کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

شرکت هیات حزب دمکرات کردستان در سو‌مین نشست امضاکنندگان ژنواکال

14:04 - 5 آذر 1393

کوردستان میدیا: هیات حزب دمکرات کردستان ایران در سومین نشست امضاکنندگان ژنواکال کە سازمانی علیە خشونت شهروندان غیر نظامی می‌باشد، شرکت کرد.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، مورخەی بیست‌و ششم آبان‌ماه ١٣٩٣، سومین نشست امضاکنندگان ژنواکال در شهر ژنو کشور سوئیس برگزار شد و هیات حزب دمکرات کردستان ایران به سرپرستید.میرو علیار عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات، در این نشست حضور یافت.

سومین نشست امضاکنندگان ژنواکال از سوی نمایندە وزارت خارجە سوئیس و دبیرکل ژنواکال آغاز بە کار نمود.

در ادامە مبحثی در مورد اهمیت اجرای تعهدات بە بیانیەهای ژنواکال و نقش ژنواکال در حفاظت حقوق شهروندان غیر نظامی در مناطق جنگ‌زدە جهان تقدیم شد.

دومین روز نشست با پانلی تحت عنوان در راستای حفاظت بیشتر از شهروندان غیر نظامی و اجرای مسائل انسانی متعارف بین‌المللی برگزار شد.

طی پانل مذکور این مباحث و مطالب تقدیم شدند:

ـ بررسی اقدامات امضا کنندگان برای اجرای مفاد قانون جهانی انساندوستی و قانون بین‌المللی حقوق بشر در ارتباط با گروە‌های مسلح غیر دولتی.
ـ بررسی مشکلاتی کە امضاکنندگان در حال انجام وظایف با آنها مواجه شده و گفتگو در زمینەی یافتن راه‌کار‌هایی برای حل این مشکلات.
ـ بررسی نقشی کە ژنواکال می‌تواند برای پشتینانی کردن از قانون جهانی انسان‌دوستی و قانون بین‌المللی انسان‌دوستی در ارتباط با گرو‌های غیر دولتی داشتە باشد.

این بخش با تقدیم پیامی از سوی مایکل ویوتە نمایندە انستتتوی بین‌المللی قانون انسان‌دوستی آغاز شد.

سپس پرفسور مارکو ساسلی در دانشگاه ژنو، پیامی در مورد قانون جهانی انسان‌دوستی و قولنین بین‎المللی حقوق بشر در ارتباط با گرو‌های مسلح غیر دولتی ارائه کرد.

در ادامە، جوناتان سومر پیامی در مورد اقداماتی کە تاکنون امضاکنندگان ژنواکال برای اجرای مفاد اساسی قانون جهانی انسان‌دوستی و قانون بین‌المللی حقوق بشر در ارتباط با گرو‌های مسلح غیر دولتی انجام داده‌اند، تقدیم کرد.

همچنین از سوی هر کدام از نمایندگان حزب و جریانات سیاسی حاضر پیام تقدیم شد.

دکتر میرو علیار، عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران و نمایندەی این حزب در ژنواکال از کسانی بود کە در این نشست پیام تقدیم کرد.

د.علیار در بخشی از سخنانش گفت: در آ‌غاز باید بە این اشارە کنم کە بیشتر از ١٠ میلیون کرد تحت حاکمیت رژیم اسلامی از تمام حقوق سیاسی، انسانی، فرهنگی و همچنین خواندن بە زبان مادری، محروم هستند.

د. علیار در ادامەی سخنانش افزود: هر چند امروزه مبارزە مسلحانە در کردستان ایران در جریان نیست، اما مردم کردستان همیشە قربانی مین می‌شوند. بعد از ٢٦ سال از پایان جنگ ایران و عراق، رژیم اسلامی ایران تاکنون برای از بین بردن مین در کردستان گامی برنداشتە است. از اسفند‌ماه سال گذشتە تا مهرماه سال ١٣٩٣، در کردستان ٣٥ نفر قربانی مین شدەاند کە ٦ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادە‌اند.

نمایندەی حزب دمکرات کردستان ایران در ژنواکال با تاکید بر اینکه ژنواکال بر این باور است که باید مسئلە حقوق بشر از مسائل سیاسی تفکیک شود خاطرنشان نمود که در کشورهای دیکتاتور مانند ایران، بدون مبالغه، ٧٠% تبعیض حقوق بشر سیاسی بوده و بە بهانەی سیاسی انجام می‌شود.

پانل دوم تحت عنوان اجرای بیاننامەی منع مین ضدنفر دست‌آوردها و مشکلاتش، برگزار شد.

برنامەی این پانل بدین شیوە بود:

ـ بررسی اقداماتی کە امضاکنندگان ژنواکال در راستای اجرای ممنوعیت استفاده از مین ضد نفر پیش رو گرفتەاند.
ـ بررسی مشکلاتی کە در جهت اجرای وظایف برای امضاکنندگان پیش آمده و گام‌هایی که آن‌ها برای حل آن‌ها پیش رو گرفتەاند.
ـ بررسی ملزومات و مشکلات حل‌نشدە.

نخستین پیام در این بخش از سویتمر گابلنیک عضو کمپین بین المللی از بین بردن مین کاشتە شدە تقدیم شد، سپس کاترین کرامر در مورد دست‌آوردهای اصلی و مشکلات اصلی و نقش ژنواکال در این ارتباط سخنانی ارائە کرد.

در بخش دیگر، گزارشی در مورد جریاناتی کە تاکنون بیانەی مین ضد نفر در ژنواکال امضا نکردەاند، تقدیم شد.

در ادامە، دو راهکار جداگانە در مورد شیوەی حل مشکلات مرتبط با از بین بردن مین و تغییرات جدید در قانون ویژه بە انفجارات برگزار شد.

در روز سوم این نشست، پانل دیگری تحت عنوان اجرای تعهدات حفاظت کودکان در زمان جنگ برگزار شد.

مواردی کە در پانل اجرای تعهدات حفاظت کودکان در زمان جنگ مورد بحث و گفتگو قرار گرفت، بدین ترتیب بودند:

ـ بررسی اقداماتی کە امضاکنندگان برای انجام دادن تعهدات در راستای حفاظت از کودکان در زمان جنگ، برداشتەاند.
ـ بررسی مشکلاتی که امضاکنندگان ژنواکال در راه اجرای مورد فوق، با آن روبرو شدە و چگونگی حل آن مشکلات.
ـ بررسی ملزومات و مشکلاتی کە تاکنون در این زمینە حل نشده‌‌اند.

در این بخش، ابراهیم سیسای عضو سازمان یونسیف در ارتباط با حقوق کودکان سخنانی ارائە کرد.

بخش بعدی این پانل به تقدیم پیام رایس راش عضو ژنواکال در مورد تعهدات امضاکنندگان بە بیاننامەی ژنواکال اختصاص دادە شدە بود.

در ادامە، لقمان احمدی عضو کمیتە مرکزی و مسئول ارتباطات حزب دمکرات کردستان ایران خارج از کشور، پیامی در مورد اقدامات حزب دمکرات برای حفاظت و دفاع از حقوق کودکان تقدیم کرد.

احمدی در سخنانش گفت: با تمام کمبودهای موجود، مانند کمبود امکانات و نفرات متخصص، حزب دمکرات کردستان ایران در مناطقی کە تحت کنترلش است، نە تنها در حالت جنگ، بلکه در تمام مراحل زندگی کودکان، همیشە اقدام بە حافظت و حمایت از کودکان کرده است.

این عضو کمیتەی مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران در ادامە تاکید نمود: ما با دشمنی روبرو هستیم، که در هر دو حالت جنگ و وضعیت عادی نسبت به زن و شهروندان غیر نظامی کُرد و اعضای حزب دمکرات سوقصد داشته است، اما ما خود را نسبت به اصول حفاظت از کودکان و شهروندان غیر نظامی، مسئول میدانیم.

روز سوم این نشست، بە برگزاری دو مبحث جداگانە تحت عنوان حفاظت مراکز آموزش در حملە مسلحانە و حفاظت کودکانی کە تحت شرایط جنگ مسلحانە قرار می‌گیرند اختصاص دادە شدە بود.

بر اساس این گزارش، طرح و تصویب قطعنامە در روز چهارم این نشست انجام شد.

شمار چشمگیری از احزاب و جریانات سیاسی کردستان ایران، سوریه و عراق، برای حضور در این نشست دعوت شدە بودند و بە صورت فعال در آن شرکت کردند.