کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

عدم حصول توافق در وین/ تشدید و ادامەی تحریم‌ها

13:38 - 4 آذر 1393

کوردستان میدیا: پس از پایان یافتن ضرب‌الاجل دور نهایی مذاکرات هستەای گروه ١+٥ با رژیم ایران، هیچ توافقی به دست نیامده و مذاکرات اتمی تا دهم تیرماه سال ١٣٩٤ تمدید شد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، عدم پیشرفت در مذاکرات، خطوط قرمز تعیین‌شدە از سوی رژیم ایران برای تیم مذاکرەکننده هستەای و عدم انعطاف رژیم، عدم شفاف‌سازی برنامەی هستەای و کاربرد نظامی آن و همچنین عدم پاسخ به سوالات مطرح شدە از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و باعث تمدید هفت ماهەی مذاکرەی هستەای شد.

روز دوشنبه، سوم آذرماه، پایان ضرب‌الاجل ٦ ماهە بود که برای دستیابی به توافقی نهایی از سوی طرفین مذاکرات هستەای تعین شدە بود؛ اما این مذاکرات همانگونه که تحلیلگران و مفسران سیاسی پیش‌بینی کردە بودند به توافق جامعی نرسیده و برای دورەای ٧ ماهە تمدید شد.

رفع تمامی تحریم‌های جهانی که از خواستەی رژیم ایران بود و کاهش توانایی غنی‌سازی رژیم ایران که خواستەی طرف مقابل بود، طی یک هفتە مذاکرە در وین همچنان به قوت خود باقی مانده و حل و فصل نشدند.

مذاکرات کارشناسی میان طرفین مذاکرە از ماه آیندە از سر خواهد گرفتە شد.

جمهوری‌خواهان ایالات متحدە آمریکا که در انتخابات اخیر این کشور اکثریت کنگره را به خود اختصاص دادەاند، اعلام کردەاند که از آغاز سال ٢٠١٥ میلادی، تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه رژیم ایران وضع خواهد شد.

کارشناسان مسائل سیاسی بر این باور هستند که رژیم ایران با تمدید مذاکرات هستەای درصدد خرید زمان برای دستیابی به بمب اتم می‌باشد.