کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کردستان به فراخوان حمایت از زندانیان سیاسی پاسخ داد

18:35 - 1 دی 1393

کوردستان میدیا: شهروندان کُرد شهرهای مهاباد، سنندج، سقز و روانسر با استقبال از اعتصاب عمومی در کردستان ایران، همبستگی خود با زندانیان سیاسی کُرد زندان ارومیه را نشان دادند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز دوشنبه یکم دی‌ماه سال ١٣٩٣ از سوی جمعی از فعالین مدنی و حقوق بشری کردستان به عنوان روز همبستگی با زندانیان سیاسی کُرد اعتصاب‌کنندە زندان مرکزی ارومیه اعلام شدە بود، که با استقبال شهروندان کُرد علی‌الخصوص بازاریان روبرو شد.

خبرهای پراکنده‌ای از نقاط مختلف کردستان به وب‌سایت کردستان میدیا رسیده است که صحت تمامی آنها مورد تایید قرار نگرفته است.

کمپین امروز ارومیه قلب کردستان است طی گزارشاتی، از تعطیلی بازار شهر مهاباد خبر دادە و در این رابطه عنوان کردە که امروز، رفت‌وآمدها در شهر مهاباد به حداقل رسیدە است.
چند شاهد عینی با اشارە به تعطیلی مغازه‌ها و بازارها و کم شدن رفت ‌و ‌آمدها در مهاباد، بر استقبال شهروندان کُرد مهابادی از اعتصاب سراسری در کردستان تاکید کردەاند.

یکی از بانیان کمپین طی گفتگویی با وب‌سایت کردستان میدیا، از استقبال ساکنین روستاهای روانسر از اعتصاب سراسری در کردستان ایران سخن گفتە و در این ارتباط اعلام کرد: ساکنین اکثر روستاهای شهرستان روانسر، امروز دوشنبه یکم دی‌ماه از رفتن به شهر خودداری کرده‌اند.

این فعال مدنی در ادامه خاطرنشان نمود، ساکنین دهستان بدرآباد، از توابع روانسر استقبال ویژەای را از اعتصاب سراسری در کردستان انجام داده و این روستا به حالت تعطیل درآمدەاست.
10173.jpg


گزارشات کمپین امروز ارومیه قلب کردستان است، حاکی از شیوەهای مختلف پشتیبانی و همبستگی شهروندان کُرد در کردستان ایران با زندانیان سیاسی کُرد اعتصاب‌کنندە زندان ارومیه می‌باشند.

گفتە می‌شود که جوانان کُرد در روستای لارەما از توابع روانسر، ضمن استقبال از اعتصاب سراسری در کردستان، اقدام به برافراشتن پرچم کردستان در ارتفاعات روستا کردەاند.

در این زمینە و پیشتر، شهروندان کُرد اهل سنندج نیز با نوشتن پلاکارد از زندانیان سیاسی کُرد زندان ارومیه که ٣٣ روز در اعتصاب غذا بەسر می‌برند اعلام حمایت کردە بودند.

امروز دوشنبه یکم دی‌ماه، گزارشات رسیدە از سطح شهر سنندج نشانگر اعتصاب شهروندان کُرد این شهر می‌باشند.

کمپین ارومیه امروز قلب کردستان است یکم دی‌ماه را به عنوان روز همبستگی با زندانیان سیاسی کُرد اعلام کردە بود. این کمپین در رابطه با اعتصاب سراسری در سنندج گزارش دادە است که بسیاری از مغازه‌ها و کارگاه‌های شهرک صنعتی سنندج امروز به حالت تعطیل درآمدەاند.

گزارش رسیدە از شهر سقز نیز حاکی از استقبال گستردە و چشمگیر شهروندان کُرد از اعتصاب سراسری در کردستان ایران و همبستگی با زندانیان سیاسی کُرد می‌باشند.

بنا به گزارش رسیده، مغازەداران سطح شهر سقز، امروز مغازەی خود را باز نکردە و با پیوستن به اعتصاب سراسری در کردستان با زندانیان سیاسی کُرد اعلام همبستگی کردند.

10175.jpg

به دلیل استقبال گستردە شهروندان سقزی از اعتصاب سراسری در کردستان و تعطیلی گسترده شهر، ادارەی اطلاعات و ادارەی اماکن رژیم ایران، طی تماس تلفنی، ضمن تهدید جدی مغازەداران به پلمپ مغازە، باطل نمودن مجوز فعالیت و بازداشت آن‌ها، از مغازەداران خواستەاند که مغازەهای خود را بازگشایی کنند.

یکی از مغازەداران کُرد اهل سقز به وب‌سایت کردستان میدیا اعلام کرد: راس ساعت ٩، از سوی رژیم ایران طی تماسی تلفنی به بازداشت و پلمپ مغازەام تهدید شدم و به ناچار پس از بالا زدن کرکره مغازەی خود به منزل برگشتم.

این مغازه‌دار سقزی در ادامه افزود: قریب به اتفاق مغازه‌داران بازار سقز پس از تهدیدهای امنیتی و نظامی همچون وی، کرکره‌های مغازه خود را بالا زده، اما از باز کردن مغازه خودداری و به منزل بازگشتند.

گفتە می‌شود که هم‌اکنون، نیروهای لباس شخصی رژیم ایران، فضایی امنیتی بر شهر سقز حکم‌فرما کردە و با افزایش نیروهای لباس شخصی در سطح شهر در تلاش است که ضمن ایجاد فضای رعب و وحشت، چنین وانمود کند که اعتصاب سراسری در سقز مورد استقبال قرار نگرفتە است.

یکی از شهروندان سقز طی گفتگویی با وب‌سایت کردستان میدیا، سقز امروز را به عنوان پادگانی توصیف کردە و اعلام نمود: هـم‌اکنون شهری به نام سقز باقی نماندە است، سقز هم‌اکنون یک پادگان است و تنها یک سیم خاردار کم دارد.

10172.jpg


گفتە می‌شود که علاوە بر مغازەداران، کارمندان و دیگر شهروندان سقز نیز، از اعتصاب عمومی در کردستان و همبستگی با زندانیان سیاسی کُرد اعتصاب‌کنندە زندان ارومیه استقبال کردەاند.
استقبال از اعتصاب عمومی در کردستان ایران و همبستگی شهروندان کُرد با زندانیان سیاسی اعتصاب‌کنندە زندان مرکزی ارومیه که سی و سومین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشتەاند در حالی می‌باشد که مسئولین زندان ارومیه با وعدەی تفکیک زندانیان سیاسی کرد زندان ارومیه از دیگر زندانیان در تلاش‌بودند که از اعتصاب سراسری در کردستان جلوگیری کند.

بر اساس گزارشات، وعده تفکیک بند زندانیان سیاسی از سوی مسئولین زندان، زندانیان سیاسی را متقاعد نکرده و آن‌ها بر عملی شدن وعده‌ها و جابجایی تمامی خواست‌هایشان پافشاری کرده‌‌و اعلام کردەاند که تا دستابی کامل به مطالبات خود به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند.

10174.jpg


دیروز پس از وعدەی مسئولین زندان به جابجایی بخشی از خواستەهای زندانیان سیاسی کُرد، گزارشات منتشر شده مبنی بر پایان اعتصاب غذای زندانیان از سوی خانوادەهای زندانیان سیاسی کُرد، بی اساس قلمداد شد.

یک زندانی سیاسی سابق کُرد طی گفتگویی با وب‌سایت کردستان میدیا گفت: معمولا و در چنین حالت‌هایی که فشار رسانه‌ای و اقداماتی از سوی شهروندان و فعالان حقوق بشری و سیاسی صورت می‌گیرد، مسئولین قضایی و امنیتی با دادن وعده‌های بی اساس سعی در کنترل وضعیت و تلطیف فضای عمومی را دارند.

تا لحظه انتشار این گزارش، زندانیان معترض سیاسی کُرد همچنان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند.