کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ابراز نگرانی آمریکا و فرانسه از احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم

15:06 - 1 اسفند 1393

کوردستان میدیا: با فراگیرشدن حمایت‌های همەجانبه از سامان نسیم در آستانەی اجرای حکم اعدام وی، دولت‌های فرانسه و آمریکا نیز اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام این زندانی سیاسی کرد را محکوم نمودند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، روز پنجشنبه سی‌ام بهمن‌ماه سال ١٣٩٣، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی یک نسشت خبری، از احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه ابراز نگرانی کرد.

جن ساکی با تاکید بر اینکه این زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، در ۱۷ سالگی دستگیرشده و مدعی است که با شکنجه مجبور به اعتراف شده، از رژیم اسلامی خواست که به چارچوب‌های دادرسی عادلانه پایبند باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجەی آمریکا همچنین طی سخنان خود ضمن اشارە به آمارهای احمد شهید گزارشگر ویژە سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران که حاکی از اعدام ٨ نوجوان طی سال ٢٠١٤ میلادی بودند، از رژیم ایران درخواست نمود که به ضمانت‌های دادرسی عادلانه‌ای که براساس قوانین خود و تعهدات بین‌المللی به مردمش داده است، احترام بگذارد.

همچنین، روز پنجشنبه سی‌ام بهمن‌ماه، وزارت امورخارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیەای از احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم، زندانی سیاسی کُرد اهل مریوان در زندان مرکزی ارومیه ابراز نگرانی کرد.

در بیانیەی وزارت امور خارجەی فرانسه تاکید شدە است که سامان نسیم هنگام ارتکاب اعمالی که به خاطر آن متهم شده، زیر سن قانونی بوده و حق مسلم وی برای برگزاری یک دادگاه عادلانه و منصفانه رعایت نشده است.

همچنین طی این بیانیە، فرانسه از رژیم ایران خواسته تا به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر به ویژه کنوانسیون سازمان ملل متحد در زمینه حقوق کودکان، عمل کند.

طی چند روز اخیر و در آستانەی اجرای حکم اعدام سامان نسیم، اتحادیه اروپا، کمیسر حقوق بشر آلمان، گزارشگران سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران و اعدام‌های فراقضایی، دولت نروژ، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC) و چندین سازمان و نهاد مدافع حقوق بشر دیگر نیز و همچنین چندین فعال سیاسی، مدنی و حقوق بشری کرد و ایرانی، نسبت به صدور و اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام سامان نسیم اعتراض کرده و خواهان توقف فوری آن شدە بودند.

سامان نسیم زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، بعدازظهر دیروز چهارشنبه ٢٩ بهمن‌ماه، به همراه ٥ زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام دیگر به نام‌های یونس آقایات، حبیب‌الله افشاری، علی افشاری، سیروان نژاوی و ابراهیم شاپوری، از سوی مسئولین به بند انفرادی زندان ارومیه منتقل شدە است.

پس از انتقال سامان نسیم و ٥ زندانی سیاسی کُرد دیگر به بند انفرادی، هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دسترس نمی‌باشد و هیچ گزارشی مبنی بر وضعیت آنان منتشر نشدە است.

آبیدر.ت