کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مصطفی هجری: پیروزی کوبانی را موفقیت خود و تمام کردها می‎دانیم

14:43 - 3 اسفند 1393

کوردستان میدیا: آژانس آنادولو در اوایل بهمن‎ماه ١٣٩٣ هجری گفتگویی با مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران انجام داد که در آن مباحثی چون اتحاد حزب دمکرات با رفقای سابق حزب و اوضاع و تحولات منطقه مورد بحث قرار گرفت.

متن زیر برگرفته از این گفتگو می‏باشد:

مصطفی هجری، دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران در گفتگو با آژانس آنادولو در مورد روند اتحاد در صفوف حزب دمکرات کردستان ایران گفت:
می‎خواهیم با دقت این فرایند را به انجام برسانیم تا انشعاب دیگری روی ندهد.

آقای هجری در این باره به آژانس آنادولو اظهار داشت: پروسه‎ی اتحاد موضوع تازه‎ای نیست، بلکه تداوم تلاش‎هایی است که قریب به دو سال است آغاز نموده‎ایم. پس از آن که در آخرین کنگره‎ی ما یکی از توصیه‎های کنگره عبارت بود از تلاش برای اتحاد در صفوف حزب دمکرات، ما نیز تلاش‎هایمان را بر این امر متمرکز نموده و هیأتی برای اتحاد تشکیل دادیم و تاکنون چندین بار نشست‎هایی با این رفقا تا سطح دبیرکلی هر دو طرف برگزار نموده‎ایم.

ایشان سپس به این مطلب اشاره نمود که: احتمالاً در هفته‎ی جاری نشست دیگری میان دفتر سیاسی دو طرف و هر دو دبیرکل‏ برگزار خواهد شد تا در مورد چهارچوب کار و جزئیات آن به طور کلی بحث نماییم و دنباله‎ی کار از طریق هیأت‎هایمان پیگیری خواهد شد.

دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران در ادامه‎ی گفتگو در مورد این فرایند افزود: هر دو طرف در این مورد به توافق رسیده‎ایم که مصوبات سیاسی آخرین کنگره‎ی حزب پیش از انشعاب اساس مذاکره قرار گیرد و در همین زمینه در مورد نام حزب و آرم آن به توافق دست یافته‎ایم.

با این حال، مصطفی هجری در رابطه با تعیین زمانی برای اتحاد می‎گوید: تعیین و پیش‎بینی کردن زمان دشوار است.

ایشان همچنین به این نکته اشاره داشت که ایران از این اتحاد ناخرسند است و در این رابطه می‎گوید: ایران اساساً به طور مستقیم یا غیر مستقیم در انشعاب تأثیر داشت. جمهوری اسلامی ایران نه تنها با حزب دمکرات که حزبی عمده در کردستان ایران می‎باشد، بلکه با اتحاد کردها در همه بخش‎های کردستان مخالف است و تمام تلاش و فعالیت خود را در هر بخشی از کردستان صرف پراکندگی و انشقاق میان کردها و به جان هم انداختن آنان نموده است.

مصطفی هجری، دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران که حزبش یکی از قدیمی‎ترین احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی است، در گفتگویی با آژانس آنادولو از جاسوسی ایران در اقلیم کردستان صحبت نموده و می‎گوید که آنان اطلاعات دقیقی در دست دارند که نشان می‎دهد ایران مراکز جاسوسی متعددی در اقلیم دارد و می‎گوید:

ایران از طریق دو کنسولگری‎اش در اربیل و سلیمانی و جاهای مخفی دیگر، به فعالیت جاسوسی می‎پردازد. حضور جمهوری اسلامی در هر جایی صرفاً به منظور کسب اطلاعات نیست، بلکه برای ایجاد آشوب و اغتشاش است، زیرا ایران از طریق سفارتخانه‎هایش می‏خواهد بداند که از چه راهی جدایی و تفرقه میان احزاب ایجاد کند و برای به دست آوردن منافع خود، آنان را بازی دهد.

در مورد جنگ داعش می‎گوید: قریب به 6 ماه قبل، نزدیک به 5 هزار نفر از اعضای سپاه قدس وارد خاک اقلیم شدند. این آمار علاوه بر افسران و مستشارانی است که به ارتش عراق آموزش می‎دهند. بخش عمده‎ای از این نظامیان تحت پوشش حفاظت از قبور ائمه‎ی شیعه در کربلا، نجف و سامرا راهی عراق شده‎اند. به عقیده‎ی وی، این نیروها در مناطق مورد اختلاف میان حکومت اقلیم و دولت مرکزی مثل جلولا و سعدیه و مناطق دیگر حضور دارند و فعالیت می‎کنند.

مصطفی هجری در ادامه‎ی گفتگو با آژانس آنادولو در مورد حملات داعش به اقلیم کردستان به ویژه شهرهای مخمور و گویر و نزدیک شدن آنان برای نخستین بار به اربیل در چند ماه اخیر می‎گوید: ایران برای اولین بار چند ماه پیش داعش را به شهر اربیل نزدیک کرد تا تنبیهی برای کردها باشد که چندی پیش خواستار استقلال شدند. وی همچنین می‎گوید:

نزدیک شدن داعش به اربیل و حمله‎ی آنان به مخمور و گویر توسط ایران برنامه‎ریزی شده بود، ایران برای تنبیه حکومت اقلیم داعش را به این مناطق فرستاد، زیرا از مدت‎ها پیش از رفراندوم و استقلال دم می‎زدند که این باعث خشم ایران گردید و از این طریق می‎خواست کردها را تنبیه نماید.

وی در ادامه افزود، پس از دستیابی ایران به خواسته‎هایش، ریاست اقلیم و مسئولین حکومت اعلام نمودند که ایران اولین کشور حامی آنها در جنگ با داعش بوده است.

مصطفی هجری که در خلال صحبت‎هایش به کرات از عبارت بر اساس اطلاعاتمان استفاده می‎نمود، افزود:

اطلاعات ما نشان می‎دهند که جمهوری اسلامی به پناهجویان افغانی مقیم ایران آموزش نظامی می‎دهد و آنها را روانه‎ی صفوف گروه تروریستی داعش می‎کند.

دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران در ادامه‎ی گفتگو با آژانس آنادولو در مورد دلایل عقب‎نشینی پیشمرگ‎های حزبش از جبهه‎ی جنگ علیه داعش بعد از حضوری کوتاه گفت:

ما به عنوان حزب دمکرات اکنون هیچ نیرویی در جبهه‎های جنگ با داعش در کردستان عراق نداریم، زیرا در اوایل حمله‎ی داعش به مناطق گویر و مخمور و نزدیک شدن آنان به شهر اربیل، آمادگی خود را برای اعزام نیرو به جبهه‎ی جنگ اعلام کردیم. مسئولین حکومت اقلیم برای مقابله با داعش از ما یاری خواستند و ما نیز به درخواست آنان پاسخ مثبت دادیم، اما پس از مدت کوتاهی از ما خواستند که عقب‎نشینی کنیم و ما نیز نیروهایمان را فرا خواندیم.

در مورد دلایل این عقب‎نشینی نیز مصطفی هجری افزود:

ایران با فعالیت احزاب کردی مخالف است و به احتمال زیاد این عقب‎نشینی هم خواسته‎ی ایران بوده باشد.

مصطفی هجری آغاز مجدد مبارز‌ه‎ی مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران را در این زمان مناسب نمی‎داند و با اشاره به این که وضعیت سیاسی و منطقه‎ای برای مبارزه‎ی مسلحانه مساعد نیست، می‎گوید:
بعد از سرنگونی رژیم شاهنشاهی و اعلام فعالیت علنی حزب دمکرات، مبارزه‎ی مسلحانه برای ما به عنوان بخشی از مبارزه علیه جمهوری اسلامی قلمداد می‎شد، اما هدف نهایی و تعیین‎کننده نبود. به همین دلیل، حزب مبارزه‎ی مسلحانه‎ی خونینی را در پیش گرفت. در برهه‎ی کنونی نیز اگر وضعیت مساعد باشد، می‎توان دوباره از فعالیت مسلحانه به عنوان یکی از راه‎های مبارزه استفاده نمود، اگر شرایط سیاسی و منطقه‎ای اجازه بدهد، شاید بتوان به عنوان یکی از روش‎های مبارزه از آن بهره گرفت، لیکن در حال حاضر وضعیت برای ما مساعد نیست. نمی‎توانیم در اینجا مستقر باشیم و برای انجام مبارزه‎ی مسلحانه راهی ایران شویم.

آقای هجری درباره‎ی کنگره‎ی ملی کرد نیز به آژانس آنادولو گفت که منافع حزبی دلیل تأخیر در برگزاری این کنگره است و افزود:

در شرایطی که شاهد پراکندگی میان نیروهای کرد هستیم و هر کسی به دنبال منافع خویش‌ می‎باشد نه منافع ملی، کنگره‎‏ی ملی برگزار نخواهد شد. کنگره‎ی ملی باید بر اساس منافع و مصالح ملی برگزار شود، اما اکنون حول منافع احزاب، گروه‎ها و دستجات است. تا زمانی که این وضع ادامه یابد، برگزاری کنگره‎ی ملی عملی نخواهد شد. اگر هم برگزار شود، حول منافع یک یا دو طرف خواهد بود. پیش از این نیز همین مسائل مانع برگزاری کنگره بود، از همین رو، به برگزاری کنگره‎ی ملی بر مبنای منافع حزبی خوش‎بین نیستم.

آقای هجری احزاب پارت دمکرات کردستان و پ.ک.ک و به ویژه این دومی را متهم می‎سازد که می‎خواهند هژمونی خود را بر کنگره‎ی ملی تحمیل کنند و می‎گوید:
اگر یکی از طرف‎ها بخواهد به منظور دستیابی به منافع خویش، کنگره‎ی ملی را تحت سیطره‎ی خود درآورد، کنگره برگزار نخواهد شد.

مصطفی هجری، دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران در اواخر گفته‎هایش پیروزی کوبانی در جنگ با داعش را مهم ارزیابی کرد و افزود: پیروزی کوبانی را موفقیت خود و تمام کردها می‎دانیم و اظهار امیدواری نمود که این موفقیت آغازی برای شکست داعش در جبهه‎های جنگ کردستان باشد.