کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ایران/ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در آیینەی آمار و ارقام

20:20 - 7 بهمن 1393

کوردستان میدیا: بیکاری ٢،٥ میلیون نفری در ایران و عدم اشتغال طی سال‌های اخیر، باعث فشار اقتصادی مضاعف بر شهروندان گشتە است.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، آمارهای رسمی رژیم ایران در مورد بیکاری که از سوی مرکز آمار اعلام شدەاند، نشانگر بیکاری ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار نفری شهروندان می‌باشند.

معاونت وزارت کار اعلام کردە است که ٣١% از بیکارهای ایران، یعنی دست‌کم ٧٧٥ هزار تن، دارای تحصیلات عالی دانشگاهی می‌باشند.

بیکاری ٧٧٥ هزار نفری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درحالیست که بر اساس آمارهای منتشرە از سوی نهادهای ذیربط رژیم اسلامی، موجی ٥ میلیون و ٣٠٠ هزار نفری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وارد بازار کار خواهند شد.

افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار در ایران درحالیست که رژیم ایران هیچ‌گونە برنامە‌ریزی منسجمی در راستای ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان پیش رو نگرفتە است.

شمار زیادی از ساکنین ایران، آمارهای منتشرە از سوی رژیم ایران از جمله آمارهای مربوط به بیکاری را غیرواقعی قلمداد کردە و بر این باورند که هم‌اکنون نزدیک به ١٠ میلیون شهروند ایران از جمله ٥ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار هستند، اما به دلیل عدم وجود نهادی مستقل برای آمارگیری، آمار واقعی انتشار نمی‌یابد.

به گفته‌ی کارشناسان، عدم هماهنگی آموزش‌های تئوریک دانشگاهی با نیازهای بازار کار، بی‌توجهی به رشته‌های مورد نیاز جامعه، جزیره‌ای عمل‌کردن دانشگاه‌ها و پذیرش دانشجوی بدون توجه به اینکه بازار کار به چه نوع آموزش‌هایی نیازمند است، فقدان مهارت انجام کار از سوی فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهم‌ترین دلایل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران هستند.

کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باور هستند که با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و تحریم‌های اعمال شدە بر رژیم ایران، نرخ بیکاری همچنان روندی روبەرشد خواهد داشت.

آبیدر.ت