کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

افزایش نرخ بیکاری در استان‌‌های کردستان ایران

16:10 - 10 آبان 1393

کوردستان میدیا: طی مدت اخیر علاوه بر ٤ استان کردستان ایران، استان خراسان شمالی نیز که از جمله استان‌های کردنشین ایران می‌باشد، با افزایش نرخ بیکاری روبرو بوده است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی و بر اساس آمارهای رسمی منتشرە، نرخ بیکاری در ١٩ استان ایران همچنان در حال افزایش است.

بر اساس جدیدترین آمارهای منشترە، ساکنین استان‌های خراسان شمالی، ایلام و کرمانشاه از جمله بیکارترین افراد در ایران هستند.

کاهش حدود ۵۳ هزار نفر از شاغلان بخش کشاورزی، از علل افزایش شدید بیکاری در استان‌های کردستان ایران می‌باشد.

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود که هجدهم مهرماه انتشار یافتە است، اعلام کرد که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۲/ ۲۰ درصد می‌باشد.

طبق محاسبات نرخ بیکاری جوانان، بیشتر از دو برابر نرخ عمومی می‌باشد و اشتغال جوانان با بحران جدی در آینده روبرو خواهد شد.

طی چند سال اخیر، نرخ بیکاری در میان زنان نیز با افزایشی شدید مواجه بوده است.

تحریم‌های اقتصادی وضع‌شدە علیه رژیم ایران از سوی اتحادیەی اروپا و ایالات متحده آمریکا طی چند سال اخیر باعث وارد آمدن ضربات شدید به پیکرەی اقتصاد ایران شده است و این نیز یکی از عوامل اصلی کاهش زمینه‌ی اشتغال و افزایش بیکاری می‌باشد.

پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی، بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل شده و یا به صورت نیمەفعال به کار خود ادامه دادند.

گزارشات حاکی از این می‌باشند که بیش از ٧٠% از واحدهای تولیدی و صنعتی استان‌های ارومیه، کردستان و کرمانشاه بر اثر نبود سرمایەگذاری به دلیل تحریم‌های اقتصادی با تعطیلی مواجه شدەاند و این نیز باعث افزایش صدها هزار نفری جمعیت بیکار این استان‌ها شدە است.

بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران نیز یکی دیگر از مواردیست که همچنان در حال افزایش می‌باشد و مسئولین نیز هیچ گونه توجهی به این مسأله ندارند.

بر اساس آمارهای موجود، هـم‌اکنون بیش از ٣٠% از بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل دادەاند و آمار بیکاران با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر طی ٥ سال آینده، به بیش از ٥ میلیون افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته‌ی کارشناسان، عدم هماهنگی آموزش‌های تئوریک دانشگاهی با نیازهای بازار کار، بی‌توجهی به رشته‌های مورد نیاز جامعه، جزیره‌ای عمل‌کردن دانشگاه‌ها و پذیرش دانشجوی بدون توجه به اینکه بازار کار به چه نوع آموزش‌هایی نیازمند است، فقدان مهارت انجام کار از سوی فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهم‌ترین دلایل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران هستند.