کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اجلاس بررسی ادواری حقوق بشر ژنو/ انتقادهای شدید از نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران

15:21 - 10 آبان 1393

کوردستان میدیا: بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل متحد ضمن انتقاد شدید از نقض وضعیت حقوق بشر در ایران، برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران راهکارهایی ارائه دادند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، دور دوم بررسی ادواری وضعیت حقوق‌بشر ایران روز جمعه نهم آبان‌ماه سال ١٣٩٣ در ژنو سوئیس برگزار و طی این جلسه کشورهای مختلف نخست اجرایی شدن توصیه‌های پذیرفته شده از سوی ایران در دور اول بررسی ادواری در اسفندماه سال ۸۸ و سپس تغییرات صورت گرفته در وضعیت حقوق بشر این کشور در چهار سال گذشته را بررسی کردند.

دور نخست بررسی وضعیت حقوق بشر ایران از سوی کشورهای عضو سازمان ملل متحد در اسفندماه سال ١٣٨٨ صورت گرفتە بود و طی این جلسات در مجموع ۲۱۲ توصیه از سوی ۵۱ کشور به رژیم ایران ارائه کردند. ایران ۱۲۶ توصیه را پذیرفت و بدین ترتیب خود را متعهد به اجرای آن‌ها کرد.

با وجود دفاع فرستادگان رژیم اسلامی به اجلاس بررسی ادواری حقوق بشر ژنو از وضعیت حقوق بشر در ایران، اما بسیاری از کشورهای حاضر در جلسەی روز جمعه نهم آبان‌ماه سال جاری بر این باور بودند که رژیم ایران همچنان به نقض حقوق بشر ادامه داده است و وضعیت حقوق بشر در ایران، آزادی بیان و مطبوعات و سایر موارد مرتبط بدتر شدە است.

طی نشست دیروز ژنو، یک قاضی به نام امیری که از وزارت خارجه ایران آمده بود، حسین انتظامی مدیر مسئول پیشین موسسه همشهری و عضو سابق هیات نظارت بر مطبوعات از آزادی مطبوعات در دولت حسن روحانی، نماینده زرتشتیان در مجلس از وضعیت اقلیت‌های دینی، زنی به نام بهرخ روحانی، به عنوان نماینده ایران از وضعیت زنان و محـمدجواد لاریجانی معاون حقوق بشر قوه قضاییه ایران از وضعیت عمومی حقوق بشر در ایران دفاع کردند.

دفاعیات فرستادگان رژیم ایران، نتوانست کشورهای حاضر در نشست را به قناعت برساند و اکثر کشورهای عضو سازمان ملل بر وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران تاکید کرده و راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود ارائه نمودند.

نکته قابل توجه جلسه روز جمعه، نهم آبان‌ماه سال ١٣٩٣ حمایت چین از وضعیت حقوق بشر در ایران بود.

نماینده‌ی چین در جلسەی دیروز گفت که ایران کارهای مثبت و تاثیرگذاری در زمینه حقوق زنان و اقلیت‌ها داشته و ما می دانیم که تحریم‌های بین المللی برای این کشور مشکل درست کرده است.

بر اساس این گزارش، اسپانیا درباره اعدام کودکان و همجنسگرایان و همچنین لغو مجازات سنگسار، سوئد در مینه حقوق بهاییان، آزادی اینترنت، رفع سانسور مطبوعات و گسترش آزادی بیان و تاجیکستان نیز در رابطه با بهبود وضعیت زنان و بهتر شدن میزان حضور آنها در اجتماع پیشنهاداتی ارائه دادند.

بریتانیا، آمریکا، آرژانتین، استرالیا، بحرین، کانادا، چک، دانمارک، فنلاند و فرانسه از جمله دیگر کشورهایی هستند که با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران و ادامەی نقض حقوق بشر از سوی رژیم حاکم، راهکارهایی در زمینەی بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه داند.

حقوق اقلیت‌ها، اعدام کودکان زیر ١٨ سال، آزادی مطبوعات، آزادی حق وکیل، آزادی اینترنت و روزنامەنگاران، آزادی اقلیت‌های جنسی، آزادی اقلیت‌های مذهبی، توقف برنامه های رسانه رسمی برای تخطئه اقلیت‌ها، اعترافات اجباری، ورود احمد شهید به داخل ایران از جمله مواردی هستند که در رابطه با آنان راهکارهایی از سوی کشورهای شرکت‌کننده ارائه گردید.

کشور استرالیا نیز خواهان توقف اعدام کودکان، آزادی بیان و تجمع و آزادی زندانیان سیاسی، رعایت حقوق بهاییان، کردها و دراویش شد.