کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

افزایش خشونت علیه خبرنگاران در سال ٢٠١٤

20:57 - 25 آذر 1393

کوردستان میدیا: سازمان گزارشگران بدون مرز از افزایش کشتە شدن و ربودن خبرنگاران طی سال ٢٠١٤ میلادی خبر داد.

به گزارش تارنمای سازمان گزارشگران بدون مرز، طی سال ٢٠١٤ میلادی، ٦٦ خبرنگار در سراسر جهان به قتل رسیدەاند.

در یک سال اخیر ٦ روزنامەنگار زن کشتە شدەاند که نسبت به سال گذشته با افزایش ١٠٠ درصدی مواجه گردیدە است.

مناطق جنگ‌زدە و نظامی بیشترین قربانیان را به خود اختصاص دادە است و در این میان سوریه به عنوان مرگ‌بارترین کشور برای خبرنگارای طی یک سال اخیر معرفی شدە است.

آمارهای سازمان گزارشگران بدون مرز نشانگر این می‌باشند که سال گذشتەی میلادی، ٧١ روزنامەنگار کشتە شدە بودند.

با احتساب سال ٢٠١٤، طی دە سال اخیر ٧٢٠ خبرنگار در جهان کشتە شدەاند.

آمار ربودە شدن خبرنگاران نیز طی یک سال اخیر با افزایش ٣٧ درصدی نسبت به سال پیش روبرو بودە و به ١١٩ خبرنگار رسیدە است.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین آمار بازداشت خبرنگاران و روزنامەنگاران را در سال اخیر را ٨٥٣ روزنامەنگار اعلام کرد و همچنین تاکید نمودە است که ١٧٨ روزنامەنگار بازداشتی همچنان در زندان بەسر می‌برند.

رژیم ایران نیز هموارە یکی از خشن‌ترین حکومت‌‌ها در برخورد با خبرنگاران بودە است.

بر اساس آمار سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران با ١٩ خبرنگار زندانی، پس از چین با ٢٩ و اریتره با ٢٨ خبرنگار زندانی، سومین زندان بزرگ برای روزنامەنگاران به حساب می‌آید.

همچنین، با وجود ده زن خبرنگار و وب‌نگار در زندان‌های رژیم ایران، این کشور بزرگترین زندان جهان برای زنان روزنامه‌نگار نیز به شمار می‌رود.

آمارهای نیمەرسمی نیز حاکی از این می‌باشند که در حال حاضر ٦٤ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در ایران زندانی و مجموعا به ٤٧٠ سال زندان محکوم شدەاند.

رژیم ایران هموارە از سوی موسسەهای جهانی و مدافع آزادی بیان و مطبوعات به عنوان بزرگترین دشمن آزادی مطبوعات خواندە شدە و از لحاظ رتبەبدنی جهانی در قعر جدول قرار گرفتە است.

چندی پیش نیز آژانس خبررسانی کردپا در واکنش به سخنان حسن روحانی و تاکید وی بر اینکه در ایران خبرنگار و روزنامەنگار زندانی وجود ندارد، طی گزارشی از وجود ١٣ روزنامەنگار کُرد در زندان‌های رژیم ایران خبر دادە بود.

بنا به این گزارش، هم‌اکنون ١٣ روزنامه‌نگار کُرد به بیش از ٧٠ سال زندان تعزیری و تعلیقی محکوم شده‌اند و این روزنامه‌نگاران در زندان‌های حکومت اسلامی ایران محبوس می‌باشند.

محـمد صدیق کبودوند، مسعود و خسرو کردپور، عدنان حسن‌پور، کمال شریفی و قاسم احمدی از جمله روزنامەنگاران کُردی می‌باشند که هم‌اکنون در زندان دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.