کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

یک زندانی سیاسی کُرد پس از ١٨ سال حبس با تودیع وثیقە به مرخصی آمد

20:57 - 27 آبان 1393

کوردستان میدیا: عمر امامی، زندانی سیاسی کُرد محکوم به حبس ابد، پس از گذارندن ١٨ سال در زندان، با قید وثیقەی ٢٥٠ میلیون تومانی به مرخصی رفت.

آژانس خبررسانی کُردپا گزارش داد، عمر امامی، فرزند حسین، زندانی سیاسی کُرد اهل روستای کلاش‌هوش از توابع جوانرود که سال ١٣٧٥ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب رژیم به حبس ابد محکوم شدە بود، برای نخستین بار به مرخصی آمد.

گزارش این منبع خبری حاکی از این می‌باشد که عمر امامی پس از تحمل ١٨ سال حبس بدون مرخصی، پس از گذشت یک ماه از درگذشت برادرش برای نخستین بار با تودیق وثیقەی ٢٥٠ میلیون تومانی برای مدت یک هفتە به مرخصی آمده است.

عمر امامی به اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون رژیم اسلامی به حبس ابد محکوم و به‌همراه سه زندانی سیاسی دیگر به نام‌های محمد مرادی، والی درودی و علی صالحی در زندان مرکزی یزد در بازداشت بسر می‌برند و تاکنون از حق مرخصی برخوردار نبودەاند.

11423.jpg
عمر امامی، پس از ١٨ سال حبس، برای نخستین بار با تودیع وثیقە به مرخصی آمد


همچنین، عثمان مصطفی‌پور، زندانی سیاسی کُرد که در زندان‌ارومیه بسر می‌برد، پس از گذشت ٢٣ سال حبس تا کنون از تسهیلات مرخصی زندانی محروم بوده است.

عثمان مصطفی‌پور از فعالین سیاسی کُرد اهل پیرانشهر در سال ۱۳۷۰ به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزسیون رژیم اسلامی بازداشت و پس از چندین مرحله محاکمه نهایتاً به تحمل ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم گردیده است.

در همین زمینە، از بازداشت محمد نظری، دیگر زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، ٢٠ سال و ٦ ماه می‌گذرد.

محمد نظری، زندانی سیاسی کُرد اهل شاهین‌دژ که روز نهم خردادماه سال ١٣٧٣ از سوی مأموران امنیتی سپاه ابوذر شهر بوکان بازداشت گردیده بود از حق هرگونه مرخصی قانونی محروم می‌باشد.

نظری به اتهام هواداری و تبلیغ برای یکی از احزاب کُرد اپوزسیون رژیم اسلامی ایران، بازداشت و در دادگاه بدون حضور وکیل و به ریاست قاضی جلیل‌زاده، رئیس دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شده و سپس در سال ١٣٧٨حکم وی به حبس ابد تقلیل یافت.

همچنین، دو زندانی سیاسی دیگر کُرد نیز به نام‌های عمر فقیەپور و خالد فریدونی از اهالی مهاباد نیز بیش از ١٧ سال است بدون حق مرخصی در زندان رجایی‌شهر کرج بەسر می‌برند.

بر اساس گزارشات منتشرە، این دو زندانی سیاسی نیز به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزسیون بازداشت و به تحمل حبس‌های سنگین محکوم گردیدەاند.