کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

وضعیت مبهم سامان نسیم و ٥ زندانی سیاسی دیگر کُرد محکوم به اعدام

12:48 - 30 بهمن 1393

کوردستان میدیا: سرنوشت سامان نسیم و ٥ زندانی سیاسی کُرد دیگر زندان مرکزی ارومیه، پس از انتقال به بند انفرادی در هالەای از ابهام قرار گرفتە است.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، سامان نسیم زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، بعدازظهر دیروز چهارشنبه ٢٩ بهمن‌ماه، به همراه ٥ زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام دیگر به نام‌های یونس آقایات، حبیب‌الله افشاری، علی افشاری، سیروان نژاوی و ابراهیم شاپوری، از سوی مسئولین به بند انفرادی زندان ارومیه منتقل شدە است.

انتقال این زندانیان سیاسی کرد محکوم به اعدام درحالیست که سامان نسیم، در آستانەی اجرای حکم قرار داشتە و به گفتەی عزیز مژدەای، وکیل‌مدافع وی، مقرر بودە که روز پنج‌شنبه سی‌ام بهمن‌ماه، حکم اعدامش به جرا در بیاید و سپاه پاسداران و مسئولان زندان ارومیه بر اجرای حکم اعدام سامان نسیم در تاریخ مقرر اصرار داشتند.

بر اساس این گزارش، علی‌رغم پیگیری‌های خانوادەی سامان نسیم، از سرنوشت این زندانی سیاسی کرد و ٥ زندانی سیاسی کرد دیگر که به بند انفرادی زندان ارومیه منتقل شدە‌اند، هیچ اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.

گزارش رسیدە به وب‌سایت کردستان میدیا حاکی از این می‌باشد که خانوادەی سامان نسیم، شب گذشته را در مقابل زندان ارومیه گذراندە و خواستار اطلاع از وضعیت فرزندشان شدەاند، اما مسئولین زندان از سرنوشت سامان ابراز بی‌اطلاعی کردە و به خانوادەی وی گفتەاند که برای اطلاع از وضعیت فرزندشان به دادگاه مراجه نمایند.

بنا به این گزارش، روز پنجشنبه سی‌ام بهمن‌ماه و پس از عدم اطلاع از وضعیت سامان نسیم در زندان ارومیه، خانوادەی وی به بخش اجرای احکام دادگاه مراجعه کردە و خواستار اطلاع از سرنوشت سامان شدەاند.

12113.jpg

روز گذشته، با فراگیرشدن حمایت‌های همەجانبه از سامان نسیم، یک روز پیش از موعد مقرر اجرای حکم اعدامش، اتحادیه اروپا، کمیسر حقوق بشر آلمان، گزارشگران سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران و اعدام‌های فراقضایی، دولت نروژ و سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با انتشار بیانیەهایی از رژیم اسلامی ایران خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام سامان نسیم شدند.

بنا به این گزارش، در آستانەی اجرای حکم اعدام سامان نسیم، اتحادیه اروپا با انتشار پیامی اعلام کرد: ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم تا به قوانین بین‌المللی حقوق بشری پایبند بمانند، قوانینی که تحت آن اعدام نوجوانان نقض حداقل استانداردهای بین‌المللی است و حکم اعدام سامان نسیم و هیچ فرد نوجوان و مجرمی را به اجرا نگذارند.

در این زمینە، کمیسر حقوق بشر دوکت آلمان نیز با انتشار بیانیەای ضمن اینکه از رژیم ایران درخواست کردە است که اجرای حکم اعدام سامان نسیم را متوقف بکند، اعلام کردە است که هر دو کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که مورد تایید دولت ایران است اجرای حکم اعدام افراد زیرسن قانونی را منع می‌کند.

روز گذشتە و با قوت گرفتن احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم پس از انتقال وی به بند انفرادی زندان ارومیه، سلیل شتی، رئیس سازمان عفو بین‌الملل یک بار دیگر بر ضرورت حمایت از سامان نسیم و توقف اجرای حکم اعدام وی تاکید کرد.

همچنین با توجه به درخواست‌های که از گزارشگران سازمان ملل شدە بود، احمد شهید و کریستٌف هینز، گزارشگران سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران و اعدام های فراقضایی طی بیانیەای مشترک از رژیم ایران خواستند که اعدام سامان نسیم ، زندانی سیاسی کُرد را متوقف کند.

در این ارتباط، در پی‌اعتراض نهاد‌های حقوق بشری به اعدام قریب‌الوقوع سامان نسیم، وگر سترومن، دبیر کل وزارت خارجه نروژ که برای گفتگو‌های دوجانبه به تهران سفر کرده است نگرانی‌دولت نروژ نسبت به تعداد بالای اعدام‌ها در ایران ابراز کرده و خواستار توقف اجرای حکم اعدام سامان نسیم شدە است.

طی چند روز اخیر، سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC) و چندین سازمان و نهاد مدافع حقوق بشر دیگر نیز و همچنین چندین فعال سیاسی، مدنی و حقوق بشری کرد و ایرانی، نسبت به صدور و اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام سامان نسیم اعتراض کرده و خواهان توقف فوری آن شدە بودند.

درخواست‌های همەجانبه از سوی فعالین حقوق بشری و سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر بین‌المللی و گزارشگران سازمان ملل و همچنین اتحادیەی اروپا، دولت نروژ و کمیسر حقوق بشر دولت آلمان و رئیس سازمان عفو بین‌لملل و تمامی وجدان‌های بیدار جامعەی جهانی برای توقف اجرای حکم اعدام سامان نسیم درحالیست که در شبکه‌های اجتماعی و علی‌الخصوص پست‌های شبکەی بی‌بی‌سی در فیسبوک، سیلی از اتهامات و موضع‌گیری‌های نژادپرستانه در راستای اعدام جوانان کُرد و به ویژه سامان نسیم به راه افتاد.

کاربران راسیست در نوشته‌های خویش ضمن حمله به سازمان عفو بین‌الملل، سامان نسیم را به دلیل عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون رژیم اسلامی ایران مورد فحاشی قرار داده و وی را سزاوار اعدام دانسته‌اند.

وب‌سایت کردستان میدیا، طی این گزارش و بدین شیوه اعلام می‌کند که پس از انتقال به بند انفرادی زندان ارومیه، از سرنوشت سامان نسیم و ٥ زندانی سیاسی کرد دیگر هیچ اطلاعی در دسترس نمی‌باشد و به محض اطلاع از سرنوشت و وضعیت آن‌ها طی گزارشاتی، وضعیت این زندانیان سیاسی کرد محکوم به اعدام به اطلاع عموم می‌رسد.

آبیدر.ت