کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

محدودیت انتشار مطالب کردی در نشریەی دانشجویی زاگرس دانشگاه رازی کرمانشاه

16:30 - 7 آبان 1393

کوردستان میدیا: مجوز انتشار یک نشریەی دانشجویی در دانشگاه رازی کرمانشاه مشروط بر اینکه تنها ١٠% از مطالب آن کردی باشند، صادر شد.

وب‌سایت خویندکاران که وب‌سایت رسمی اتحادیەی دانشجویان دمکرات کردستان ایران می‌باشد طی گزارشی اعلام کردە است که نشریه فرهنگی - اجتماعی زاگرس در دانشگاه رازی کرمانشاه، مشروط بر اینکه تنها١٠% مقالات آن کُردی باشند اجازەی چاپ و انتشار یافت.

گفتە می‌شود که حراست و کمیتەی ناظر بر چاپ نشریات دانشگاه به مسئولین این نشریەی دانشجویی اعلام کردەاند که ٩٠% از مقالات منتشرە از سوی نشریەی دانشجویی فارسی و ١٠% دیگر نیز از فارسی به زبان کردی ترجمە شوند.

نشریه فرهنگی ــ اجتماعی ١٢ صفحەای زاگرس، نشریه‌ای مستقل و کار تنظیم و تهیه آن برعهده مسئولین این نشریه و فعالین دانشجویی دانشگاه رازی می‌باشد.

نخستین شمارە نشریەی دانشجویی زاگرس در قالب ١٢ صفحه در پاییز سال جاری چاپ و انتشار یافت.

در نخستین شمارە این نشریە، چندین مقاله و مطلب در مورد مقاومت مردم کوبانی گنجانده شدە است.

طی چند سال اخیر، چندین نشریە دانشجویی در دانشگاه‌های ایران و بەویژە کردستان از سوی حراست دانشگاه و کمیتەی ناظر بر چاپ نشریات توقیف شدە و مجوز چاپ آن‌ها باطل گردیدە است.

نشریەهای دانشجویی هەرەوەرز، بوژان و لاهی در دانشگاه ارومیه، نشریە چرو، زاروی واران، تروسکە، بروسکە، بیستون و شیپا در دانشگاه کرمانشاه از جمله نشریات دانشجویی می‌باشند که از سوی مسئولین دانشگاه‌ها لغو امتیاز شدە و پس از چندین شمارە مجوز چاپ و انتشار آن‌ها باطل شدە است.