کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مجیدبگ هدایتی، از اعضای باسابقه‌ی حزب دمکرات در شهر پاوە درگذشت

20:58 - 20 آبان 1393

کوردستان میدیا: مجیدبگ هدایتی فرزند عباس قلی‌بگ از شاعران کُرد و عضو حزب دمکرات کردستان ایران در پاوە، درگذشت.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز دوشنبە مورخەی نوزدهم آبان‌ماه ١٣٩٣، مجید بگ هدایتی فرزند عباس قلی‌بگ شاعر کُرد و عضو دیرین حزب دمکرات کردستان ایران در سن ٨٤ سالگی بر اثر بیماری در بیمارستان امام حسین کرمانشاه درگذشت.

مجیدبگ هدایتی سال ١٣٠٩ در روستای داریان از توابع شهر پاوە بە دنیا آمد. در سال ١٣١٠ پدر مجیدبگ کە از شخصیت‌های خوشنام منطقەی اورامان بودە که همراه با جمعی از اعیان پاوه از سوی رژیم پادشاهی تا سال ١٣٢٠ در زندان دامغان و اصفهان در زندانی به سربرد.

مجیدبگ هدایتی در کودکی از سوی ماموستایان سرشناسی چون ملا فرجلای هدایتی، ملا احمد نودشی قرآن را ختم و بعدا مجموعه اشعار ملاخدر رواریش را حفظ می‌کند و از همان موقع به شعر و ادب کردی علاقەمند شد.

آغاز فعالیت اجتماعی و فرهنگی مجیدبگ در سال ١٣٣٢، در انتخابات خانەی انصاف شهر پاوە بود و در همین سال برای عضویت در خانەی انصاف انتخاب شد.

در سال ١٣٤٣، با حزب دمکرات کردستان ایران ارتباط گرفتە و بە نحو احسن در منطقەی اورامان وظایف حزبی و میهنی خودش بە انجام رساندە است.

ارتباط و فعالیت مجیدبگ بە دلیل وضعیت حزب قطع شد؛ اما بعد از انقلاب ملیت‌های ایران در سال ١٣٥٧ بار دیگر با حزب دمکرات ارتباط گرفتە و این بار بە عنوان پشمرگە حزب دمکرات ایران در نیروی شاهو سازماندهی شد و در سال ١٣٥٩ در صفوف پشمرگە‌های حزب بە مبارزە ادامە داد.

سپس مجید‌بگ بە دلیل وضعیت خانوادگی و با درخواست حزب بە زادگاه خود در روستای داریان بر می‌گردد، با این حال با حزب در ارتباط می‌ماند و بە عنوان انسانی مبارز و میهن دوست در میان مردم شناختە شدە  و تا آخرین لحظات زندگی خود به حزب دمکرات وفادار و متعهد ماند. 

مجیدبگ هدایتی در سال ١٣٣٢، شروع بە شعر سراییدن کرد که با همت چندین فعال فرهنگی شهر پاوە و روستای داریان در سال ١٣٩١ چندین شعر مجیدبگ تحت عنوان دیوان آدمی تالیف و منتشر شد.

پیکر مجیدبگ در میان دوستداران مردم منطقە و با حضور ده‌ها نفر از شاعران و نویسندگان در روستای داریان بە خاک سپردە شد.

حزب دمکرات کردستان ایران، مراتب تسلیت خود را به خانواده و دوستداران وی اعلام نموده و خود را در اندوه از دست دادن ایشان شریک می‌داند.