٢٠١٤ میلادی