کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

UNHR: رژیم ایران مرتکب نقض جدی حقوق بشر شدە است

13:38 - 11 بهمن 1393

کوردستان میدیا: دیدەبان حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش سالانەی خود از وضعیت حقوق بشر در ایران طی سال ٢٠١٤ میلادی، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز پنجشنبه نهم بهمن‌ماه سال ١٣٩٣، سازمان دیدەبان حقوق بشر، طی نشری ٦٥٦ صفحەای که به بیست و پنجمین گزارش دیدەبان حقوق بشر موسوم است، ضمن انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، از ادامەی روند نقض حقوق بشر طی سال ٢٠١٤ خبر داد.

در گزارش جهانی سال ٢٠١٥ دیدەبان حقوق بشر آمدە است که عناصر سرکوبگر در نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و دستگاه قضائی ایران قدرت گسترده و فراگیر خود را حفظ کرده و در سراسر سال ۲۰۱۴ مرتکب موارد جدی نقض حقوق بشر شدند.

در این گزارش جامع به عدم بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران پس از روی کار آمدن حسن روحانی اشارە شدە است و در این ارتباط، UNHR اعلام کردە است که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم ایران، به رغم وعدەهای حسن روحانی در راستای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری به فعالیتهای سرکوبگرانه خود ادامه دادند.

سازمان دیدەبان حقوق بشر طی گزارش جهانی سال ٢٠١٥ خود، وضعیت حقوق بشر در ٩٠ کشور جهان را مورد بررسی قرار دادە است.

در این ارتباط، طی مورخەهای نهم تا سیزدهم آبانماه سال ١٣٩٣ با حضور هیات نمایندگی رژیم ایران در مقر سازمان ملل متحد در ژنو مورد بررسی قرار گرفت.

طی اجلاس بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر در ژنو، از سوی ١٠٨ کشور حاضر، ٢٩١ پیشنهاد و راهکار به رژیم ایران ارائه شد و رژیم ایران تا کمتر از دو ماه دیگر باید نسبت به تعهد به اجرای آنها به سازمان ملل پاسخ دهد.

در مرحلەی اول نخستین دور بررسی ادواری جهانی پروندە وضعیت حقوق بشر ایران در سال ١٣٨٨، رژیم ایران از سوی کشورهای حاضر ٢١٢ پیشنهاد دریافت کردە بود، اما ١٢٦ مورد را پذیرفتە و تعهد اجرای آنها را دادە بود.

این درحالیست که طی چهار سال گذشتە، رژیم ایران از ۱۲۶ پیشنهادی که در دور اول اجلاس ادواری حقوق بشر پذیرفته بود تنها یک مورد را اجرا کرده بود.

آبیدر.ت