کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ادامەی وضعیت مبهم سامان نسیم و ٥ زندانی دیگر محکوم به اعدام

15:41 - 1 اسفند 1393

کوردستان میدیا: خانواده‌ی سامان نسیم زندانی سیاسی جوان محکوم به اعدام، تاکنون حاضر به تایید شایعه‌ی اجرای حکم فرزندشان نشده‌اند.

آژانس خبررسانی کُردپا گزارش دادە است، تا لحظه انتشار این خبر نیز هیچ مقام رسمی و یا خبرگزاری معتبر حکومتی و مستقل، صحت شایعات منتشره مبنی بر اجرا یا تعویق حکم اعدام سامان و دیگر زندانیان کُرد را تایید نکرده‌اند.

کردپا اعلام کردە است که در این ارتباط اخبار و گزارشات متعددی نسبت به اجرای حکم اعدام ٥ زندانی سیاسی کُرد به آژانس کُردپا ارسال گردیده، اما این آژانس خبررسانی به دلیل آنچه ابهامات گوناگون و عدم تایید از سوی خانواده‌ی آن‌ها عنوان کردە است، از انتشار این گزارشات خودداری نمودە است.

کمال حسینی فعال حقوق‌بشر نیز از عدم تائید اجرای حکم اعدام سامان از سوی خانواده‌اش خبر دادە است.

گفتە می‌شود که خانوادە‌ی سامان نسیم، صرفاً بر اظهارات مبهم رئیس زندان ارومیه مبنی بر احتمال انتقال سامان به زندانی دیگر تاکید می‌کنند.

صبح امروز جمعه، یکم اسفندماه پس از انتشار شایعەی اجرای حکم اعدام سامان نسیم، یکی از بستگان وی به خبرنگار کُردپا اعلام کرده است: پیشتر طی یک تماس تلفنی ما را مطلع کرده‌اند که برای تحویل وسایل شخصی سامان به زندان مراجعه کنیم، اما این تماس نمی‌تواند خانواده ما را نسبت به اعدام یا انتقال سامان متقاعد کند و ما همچنان نگران اما امیدوار به دریافت خبر خوبی هستیم، چون نه شماره و نه هویت تماس‌گیرنده برای ما احراز نگردید.

آژانس کردپا، نسبت به وضعیت مبهم ٥ زندانی محکوم به اعدام کُرد به نقل از چندین تن از فعالان سیاسی و حقوق‌بشری گزارش دادە است که احتمال فضاسازی از سوی دستگاه‌های امنیتی رژیم اسلامی ایران بالقوه است، آن‌ها به دلیل فشارهای داخلی و خارجی نسبت به موضوع زندانیان محکوم به اعدام، در پی عادی‌سازی فضا برای ایجاد بستر مناسب جهت اجرای حکم هستند.

اکثر این فعالان بر این باورند که حکومت در حال عادی‌سازی و زمینه‌سازی اذهان عمومی است تا در اقدامی دیگر، حکم اعدام آن‌ها را به اجرا دربیاورند.

به جز شبکه‌های اجتماعی و گمانه‌زنی کاربران فیس‌بوکی تاکنون نیز هیچ منبع معتبری خبر اعدام سامان نسیم و دیگر زندانیان منتقل شده از زندان ارومیه را تایید نکرده است.

روز گذشتە، پنجشنبه سی‌ام بهمن‌ماه، دولت آمریکا و فرانسه نیز با انتشار بیانیەهایی نگرانی خود را از احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم ابراز داشتە و از رژیم اسلامی خواستە بودند که حکم اعدام سامان نسیم فوراً متوقف گردد.

سامان نسیم متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کُردستان است. 

وی در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰، در زمانی که ۱۷ سال سن داشت در مرز سردشت بازداشت و به مدت دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعدها به زندان مهاباد انتقال یافت.

این شهروند کُرد، در نهایت به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون رژیم اسلامی از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌غربی و شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عیناً تایید گردید.

آبیدر.ت