کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

یک هزار و ٤٠٠ هکتار از اراضی استان کردستان همچنان به مین آلوده می‌باشند

20:12 - 29 آبان 1393

کوردستان میدیا: معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان به باقی ماندن آلودگی بە مین بیش از یک هزار و ٤٠٠ هکتار از اراضی استان کردستان اذعان کرد.

خبرگزاری‌های رسمی رژیم ایران به نقل از معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان گزارش دادەاند که بیش از ١٤٠٠ هکتار از راضی استان کردستان همچنان به مین آلوده هستند.

بر اساس گفتەهای این مقام رژیم، مناطق مرزی کردستان تاکنون از وجود مین‌های کاشتەشدەی دوران جنگ رژیم ایران و عراق پاکسازی نشدە و پاکسازی کامل این مناطق به ١٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بر اساس آمارهای رسمی رژیم ایران در سال ١٣٩١، استان‌هاى ایلام با مساحت یک ‌میلیون و ٧٠٠ هزار هکتار، خوزستان با مساحت یک‌میلیون و ٣٨٠ هزار هکتار، استان کرمانشاه با مساحت ٦٩١ هزار هکتار، ارومیه با مساحت ٥٩ هزار هکتار و کردستان با مساحتى به وسعت یک‌هزار و ٥٠٠ هکتار، به ترتیب آلوده‌ترین نقاط ایران به مین‌های کاشتەشدە بودند.

طبق اعلام مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، مین در ایران سالانه بیش از ١٥تا ٢٠هزار نفر کشته و مجروح بر جای می‌گذارد که بیش از ٨٠% آن‌ها را غیرنظامیان تشکیل مى‌دهند.

انفجار مین در مناطق مرزی کردستان سالانه ده‌ها شهروند کُرد را کشتە و مجروح می‌کند.

آمارهای نیمەرسمی حاکی از این می‌باشند که طی ٥ سال اخیر، ٣ هزار و ٢٥٠ مورد انفجار مین در استان‌های کردستان ایران (ایلام، کرمانشاه، کردستان و ارومیه) روی دادەاند.

با استناد به آمارهای منتشرە، طی این ٥ سال، علاوه بر زخمی‌شدگان، ٨٠٠ شهروند کُرد جان خود را بر اثر انفجار مین از دست دادەاند.

بر اساس آمارهای موجود، هم‌اکنون بیش از ٢٠ میلیون مین ضد نفر در مناطق مرزی (استان‌های کردستان، ارومیه، کرمانشاه و ایلام و خوزستان) وجود دارد.

بر اساس آمارهای منتشرە، طی سال ١٣٩٢ دست‌کم ٣٨ شهروند کُرد بر اثر انفجار مین در مناطق کُردنشین ایران کشتە و زخمی شدەاند.

همچنین، طی ٦ ماه نخست سال ١٣٩٣ نیز، ٣٣ شهروند کُرد بر اثر انفجار مین کشتە و زخمی شدەاند.

در این میان ٢٧ نفر زخمی و ٦ نفر نیز جان خود را از دست دادەاند.