کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

شهروندان کُرد، همچنان قربانی شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران

14:28 - 5 بهمن 1393

کوردستان میدیا: در پی شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران در مناطق مرزی کردستان، یک شهروند کُرد کشتە و دو تن دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، طی روزهای اخیر فشار نیروهای رژیم اسلامی ایران در مناطق مرزی به کولبران نە شدت افزایش یافتە است و طی سە روز گذشتە ٣ شهروند کُرد بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران کشتە و زخمی شدەاند.

بعد از ظهر روز شنبه چهارم بهمن‌ماه سال ١٣٩٣، یک شهروند کُرد اهل روستای دزآور از توابع بخش نوسود پاوه که هویت وی از سوی آژانس خبررسانی کُردپا \'\'شادمان صحرایی\'\'، فرزند احمد، متأهل و دارای یک فرزند عنوان شدە است، از سوی نیروهای نظامی رژیم ایران هدف شلیک مستقیم قرار گرفتە است.

بنا به این گزارش، خودروی شادمان در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم در نقطەی صفر مرزی دزآور، زخمی شدە و به یکی از بیمارستان‌های کرمانشاه انتقال یافتە است.

نیروهای نظامی مستقر در پاسگاه مرزی دزآور، تنها به ظن حمل کالای قاچاق خودروی این شهروند کُرد را هدف قرار دادە‌اند.

11904.jpg

در همین زمینە، بعدازظهر روز پنجشنبه، دوم بهمن‌ماه سال ١٣٩٣، علی محمدآرا، کولبر کُرد ٣٢ سالەی اهل مهاباد، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی مستقر در هنگ مرزی پیرانشهر، کشتە شد.

همچنین گزارش‌های منتشرە حاکی از زخمی شدن یک کولبر دیگر طی این کمین نیروهای رژیم اسلامی به نام عبدالله محمدآرا، می‌باشند.

کولبر در مناطق کردنشین ایران به شخصی اطلاق می‌شود که جهت امرار معاش در نقاط صفر مرزی با بستن بار بر پشت خود (کول)، اقدام به انتقال کالاهایی از جمله، تلوزیون، چایی، سیگار و ... می‌کنند.

کولبران در قبال این کار طاقت فرسا، دستمزدی ناچیز دریافت می‌کنند و گاهی بهای بزرگی به قیمت از دست دادن جان خود می پردازند.

کمین نیروهای انتظامی رژیم اسلامی ایران و شلیک مستقیم بە سوی کولبران از سوی نیروهای نظامی، تعقیب و گریز نیروهای رژیم، مین‌های برجای‌مانده از دوران جنگ و همچنین سرما و ریزش بهمن‌از جمله عواملی هستند که سالانه جان کولبران کرد را تهدید می‌کنند.

با استناد به قانون‌های رژیم اسلامی ایران، اتهام کولبران کرد، انتقال کالا بدون پرداخت گمرک و عبور از مرزها می‌باشد.

قوانین رژیم ایران در رابطه با عبور از مرزها درحالی می‌باشد که به دلیل روابط خویشاوندی شهروندان کرد این طرف و آن طرف مرزها، عبور از مرزها امری عادی جلوه می‌کند.

همچنین اتهام قاچاق و انتقال کالاها بدون پرداخت گمرک نیز به دلیل اینکه ارزش کالای حمل شده توسط هر کولبر از حد مورد نظر قانون مجازات مرتکبان قاچاق کالا، کمتر است؛ نمی‌تواند توجیهی قابل قبول برای شلیک بەسوی کولبران باشد.

همچنین با توجه به تبصرەی ٣ - بند ٣ مادەی سوم قانون بەکارگیری سلاح از سوی نیروهای رژیم ایران، نیروهای نظامی در صورتی مجازند از سلاح استفاده کنند که نخست، هیچ گونە چاره‌ای جز به کارگیری سلاح‌نداشته باشند، دومأ مراتب تیراندازی هوائی، تیراندازی کمر به پائین و تیراندازی کمر به بالا ‌را رعایت کنند.

11905.jpg

اقدامات نیروهای نظامی رژیم ایران در مناطق مرزی کردستان، قوانین مصوب خود رژیم اسلامی را نیز به شیوەای کاملأ مشهود و ملموس نقض می‌کنند.

تیراندازی مستقیم و بی‌محابای رژیم ایران به سوی کولبران و شهروندان کُرد در مناطق مرزی و محورهای مواصلاتی کردستان همواره انتقاد فعالین حقوق بشر را در پی داشتە است.

کشتار سیستماتیک شهروندان و کولبران کُرد در کردستان در گزارش حقوق بشری احمد شهید، گزارشگر ویژە سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، گنجاندە شدە است.

احمد شهید در گزارش خود از شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران بەسوی کولبران کُرد در مناطق مرزی و شهروندان کُرد در محورهای ارتباطی کردستان به شدت انتقاد کردە است.

بر اساس آمار منتشرە از سوی آژانس خبررسانی کردپا، طی ٩ ماه نخست سال جاری، ٩٤ شهروند کرد در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم ایران در مناطق مرزی و محورهای مواصلاتی کردستان کشتە و زخمی شدەاند.

طی ٩ ماه نخست امسال، ٥٦ کولبر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران در مرز‌های کردستان کشتە و زخمی شدە‌اند. از این میان ٢٠ نفر کشتە و ٣٦ نفر زخمی شدە‌اند.

همچنین طی این مدت، ٤٠ شهروند کرد در جادە‌ها و محورهای ارتباطی کردستان هدف تیراندازی مستقیم نیروهای رژیم قرار گرفتە و این اقدام نیروهای رژیم کشتە شدن ١٥ شهروند و زخمی شدن ٢٥ شهروند دیگر را در پی داشتە است.

آبیدر.ت