کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ایران در گرداب هزینەی سالانه ٤ میلیارد دلار در جنگ سوریه

20:47 - 9 بهمن 1393

کوردستان میدیا: حضور نظامی رژیم ایران در سوریه و پشتیبانی این رژیم از بشار اسد تاکنون ١٥ میلیارد دلار هزینە برای رژیم تهران به دنبال داشتە است.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، کارشناسان نظامی بر این باور هستند که فعالیت و حضور نظامی رژیم ایران در جنگ‌داخلی سوریه که از سال ٢٠١١ میلادی آغاز شدە است، رژیم ایران را متحمل ٩ تا ١٥ میلیارد دلار هزینە کردە است.

با توجه به گزارش تحلیلی وب‌سایت اشپیگل آنلاین که در آن حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه و هزینه‌های مرتبط با آن، به‌ویژه در کشورهای عراق و سوریه مفصلأ مورد بررسی قرار گرفتە است؛ ایران در هر دو کشور سوریه و عراق اقدام به سازماندهی و ایجاد گروه‌های شبه‌نظامی کردە است.

اشپیگل آنلاین درگزارش خود تاکید کردە است که بنا به گفتەهای خود مقامات رژیم ایران، این رژیم از زمان جنگ داخلی سوریه تاکنون ٩ میلیارد به رژیم بشار اسد کمک کردە است.

بر اساس این گزارش، مخالفان رژیم سوریه بر این باور هستند که کمک‌های جنسی ایران، همچون نفت و مواد دارویی و غذایی و ... را باید به ارقام رسمی کمک رژیم ایران به بشار اسد افزود تا به رقم ۱۵ میلیارد دلار رسید.

رژیم ایران علاوه بر حضور نظامی در سوریه و کمک‌های جنسی به رژیم بشار اسد، اقدام به اجیر کردن شهروندان ایرانی و افغانی و فرستاندن آن‌ها به سوریه در راستای مبارزە با مخالفین بشار اسد می‌کند.

مناقشه رژیم ایران با اسرائیل از یک سو و کمک‌های نظامی ایران به حزب‌الله لبنان و مخالفان مسلح فلسطینی از سوی دیگر، دلایلی برای اهمیت سوریه در چارچوب استراتژی منطقه‌ای ایران می‌باشد.

رژیم ایران در راستای حفظ سوریه که دارای اهمیت استراتژیک برای رژیم تهران می‌باشد، طی سال‌های اخیر به شیوەیا همەجانبه از رژیم بشار اسد پشتیبانی و حمایت کردە و مقامات رژیم تهران بارها سوریه را خط قرمز ایران عنوان کردە‌اند.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که سقوط بشار اسد می‌تواند مقدمه‌ای برای سقوط رژیم اسلامی ایران به واسطه دخالت نظامی غرب و اسرائيل باشد.

در این زمینە، عبدالحلیم خدام، معاون سابق رئیس‌جمهور سوریه که هم‌اکنون از مخالفین بسار اسد می‌باشد اعلام کردە است که رژیم ایران برای ادامەی بقای بسار اسد، داعش را به سوریه آوردە است.

خدام در سخنان خود تاکید کردە بود که سقوط بشار اسد در سوریه، زمینەی تضعیف شدید رژیم ایران و هم‌پیمانانش در منطقە را فراهم خواهد آورد، به همین علت رژیم ایران به‌شدت تلاش می‌کند تا رژیم اسد را با سلاح و لجستیک و نیرو یاری کند.

آبیدر.ت