کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سازمان عفو بین‌الملل سال ۲۰۱۴ را \"سالی سیاه برای حقوق بشر\" خواند

14:25 - 7 اسفند 1393

کوردستان میدیا: سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود سال ۲۰۱۴ را سالی سیاه برای حقوق عنوان کرد.

بە گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، سازمان عفو بین‌الملل روز سە شنبە مورخەی چهارم اسفند‌ماه ١٣٩٣، در گزارش سالانە خود منتشر کرد، سال ۲۰۱۴ سالی سیاه برای حقوق بشر بودە و موج پناهجویی در جهان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقە بودە است.

این سازمان بین‌المللی همچنین سال ٢٠١٤ میلادی را بە سالی فاجعە‌بار برای انسان ها وصف کرد و اعلام کرد امسال ملیون‌ها نفر به دلایلی همچون ترس از ربودە شدن، شکنجە، خشونت جنسی یا حملات موشکی از مناطق مسکونی محل زندگی خود فرار کرده‌اند.

سلمین کالیسکان، رئیس عفو بین‌الملل در آلمان، در هنگام ارائه گزارش همچنین اعلام کرد که درگیری‌های مسلحانه رو به تشدید در جهان بزرگترین موج مهاجرت و پناهجویی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون را رقم زده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود بر گروه‌های شبه‌نظامی غیردولتی نظیر دولت اسلامی در عراق و سوریه، گروه تروریستی بوکو حرام در نیجریه یا شورشیان هوادار روسیه در شرق اوکراین باعث درگیری‌های شدید و تنش‌زا در سال گذشته و حال حاضر را نام بردە است.

کالیسکان عملکرد دولت‌ها و جامعه بین‌الملل در برابر افزایش خشونت‌ها و شرایط فاجعه‌بار پناهجویی را خجالت‌آور توصیف کرد و گفت: این واقعا یک شکست کامل بود به جای آنکه حمایت و حفاظت از شهروندان غیرنظامی در کانون توجه قرار گیرد، منافع اقتصادی، ملی و ژئوپلیتیکی مانع از آن شدند تا دولت‌ها با یکدیگر همکاری کنند و این باعث جنگ خشنونت‌آمیز در منطقە شدە است.
گزارش سازمان عفو بین‌الملل به بررسی وضعیت حقوق بشر در ۱۶۰ کشور جهان در سال ۲۰۱۴ می‌گوید شهروندان ۱۳۱ کشور جهان شکنجه شده یا مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند. دولت‌های حاکم در ۱۱۹ کشور نیز آزادی بیان را محدود کردند.

بە گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال گذشته در ۱۸ کشور مواردی از جنایات جنگی یا سایر موارد نقض قوانین بین‌المللی را ثبت کرده است. طبق این گزارش در ۳۵ کشور نیز فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی مسلح به ثبت رسیده است.

همچنین رئیس سازمان عفو بین‌الملل در آلمان در جریان سخنرانی خود با اشاره به ۵۷ میلیون آواره ناشی از جنگ، ترور و قحطی در جهان، شمار کنونی پناهجویان را از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بی‌سابقه خواند.

تنها در سوریه ۴ میلیون نفر در پی شعله‌ور شدن جنگ داخلی مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند که ۹۵ درصد از این افراد در کشورهای همسایه پناه گرفته‌اند.
به گفته سلمین کالیسکان، لبنان ۷۱۵ بار بیشتر از کل کشورهای اروپایی، پناهجویان سوری را در داخل خاک خود پناه داده است. او این آمار را نیز خجالت‌آور توصیف کرد.

گادر.د