کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

جایزه رها به برادران کردپور اهدا شد

13:56 - 6 اسفند 1393

کوردستان میدیا: جایزه رها سودویند به خسرو و مسعود کردپور دو روزنامه‌نگار کُرد زندانی اهدا شد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، جوایز امسال حقوق بشری رها از جانب سودویند برای ادای احترام و تجلیل از کسانی که سهمی در ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در ایران داشته‌اند، به خسرو و مسعود کردپور، دو روزنامه‌نگار زندانی کرد اهدا می‌شود.

گزارشی که به وب‌سایت کردستان میدیا رسیده است حاکی از این می‌باشد که شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، همراه با آرون رودز از بنیانگذاران و محقق اصلی پروژه حقوق آزادی و مدیر اجرایی سابق فدراسیون بین‌المللی هلسینکی برای حقوق بشر و کارولینا یانوزفسکی، وکیل حقوق بشر و عضو هیات مدیره سودویند هیأت داوارن را تشکیل دادە و برندگان جایزه حقوق بشری رها را تعیین می‌کنند.

12151.jpg
جایزه رها

هیأت داوران، دو تن از برندگان جایزەی رها را برادران کردپور معرفی کردەاند و این جایزه طی ویژەمراسمی به آن‌ها اهدا می‌شود.

خسرو کردپور سردبیر و مسعود کردپور خبرنگار خبرگزاری مکریان بیش‌تر درباره وضعیت فعالان مدنی، زندانیان سیاسی و نقض حقوق بشر به ویژه در کردستان ایران فعالیت می‌کردند.

خسرو و مسعود کردپور، در تاریخ هفدهم اسفندماه و نزودهم اسفندماه ١٣٩١ در شهر مهاباد بازداشت شدند.

تیرماه ١٣٩٢ خسرو کردپور و مسعود کردپور به اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی متهم شدند.

برادران کردپور، در سه جلسه در ماه های مرداد، شهریور و مهر ١٣٩٢ در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد محاکمه شدند.

این دادگاه در تاریخ ١٨ آبان ١٣٩٢، خسرو کردپور را به اتهام اجتماع و تبانی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری در تبعید در زندان تبریز و به دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و ۲ سال اقامت اجباری در شهرستان کرمان، و مسعود کردپور را به اتهام اجتماع و تبانی به سه سال زندان و به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس دیگر محکوم کرد.

برادران کردپور، در حال حاضر در زندان مهاباد در حبس به سر می‌برند.

آبیدر.ت