کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

نگرانی مقامات رژیم اسد از قطع کمک‌های میلیاردی رژیم ایران بر اثر نزول قیمت نفت

19:14 - 29 آذر 1393

کوردستان میدیا: خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات بانکی و اقتصادی بشار اسد، از نگرانی شدید سران این رژیم به دلیل امکان قطع کمک‌های مالی رژیم تهران بر اثر نزول بهای نفت خام خبر داد.

بر اساس گزارشی که روز جمعه ٢٨ آذرماه از سوی خبرگزاری رویترز انتشار یافته است؛ یک مقام بلندپایه سوری اظهار کرده است: اگر حمایت‌های ایران نبود، ما نمی‌توانستیم جان سالم به در ببریم، حمایت ایران برای ما حیاتی بود و ما نیز در ازای آن، به دولت تهران به کرات قول دادیم که درهای بیشتر و بیشتری برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در سوریه باز کنیم.

این منبع می‌افزاید که ایران در ماه ژوئیه گذشته تسهیلات اعتباری سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری برای خرید محصولات نفتی برای دولت بشار اسد باز کرد. ایران همچنین یک میلیارد دلار تسهیلات اعتباری (وام) برای خرید محصولات غیرنفتی از سوریه باز کرده است.

در همین حال دو مقام بانکی سوریه به رویترز گفته‌اند که ایران برای جلوگیری از افت ارزش پول سوریه، ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار به بانک مرکزی این کشور تزریق کرده است.

ایران و روسیه دو متحد استراتژیک سوریه به حساب می‌آیند، کشورهایی که بودجه‌شان تقریبا تا ۵۰ درصد به درآمد نفت و گاز وابسته است.