کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بزرگترین رویداد ادبی ــ فرهنگی کردستان با معرفی آثار برتر پایان یافت

19:01 - 4 آبان 1393

کوردستان میدیا: دومین دوره‌ی بزرگترین جشنوارە شعر کُردی با همت موسسەی فرهنگی ــ ادبی مولوی کُرد در سنندج برگزار گردید.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، دومین جشنوارەی جایزەی ادبی مولوی کُرد که از سوی موسسەی فرهنگی ــ ادبی مولوی کرد در سنندج تدارک دیدە شدە بود، پس از دو روز کار مداوم با معرفی افراد برتر به کار خود پایان داد.

جشنوارەی اختتامیەی جشنوارەی جایزەی ادبی مولوی کُرد شامگاه شنبه سوم آبان‌ماه سال ١٣٩٣، در تالار فروردین مجتمع فرهنگی و هنری سنندج برگزار شد و هیأت داوران جشنواره از ١٧ شاعر و نویسنده‌ی کُرد تقدیر بعمل آورد.

دومین جشنوارەی جایزەی ادبی مولوی کُرد میزبان ٩٧٣ اثر ادبی از ٢٥٢ شاعر به لهجه‌های هورامی، کلهری، سورانی، اردلانی و کرمانجی زبان کُردی بود.

هیات داوران متشکل از فرزاد میراحمدی، کلثوم عثمان‌پور، علی الفتی، محـمد موفقی و رحیم لقمانی، پس از ارزیابی‌های صورت‌گرفتە در بخش آثار ادبی؛ بهار شریفی از ایلام، انور عرب از بوکان، اسد آزادبخت از کوهدشت، شلیر محـمدی از کامیاران، علیرضا قاسمی‌فر از بیجار، فرزاد سقر از کرمانشاه، سیوان نیک‌پی از مریوان، کیومرث بلده از اسلام‌آباد غرب، شه‌ویار کولانی‌آذر از مهاباد و ارسلان چلبی از بوکان را به عنوان افراد برتر معرفی نمودند.

گزارش حاکی از این می‌باشد که هیات داوران در بخش کتاب برتر هیچ اثری را شایسته کسب عناوین اول و دوم ندانستە و آثار عکسی تمام قد از مردنم از جمال ملایی ـ سنندج، ئیواره تاوسان از علی حاتمی ـ کرمانشاه مشترکا در بخش کتاب برتر عنوان سوم را کسب کردند و جایزه‌ی چهارم به اثر دیار از مصطفی حسینی ـ کرمانشاه اهداء گردید.

همچنین در مراسم اختتامیەی دومین جشنوارەی جایزەی ادبی مولوی کرد، علی حسینی از سقز، کریم دافعی از بانه، ناهید محـمدی از ایلام و اسماعیل حسین‌پور از خراسان شمالی مورد تقدیر قرار گرفتند.

نخستین دور جشنوارە جایزەی ادبی مولوی کُرد در بهار سال ١٣٩١ برگزار گردیدە بود.

موسسەی فرهنگی ــ ادبی مولوی کُرد در سال ١٣٧١ و به همت چند نفر از شعرا و نویسندگان کردستان در سنندج شروع به فعالیت کرد و از سال ١٣٧٧ نیز شاخه آموزش این موسسه با برگزاری کلاس‌های عروض، موسیقی شعر، زبان و ادبیات کُردی فعال‌تر شد.