کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سالانه بیش از ٢٠ تانکر حامل مواد شیمیایی در استان کردستان واژگون می‌شوند

14:42 - 10 آبان 1393

کوردستان میدیا: طی ٦ سال گذشته و با افزایش تردد تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمیایی، واژگون شدن این تانکرها و خسارت‌های جبران‌ناپذیر واردە از این حوادث به محیط زیست کردستان افزایش یافتە است.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، طی ٦ سال گذشته، بیش از ١٢٠ تانکر حامل مواد شیمیایی و نفتی در جادەهای استان کردستان واژگون شدەاند.

واژگون شدن بیش از ١٢٠ تانکر حامل مواد شیمیایی طی ٦ سال اخیر در جادەهای کردستان، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست این استان کردستان ایران وارد کرده است.

آلودگی منابع آب استان یکی دیگر از پیامدهای واژگون شدن تانکرها می‌باشد که اکثر منابع آبی استان را به مخاطره انداخته است.

هم‌اکنون، واژگونی تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمیای، به بحرانی جدی و کابوس اصلی برای رودخانه‌های جاری سطح کردستان مبدل گشته است.

جادەهای نامناسب و غیراستاندارد و همچنین ظرفیت پایین تردد روزانه‌ی تانکر و ماشین‌های سنگین باربری از جمله اصلی‌ترین عوامل واژگون شدن تانکرهای حامل مواد شیمیای و نفتی می‌باشند.

در جدیدترین مورد، شامگاه یکشنبه چهارم آبان‌ماه، شهروندان سنندجی برای بار دیگر خبر واژگونی تانکر حاوی مواد نفتی و شیمیایی را در اطراف منبع تأمین آب شرب شهر شنیدند که باعث هراس‌افکنی در سطح جامعه شده و احتمال آلودگی آب شرب را تقویت کرده است.

تکرار این حادثه که نوعی بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری مقامات شهری و استانی را تداعی می‌کند، نگرانی شهروندان کُرد را دو چندان کرده است.

واژگونی تانکرهای حامل نفت و دیگر مواد شیمیایی در سنندج و اطراف سد قشلاق در حالی است که در یک دهه‌ی گذشته بارها چنین حوادثی روی داده اما هیچ اقدام عملی و پیشگیرانه‌ای صورت نگرفته است.