کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

آخرین وضعیت سامان نسیم، زندانی سیاسی کُرد در آستانەی اعدام

15:18 - 29 بهمن 1393

کوردستان میدیا: حمایت‌های همەجانبه‌از سوی فعالین سیاسی و نهادهای حقوق بشری از سامان نسیم، زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام و در آستانەی اجرای حکم، تاکنون واکنش دستگاه قضایی رژیم اسلامی را در پی نداشتە و احتمال اعدام این زندانی سیاسی کرد تا کمتر از ٢٤ ساعت دیگر، وجود دارد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، حمایت‌سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری، فعالین سیاسی، مدنی و روزنامەنگاران از سامان نسیم، زندانی سیاسی کرد ، در آستانەی اجرای حکم اعدامش، فراگیر شدە است.

حمایت‌های همەجانبه از سامان نسیم، روز جمعه هفدهم بهمن‌ماه سال ١٣٩٣، با انتشار بیانیەای از سوی سازمان عفو بین‌الملل و درخواست این سازمان بین‌المللی از همگان برای نجات جان این زندانی سیاسی کُرد آغاز شد.

سازمان عفو بین‌االملل نسبت به قریب‌الوقوع بودن اجرای حکم اعدام سامان نسیم در مورخەی سی‌ام بهمن‌ماه، هشدار دادە بود و چندین درخواست را عنوان کردە که مطرح نمودن آن‌ها از سوی همگان با مسئولین رژیم ایران را ضروری وصف کرد.

12108.jpg

بر اساس بیانیەی این نهاد حقوق بشری، ضمن یادآوری به رژیم اسلامی ایران که هر دو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته است، در این معاهدات بصورت قاطعی اعدام افرادی که در زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرمی شده‌اند منع شده است، از این رژیم درخواست شدە بود که حکم اعدام سامان نسیم متوقف و پروندەاش عادلانه مورد بررسی قرار بگیرد.

در بییانەی مذبور همچنین تاکید شدە بود که اعترافات این زندانی سیاسی کرد تحت شکنجه و بدرفتاری، مشروع نبودە و نباید در دادگاه علیه وی مورد استفاده قرار بگیرند.

متعاقب سازمان عفو بین‌الملل، روز سەشنبه ٢١ بهمن‌ماه، سازمان دیدەبان حقوق بشر نیز طی بیانیەای نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم، واکنش نشان داد.

سازمان دیدەبان حقوق بشر با تاکید بر اینکه سامان نسیم بنا به مجوز شعبه اجرایی قوه قضائیه در اواخر ماه جاری(٣٠ بهمن‌ماه) به دار آویخته می‌شود، خواستار توقف فوری حکم اعدام این زندانی سیاسی کرد شد.

با فراگیرشدن حمایت‌های همەجانبه‌ی نهادهای حقوق بشری از سامان نسیم، چندین نهاد حقوق بشری کردستان نیز طی بیانیە‌هایی نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم واکنش نشان دادە و خواستار توقف اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی کرد شدند.

طی بیانیەای، از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد، به خصوص گزارشگر ویژه اعدام، گزارشگر ویژه استقلال قضات و نیز گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران درخواست شد که تمامی اقدامات لازم برای لغو اجرای حکم اعدام سامان نسیم، زندانی سیاسی کرد پیش رو گرفتە شود.

12109.jpg

پس از این اقدامات، روز دوشنبه ٢٧ بهمن‌ماه، سازمان عفو بین‌الملل برای دومین بار طی مدت اخیر، با صدور بیانیەای دیگر ضمن تاکید بر اینکه مأموران امنیتی سامان نسیم را برای اعتراف و اخذ مصاحبه‌ی تلویزیونی مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند نسبت به اعدام قریب‌الوقوع این زندانی سیاسی کرد هشدار داد.

بنا به گزارشات، فراگیرشدن حمایت‌ها از سامان نسیم، زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام، بنابه فراخوان کمیته بین‌المللی علیه اعدام، روز دوشنبه ٢٧ بهمن‌ماه، فعالین سیاسی و حقوق بشر مقیم در شهر استکهلم با برپایی تجمع اعتراضی، اعدام قریب‌الوقوع سامان نسیم توسط رژیم اسلامی ایران را محکوم کردند.

در این زمینە، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر و سازمان‌های ایرانی عضو آن، جامعه دفاع از حقوق‌بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق‌بشر با انتشار بیانیه‌ای، از رژیم ایران خواستەاند که اعدام سامان نسیم را متوقف کنند.

طی بیانیەی مشترک مذبور همچنین از رژیم ایران درخواست شدە است که فوری حکم اعدام سامان نسیم را که بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه غیرقانونی است، لغو کنند.

در ادامەی حمایت‌های همەجانبه از سامان نسیم، ٢١ زندانی سیاسی زندان گوهردشت کرج نیز طی نامه‌ای خواستار لغو حکم اعدام سامان نسیم شدەاند.

این ٢١ زندانی سیاسی زندان گوهردشت، ضمن محکوم کردن حکم غیرانسانی اعدام، برای نجات جان این زندانی سیاسی کُرد، از گزارشگر حقوق‌بشر سازمان ملل احمد شهید و همه مراجع بین‌المللی درخواست رسیدگی و محکومیت این عمل غیر انسانی را دارند.

12111.jpg

در همین زمینە، ٣١٥ فعال سیاسی، مدنی و حقوق بشری طی چندین بیانیە خواستار توقف فوری حکم اعدام سامان نسیم شدەاند.

طی بیانیەای که با امضای بیش از ٣٠٠ فعال سیاسی و مدنی انتشار یافتە است، اقدام فوری نهادها و مجامع بین‌المللی مدافع حقوق بشر و مداخله‌ی موثر آن‌ها در توقف و لغو حکم اعدام سامان نسیم خواستە شدە است.

سامان نسیم متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کُردستان است.

وی در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰، در زمانی که ۱۷ سال سن داشت در مرز سردشت بازداشت و به مدت دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعدها به زندان مهاباد انتقال یافت.

این شهروند کُرد، در نهایت به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون رژیم اسلامی از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌غربی و شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عیناً تایید گردید.
آبیدر.ت