کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مرگ سرباز کُرد به دلیل عدم صدور مرخصی پزشکی از سوی فرماندهان نظامی

15:32 - 6 آبان 1393

کوردستان میدیا: یک جوان کُرد اهل منطقەی بزمیرآباد منطقه‌ی سرپل‌ذهاب و پیرو آیین یارسان در حین سپری کردن دوران اجباری سربازی در پادگان به دلیل عدم صدور اجازەی مرخصی پزشکی و در نتیجه عدم معالجه‌ی پزشکی درگذشت.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، فرماندهان پادگان موسوم به ابوذر سرپل‌ذهاب با عدم صدور مرخصی پزشکی برای این جوان کُرد یارسان ، موجبات مرگ وی را فراهم کردند.

بر اساس این گزارش فرماندهان پادگان رژیم در راستای انجام امور محوله‌ی رژیم مبنی بر اجرای سیاست تبعیض سیستماتیک ملی و آیینی، بە یک جوان کُرد به نام یاسر زارعی میرحساری فرزند کاظم، اهل روستای بزمیرآباد از توابع منطقەی قلخانی اجازەی مرخصی پزشکی ندادە و این نیز باعث مرگ این جوان کُرد شد.

یک منبع مطلع از این جریان به وب‌سایت کردستان میدیا گفت: یاسر زارعی كه در پادگان ابوذر سرپل‌ذهاب مشغول گذراندن خدمت اجبارى بوده، به علت درد شدید از ناحیه كتف و شانه چندین بار از فرماندهان خود تقاضای مراجعه به پزشک كرده و هر بار جواب رد دریافت نموده است.

گزارش حاکی از این می‌باشد که بر اثر عدم درمان بەموقع بیماری، روز جمعه دوم آبان‌ماه حال این شهروند کُرد پیرو آیین یارسان رو به وخامت نهاده و قبل از رسیدن به بیمارستان، جان خود را از دست داد.

11225.jpg
یاسر زارعی


شهروندان کُرد پیرو آیین یارسان هموارە از سوی رژیم ایران به شیوەای سیستماتیک و برنامەریزی‌شدە به دلیل کرد بودن و یارسانی بودن مورد تبعیض قرار گرفتە‌اند.

فعالان یارسانی بارها اعتراض خود را نسبت به بی‌توجهی و نادیده گرفتن حرمت و حقوق انسانی شهروندان یارسان از جانب رژیم اسلامی را اعلام نموده و تاکید کردەاند كه بیشتر مشكلات و نارسائی‌های حقوقی و انسانی شهروندان کُرد از سیستم به شدت امنیتی و باورهای فرقه‌گرایانه رژیم اسلامی ناشی می‌شود.

در همین ارتباط و طی یک سال اخیر، چندین تن دیگر از شهروندان کُرد که در حال گذراندن دوران خدمت اجباری بودەاند به دلیل تغییر مذهب از سوی نیروهای رژیم مورد اذیت و آزار قرار گرفتەاند و تهدید شدەاند که در صورت عدم مقبولیت مذهب تشیع به مناطق عملیاتی اعزام خواهند شد.

اذیت و آزار شهروندان کُرد پیرو آیین یارسان تاکنون چندین بار خودکشی این شهروندان را در پی داشتە است.

اواسط فروردین‌ماه سال جاری، حکمت صفری فرزند ابراهیم و ساکن روستای قلعه زنجیر قلخانی در یگان پدافند هوایی سپاه شهرستان بیجار به دلیل سخت‌گیری و فشار فرماندهان نظامی اقدام به خودکشی و جان خود را از دست داد.

پیشتر نیز چندین شهروند یارسانی به دلیل بی‌حرمتی رژیم اسلامی ایران به آیین یارسان و پیروان این آیین، اقدام به خودسوزی نمودە بودند.

اواسط خردادماه سال ١٣٩٢، به دنبال توهین نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران به آیین یارسان (اهل حق) و تراشیدن اجباری سبیل یک شهروند به نام کیومرث تمناک، دو شهروند یارسانی به نام‌های نام‌های حسن رضوی و نیک‌مرد طاهری، اقدام به خودسوزی کرده بودند.