کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سوئد/ برگزاری سمیناری بە مناسبت شصت و نهمین سالروز تأسیس جمهوری کردستان

14:43 - 14 بهمن 1393

کوردستان میدیا: بە مناسبت شصت و نهمین سالروز تأسیس جمهوری کردستان سمیناری در شهر اومیو کشور سوئد از سوی کمیتەی حزب دمکرات برگزار شد.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز شنبە، مورخەی یازدهم بهمن‌ماه ١٣٩٢، برای گرامیداشت شصت و نهمین سالروز تأسیس جمهوری کردستان، سمیناری بە دو زبان سوئدی و کردی از سوی اعضا و دوستان حزب و کرد‌های ساکن شهر اومیو کشور سوئد، برگزار شد.

این سمینار با سرود ملی ای رقیب و یک دقیقە سکوت و ادای احترام بە شهیدان راه آزادی کرد و کردستان آغاز شد.

سپس سخنانی از سوی د. ابراهیم خورشید و خانم گلستان استاد زبان کردی در مورد جمعیت تجدید حیات کرد ژ.ک بعد از تاسیس حزب دمکرات و سپس اعلام جمهوری کردستان و برافراشتن پرچم کردستان و شخصیت پیشوا قاضی محمد و تشکیل کابینە جمهوری کردستان بە عنوان نخستین دولت کرد در تاریخ کهن ملت کرد ارائە شد.

در بخش دیگر سمینار، با اشارە بە جغرافیای کردستان و بە ویژه بخشی کە جمهوری کردستان در آن اعلام شد و بە نقش کردهای دیگر بخش‌های کردستان و بارزانی‌ها بە ویژه مصطفی بارزانی در جمهوری کردستان اشارە شد.

سپس پیام کمیتە حزب دمکرات کردستان ایران ـ سوئد از سوی شرمین باسامی قرائت گردید.

همچنین بحثی در مورد زنان از دیدگاه جمهوری کردستان و بە ویژه قاضی محمد و همچنین اهمیت دادن بە زنان و حفظ حقوق زنان، تاسیس اتحادیە زنان دمکرات کردستان ایران کە تاکنون این اتحادیە از ابتدای مبارزه خود برای دست‌یابی بە حق و حقوق مشروع زنان کرد در ایران می‌کوشد، ارائه شد.

در بخش دیگر این سمینار، نبود پشتیبان و حمایت و هیچ گونە کمک بە جمهوری کردستان و روشن کردن چراغ سبز از سوی روسیە و انگلستان آن زمان، بە رژیم ایران برای دوبارە تصرف و سرکوب جمهوری کردستان اشارە شد.
در بخش پایانی این سمینار بە تداوم مبارزە ملت کرد در کردستان ایران و بە ویژه حزب دمکرات کردستان ایران در راه رسیدن بە اهداف و حقوق ملت کُرد تاکید کردند.
ژوان.ک