کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

٢١ سازمان حقوق بشری، تفکیک بدون ‌قیدوشرط زندانیان سیاسی زندان ارومیه را خواستار شدند

14:59 - 30 آذر 1393

کوردستان میدیا: بیست‌ویک سازمان حقوق بشری در بیانیه مشترکی از رژیم ایران خواسته‌اند که به وضعیت زندانیان سیاسی کرد اعتصاب‌کنندە در زندان ارومیه که یک ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برند؛ رسیدگی کند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، با ابتکار عمل جمعیت حقوق بشر کردستان ــ ژنو، ٢١ سازمان و نهاد بین‌المللی حقوق بشر، روز شنبه ٢٩ آذرماه ١٣٩٣، بیانیەای مشترک در حمایت از زندانیان سیاسی کرد زندان ارومیه منتشر کردند.

در این بیانیه از رژیم ایران درخواست شدە است که به وضعیت زندانیان سیاسی کرد رسیدگی کردە و مطالبات آن‌ها پاسخ دهد.

شیرین عبادی وکیل دادگستری و برنده نوبل صلح در این زمینە اعلام کردە است: وظیفه اولیه مجریان قانون، احترام به قانون است. متاسفانه مسئولان زندان یا این قوانین را اجرا نمی‌کنند و یا نادرست اجرا می‌کنند.

عبادی در ادامە خاطرنشان می‌کند: به خاطر عدم رعایت قانون تفکیک جرایم، شرایط متشنجی ایجاد کرده‌اند که در آن همه زندانیان جدای از نوع محکومیتشان، با رفتار خشن و غیر استاندارد مواجه هستند.

مسئولان زندان ارومیه تاکنون با تهدید، شکنجه و انتقال زندانیان سیاسی کرد به دیگر زندان‌ها، به مطالبات اعتصاب‌کنندگان پاسخ دادەاند.

بر اساس جدیدترین گزارشات، در نتیجه اعتصاب غذا که بیش از یک ماه به طول کشیده، تعدادی از زندانیان از جمله رضا رسولی، یوسف کاکه ممی، شیرکوه حسن پور، سیروان نژاوی، عبدالله عمومی و محمد عبداللهی در شرایط وخیمی به سر می‌برند.

به گفته تیمور الیاسی، نماینده انجمن حقوق بشر کردستان ایران ــ ژنو، زندانیان سیاسی کرد سعی می‌کنند به دنیا بگویند که از نقض حقوقشان خسته شده‌اند؛ الیاسی همچنین در ادامە می‌افزاید: ما می‌خواهیم آنها بدانند که فراموش نشده‌اند و ما از مسئولان ایران می‌خواهیم که سلامت همه زندانیان از جمله این زندانیان سیاسی را تضمین کند.

گروه‌های حقوق بشری که این بیانیه را امضا کرده‌اند، بر این عقیده‌اند که بازداشت ۲۷ نفری که در اعتصاب غذا هستند بر خلاف حقوق اولیه آن‌ها از جمله حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات است یا در پی یک دادرسی غیر عادلانه صورت گرفته است. ده نفر از این زندانیان به خاطر جرایم امنیتی محکوم به اعدام شده‌اند.

در این بیانیه چهار خواسته مشخص عنوان شده که عبارنتد از :

ــ تفکیک فوری و بدون هیچ قید و شرط محکومان به جرایم خطرناک را از زندانیان سیاسی در زندان مرکزی ارومیه.

ــ تضمین اقدامات پزشکی مورد نیاز برای همه زندانیان.

ــ حفاظت از همه زندانیان در مقابل شکنجه و دیگر رفتارهای تحقیر آمیز.

ــ بررسی پرونده های زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه، حذف مجازات مرگ و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه افرادی که به خاطر اقدامات مسالمت آمیز مربوط به آزادی بیان و اجتماعات در زندان هستند.

در این ارتباط و در راستای پشتیبانی و حمایت از زندانیان سیاسی کرد زندان مرکزی ارومیه، جمعی از فعالین مدنی و حقوق بشری کُرد، فراخوانی را تحت عنوان همه با هم در اول دی ماه، صدای زندانیان سیاسی ارومیه خواهیم شد برای اعتصاب سراسری در کردستان ایران در راستای همبستگی با زندانیان سیاسی کُرد زندان مرکزی ارومیه منتشر نموده و روز دوشنبه یکم دی‌ماه را به عنوان روز اعتصاب سراسری در کردستان اعلام کردند.

همچنین، اتحادیەهای جوانان و دانشجویان دمکرات کردستان ایران، با فراخوان جمعی از فعالین مدنی و حقوق بشری کردستان مبنی بر برگزاری اعتصاب سراسری در کردستان ایران همراه شدند.

تعطیلی بازارهای شهرها، خودداری از رفت‌وآمد به داخل خیابان‌ها و بازارها، امتناع ساکنین روستاها از رفتن به شهر، اعتصاب‌غذای ٣ روزەی فعالین سیاسی، مدنی و فرهنگی کردستان، مراجعەی گروهی کردهای ساکن کشورهای اروپایی به سازمان‌های بین‌المللی و شورای حقوق بشر پارلمان کشورهایی که در آن‌جا ساکن هستند، خواستەهای بانیان این فراخوان، جهت اعتصاب سراسری در کردستان هستند.