کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ایران و سودان تنها مخالفین قطعنامەی منع ازدواج کودکان از سوی UNHRC

13:37 - 2 آذر 1393

کوردستان میدیا: قطعنامەی منع ازدواج کودکان در کمیتەی حقوق بشر سازمان ملل متحد با وجود مخالفت رژیم اسلامی ایران به تصویب رسید.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز جمعه سی‌ام آبان‌ماه سال ١٣٩٣، کمیتەی حقوق بشر سازمان ملل متحد (UNHRC) طی قطعنامەای که تنها مخالفین تصویب آن رژیم ایران و سودان بودند، اعلام کردە است که دیگر هیچگونه توجیه فرهنگی و عرفی برای ازدواج هیچ کودک زیر ۱۸ سالی قابل پذیرش نیست.

11460.jpg

قطعنامەی (UNHRC) تمامی کشورهای عضو سازمان ملل را متعهد به ممنوعیت ازدواج کودکان و وضع قوانین در پیشگیری از ازدواج کودکان می‌کند.

بر اساس این گزارش، سودان و رژیم ایران تنها مخالفین این قطعنامە بودەاند.

در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون زن در سراسر جهان زیر سن ۱۸ سال ازدواج کردند. از این تعداد دست‌کم ۲۵۰ میلیون نفر در زمان ازدواج زیر ۱۵ سال سن داشتند.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ١٣٨٥، ٨٤٨ هزار کودک ایرانی ١٠ تا ١٨ سالە متاهل بودند.

آمارهای غیررسمی نیز حاکی از این می‌باشند که طی چند سال اخیر آمار ازدواج کودکان در ایران بیش از دو برابر افزایش یافتە است.

بر اساس جدیدترین آمار رسمی که از سوی سازمان ثبت‌احوال خود رژیم ایران انتشار یافتە است در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۲ بیش از پنج درصد زنانی که ازدواج کرده‌اند٬ کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند.

11461.jpg

در همین ارتباط، موارد نقض حقوق زنان در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو که مختص به وضعیت حقوق بشر ایران برگزار گردید، بیشترین حجم مباحث را به خود اختصاص داده بود.

ازدواج اجباری و زودهنگام زنان از جمله مواردی بود که انتقاد نمایندگان کشورهای حاضر در نشست مذبور را در پی داشت.

هشت کشور آلمان، ایتالیا، اسرائیل، اسلونی، سیرالئون، لهستان، کره جنوبی و مونته نگرو از جمله کشورهای بودند که ضمن انتقاد از قوانین رژیم ایران در زمینەی ازدواج دختران دراین نشست به رژیم اسلامی توصیه کردند که قوانین مربوط به ازدواج اجباری و زودهنگام زنان را در این کشور اصلاح کند.