کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

انفجار مین، بینایی دختر ٦ سالەی کُرد را گرفت

20:52 - 8 آبان 1393

کوردستان میدیا: برخورد ترکش بر اثر انفجار مین در روستای نشکاش مریوان، باعث از دست رفتن بینایی یک کودک ٦ سالە شد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، یکی از دختران روستای نشکاش در مریوان به نام آلا روبینا که براثر برخورد ترکش مین به شدت مصدوم شده بود، بینایی یک چشم خود را بر اثر از بین رفتن عصب چشمش، از دست داده و این نیز از سوی پزشکان بیمارستان تهران به خانوادەی وی ابلاغ گریدە است.

گزارش‌ها حاکی از این می‌باشند که خانوادەی این دختر ٦ سالەی کُرد، خانوادەی فقیر و تنگدست بوده و به گفتەی وکیل این قربانی مین، پدر آلا حتی توانایی پرداخت عمل جراحی را ندارد.

11255.jpg
آلا روبینا، بر اثر ترکش مین بینایی چشم خود را از دست داد

عصر روز جمعه، ٢٦ مهرماه سال ١٣٩٢، در روستای نشکاش از توابع شهرستان مریوان یک مین کاشته‌شده در پادگان متروکه‌ی سپاه زخمی‌شدن ٧ کودک ٨ تا ١٠ ساله به نام‌های خَبات کریمی ، سینا دژ‌آهنگ، زانا پاو، بهنوش مقدم، متین رخش‌بهار، گشبین کریمی و آلا روبینارا در پی داشت..

این حادثە، واکنش شهرام ناظری هنرمند سرشناس کرد اهل کرمانشاه، صالح نیکبخت وکیل کرد، نیکی کریمی، بازیگر سرشناس فارس و محمود دولت‌آبادی، نویسندەی سرشناس و نامی فارس را به دنبال داشته و این افراد طی یادداشت‌هایی بر وجود مین در مناطق کُردنشین بعد از ربع قرن پایان جنگ ابراز تاسف کرده و خواستار اقدام هرچه زودتر رژیم در پاکسازی مناطق نوار مرزی از مین‌های بجای مانده شدند.

اما، علی‌رغم رسانەای شدن این موضوع، مسئولان رژیم ایران همانند بیماری ماهان و شوخان دیگر کودکان کرد، از این رویداد نیز به عنوان تبلیغات استفاده کرده و وعدە و وعید مسئولین همەجای کردستان، ایران و جهان را فراگرفت، وعدەهایی که هرگز جامەی عمل نپوشیدند.

مدتی پیش حسین احمدی‌نیاز، وکیل کرد پرونده کودکان روستای نشکاش اعلام کرده بود: فرماندار مریوان تاکنون برای بهبود وضعیت معیشت این ٧ کودک روستای نشکاش تنها ٥ کیلو روغن و ٥ کیلو قند به آنان داده است.

همزمان دانا یوسفی ١٢ ساله اهل شهرستان سرپل‌ذهاب در استان کرمانشاه که براثر انفجار مین یک پای خود را از دست داده، باگذشت یک‌سال از این حادثه، هیچ‌کدام از مسئولان و نهادهای مرتبط به وضعیت وی رسیدگی نکرده‌اند.

براساس آمارهای منتشرشدە، از سال ٦٢ تا سال ٨٩، نزدیک به ٤٩٠ نفر در شهر مریوان براثر انفجار مین کشته شده‌اند و یک‌هزار و ٥٣٠ نفر مصدوم و معلول شده‌اند.