کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بازداشت یک فعال کارگری کُرد از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران

14:53 - 15 بهمن 1393

کوردستان میدیا: نیروهای امنیتی ادارەی اطلاعات رژیم ایران، یک فعال کارگری کُرد اهل سنندج را بازداشت کردند.

به گزارش تارنمای کمیتەی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، روز یکشنبه دوازدهم بهمن‌ماه سال ١٣٩٣، زانیار دباغیان فعال کارگری کُرد اهل سنندج از سوی نیروهای امنیتی رژیم ایران بازداشت شدە است.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی ادارەی اطلاعات رژیم، این فعال کارگری را خارج از منزل و در حالی که قصد رفتن به محل کارش را داشتە است، بازداشت کردەاند.

نیروهای امنیتی رژیم پس از بازداشت، تلفن همراە این فعال کارگری کُرد را خاموش کردە و وی را به مکانی نامعلوم انتقال دادە و تا یک روز بعد به خانوادە وی نیز اطلاع ندادەاند که بازداشت شدە است.

اداره اطلاعات رژیم ایران در سنندج، متعاقب پیگیری‌های مستمر خانوادەی زانیار، بازداشت این فعال کارگری کُرد را توسط نیروهای امنیتی تایید نموده است.

تاکنون از دلیل بازداشت و وضعیت زانیار دباغیان، فعال کارگری کُرد هیچ اطلاعی در دست نمی‌باشد.

در این زمینە، روز یکشنبه، دوازدهم بهمن‌ماه، مهرداد امین وزیری از فعالین کارگری کُرد طی تماس تلفنی مطلع شد که باید به منظور بازجویی خود را به بازپرس شعبه یکم دادگاه سنندج معرفی کند.

12000.jpg
مهرداد امین وزیری

این فعال کارگری کُرد، روز دوشنبه هشتم دی‌ماه، توسط نیروهای لباس شخصی وابسته به وزارت اطلاعات در محل کار بازداشت و س از ١٠ روز بازداشت در ستاد خبری اطلاعات سنندج با تودیع وثیقه ٥٠ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

رژیم ایران هموارە یکی از حکومت‌های ناقض اصلی حقوق بشر در جهان محسوب می‌شود و سالانه نقض حقوق بشر در ایران از سوی سازمان ملل، نهادها و سازمان‌های حقوق بشر جهانی محکوم می‌شود.

نقض حقوق کارگران به عنوان بخشي از نقض حقوق بشر در ايران به شمار می‌آید.

جلوگيری از تاسيس نهادها و تشکلات مستقل کارگری ، سلب حق اجتماعات ، اعتصاب و تظاهرات ، فقدان حمايت‌های نهادينه و قانونی از حقوق نيروی کار و ... از جمله حقوقی می‌باشند که رژیم ایران در زمینەی حقوق کارگران به شیوەای سیستماتیک آنها را نقض می‌کند.

بازداشت فعالین کارگری و اعضای کمیتەی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در کردستان درحالیست که بنا به بند ٤ ماده ٢٣ اعلاميه جهانی حقوق بشر مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هر كس برای حمايت از منافع خود حق تشكيل و عضويت در اتحاديه‌های صنفی را دارد.

آبیدر.ت