کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

خشک شدن تالاب‌ها و بروز پدیدەی ریزگردها در ایران

15:11 - 28 بهمن 1393

کوردستان میدیا: یکی از مقامات سازمان محیط زیست اعلام کردە است که ٦٧% تالاب‌های ایران خشک شدەاند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کردە است که هم‌اکنون ٦٧% از تالاب‌های ایران خشک شدەاند.

به گفتەی این مقام سازمان محیط زیست، کاهش بارش و افزایش دما از جمله دلایل خشک شدن تالاب‌ها می‌باشد اما بخش زیادی از این مشکل به دلیل توسعه بی‌رویه در بالادست تالاب‌ها و به ویژه سدسازی است.

عدم تأمین‌حق‌آبە تالاب‌ها و افزایش برداشت آب‌های زیرزمینی از جمله دیگر دلایل خشک شدن تالاب‌ها در ایران می‌باشند.

خشک شدن تالاب‌ها طی چند سال اخیر باعث بروز پدیدەی ریزگردها شدە است.

ریزگردها در مناطق کردستان و اهواز باعش شدەاند که میزان آلودگی هوا در این مناطق به بیش از ٦٠ برابر استاندارد افزایش یابد.

بر اساس گزارش‌ها، سالانه در ایران به دلیل سوء مدیریت، ١٠ میلیارد متر مکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود و بیش از ٦٠٠ دشت در وضعیت قرمز به سر می‌برند و بدین ترتیب پدیدەی ریزگردها و سریال خشک شدن تالاب‌ها همچنان بدون توجه مسئولین ادامە خواهد داشت.

بحران زیست محیطی در اهواز و چندین شهر دیگر در غرب و جنوب غربی ایران، در حال رقم زدن فاجعه‌ای انسانی است. هجوم ریزگردها که در سال‌های اخیر، همواره در هوای این منطقه از ایران وجود داشته در روزهای گذشته به طور قابل ملاحظه ای شدت گرفته و باعث شده است که مردم در این مناطق به جای هوا، خاک تنفس کنند.

در این ارتباط، ١١ سازمان حقوق بشری ایران از جمله سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ایران ــ ژنو، طی نامەی به گزارشگران و کارشناسان سازمان ملل متحد، خواستار شدە‌اند که مسائل زیست‌محیطی و ریزگردها را مورد نظارت دقیق قرار دهند و تا انجام همه اقدامات لازم از سوی دولت ایران برای حل این مساله، به نظارت خود ادامه دهند.

در نامەی این یازدە سازمان حقوق بشری آمدە است: حقوق بشر و حفظ محیط زیست به یکدیگر مرتبط هستند و احقاق حق حیات، سلامت و توسعه بدون شک به محیط زیست پاکیزه، سالم و پایدار وابسته است. دولت ایران در این باره، متعهد به اجرای تعهدات خود در برابر شهروندانش است و ما به شدت از این واقعیت که حکومت ایران در حمایت مؤثر از شهروندان خود در مقابل گزندهای زیست محیطی و مقابله با عوارض آن، کوتاهی کرده است برآشفته‌ایم.

آبیدر.ت