کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اعدام یک زندانی سیاسی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان

13:36 - 16 بهمن 1393

کوردستان میدیا: یک زندانی سیاسی بلوچ پس از انتقال از زندان چابهار به زندان زاهدان با حضور مسئولین رژیم، به دار آویختە شد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، سحرگاه چهارشنبه پانزدهم بهمن‌ماه سال ١٣٩٣، حکم اعدام جیهند ریگی، زندانی سیاسی بلوچ، در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

جیهند ریگی، روز سەشنبه چهاردهم بهمن‌ماه، از زندان چابهار که در آن‌جا در تبعید بەسر می‌برد به سلول انفرادی بند قرنطینەی زندان زاهدان منتقل شده بود.

بنا به این گزارش، هنگام اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی بلوچ، مرزیه دادستان زاهدان، مه گلی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان و بازجوی وی حضور داشتەاند.

جیهند ریگی، چهار سال پیش از سوی نیروهای امنیتی ادارەی اطلاعات رژیم ایران بازداشت شدە بود و بعدها از سوی شعبەی یک دادگاه انقلاب زاهدان به ١٠ سال زندان و اعدام محکوم شدە بود.

تارنمای فعالین حقوق بشر و دمکراسی گزارش دادە است کە بازجویان وزارت اطلاعات شرط آزادی جیهند ریگی را همکاری با وزارت اطلاعات و ترور فعالین بلوچ توسط بستگان وی تعیین کرده بودند و بارها وی و خانواده اش تحت فشار، اذیت و آزار قرار داده بودند که با مامورین وزارت اطلاعات همکاری کنند و دست به ترور فعالین بلوچ بزنند.

رژیم اسلامی ایران، سالانه چندین شهروند کُرد، عرب و بلوچ را به اتهاماتی ساختگی بازداشت و به اعدام محکوم می‌کند و حکم اعدام آن‌ها را نیز به اجرا درمی‌آورد.

در این زمینە، اواخر آبان‌ماه امسال، وحید شهبخش ٣٠ سالە و محمود شهبخش ٢٦ سالە و اهل زاهدان و از زندانیان سیاسی بلوچ، پس از گذشت دو سال از بازداشت و بلاتکلیفی، اعدام شدند.

نقض حقوق ملیت‌های ساکن ایران، بارها انتقاد نهادهای حقوق بشری بین‌المللی را در پی داشتە است، اما وضعیت حقوق بشر در ایران بەویژە وضعیت حقوق ملیت‌های ساکن ایران و پیروان دیگر مذاهب و آیین‌ها، پس از روی کار آمدن حسن روحانی، همچنان در حال وخیم‌تر شدن می‌باشد و هیچ نشانی از بهبود آن دیده نمی‌شود.

آبیدر.ت