کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بالاگرفتن اعتراضات کارگری در ایران/ اعتصاب ٥٠٠ راننده کامیون کارخانه سیمان ارومیه

14:04 - 18 بهمن 1393

کوردستان میدیا: رانندە کامیون‌های کارخانه‌ی سیمان ارومیه به دلیل آنچه توزیع ناعادلانه بار از سوی شرکت‌های حمل و نقل اعلام کردەاند، اقدام به اعتصاب گروهی نمودند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، در ادامەی موج اعتراضات و اعتصابات کارگری در ایران طی مدت اخیر، ٥٠٠ تن از رانندەکامیون‌های کارخانه‌ی سیمان ارومیه اقدام به اعتصاب نمودند.

بر اساس این گزارش، ٥٠٠ رانندەی کامیون کارخانەی سیمان ارومیه طی روزهای سە‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه به مدت ٣ روز به دلیل هرآنچه عدم توزیع عادلانەی بار از سوی شرکت‌های حمل و نقل خواندە‌اند، اقدام به اعتصاب گروهی کردەاند.

در این ارتباط، چندی پیش نیز، کارگران و کارکنان پتروشیمی مهاباد، به دلیل عدم پرداخت دستمزد سە ماه خود از سوی کارفرما، اقدام به اعتصاب نمودند.

طی چند سال اخیر، عدم تعلق تسهیلات و بیمە به کارگران بومی و متعاقبأ اخراج آن‌ها از پروژەهای عمرانی و صنعتی کردستان از سوی کارفرمایان و شرکت‌های پیمانکاری وابسته به سپاه پاسداران رژیم ایران در میان دستورعمل نهادهای مرتبط قرار گرفتە است و این امر باعث افزایش چشمگیر بیکاری و فقر در کردستان شدە است.

در این زمینە، در ادامەی روند اخراج کارگران بومی از پروژەهای عمرانی و صنعتی کردستان، روز سەشنبەی هفتەی گذشتە چهاردهم بهمن‌ماه سال ١٣٩٣، کارفرمای سد بنیر مریوان ٨٠ نفر از کارگران و کارکنان قسمتهای تونل و معدن، متشکل از کارگران ساده، راننده، نگهبان و آشپزرا از کار اخراج کردە است.

گزارش‌های دریافتی حاکی از این می‌باشد که کارگران سد بنیر مریوان مدت ٥ ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکردەاند.

بنا به این گزارش، کارفرمای سد بنیر، چندی پیش ٧٠ نفر از کارگران را اجباراً به مرخصی فرستادە و پس از اتمام دورەی مرخصی از کار اخراج کردە است.

در زمینەی اخراج کارگران و کارکنان بومی در کردستان، از مهاباد نیز خبر رسیدە است که کارخانه‌های کشت و صنعت مهاباد، مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد، مجتمع هما مرغ مهاباد و سردخانه زمزم که به شرکت‌های چهارگانەی سرمایەگذاری سبز موسوم هستند نیز طی تعداد کارگران خود را طی هفت سال اخیر از ٦٠٠ کارگر به ٢٠٠ کارگر کاهش دادەاند.

گفتە می‌شود که از خردادماه سال جاری تا اواخر آذرماه، حدود ١٤٤ کارگر شرکت‌های چهارگانەی مهاباد از کار اخراج شده و تاکنون نیز با آن‌ها تسویه حساب نشدە است.

آبیدر.ت